Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Rozrywka

2007.10.25 g. 18:14

Międzynarodowy Festiwal Improwizacji Tańca SIC! 26 - 28 października 2007 w Teatrze Wytwórnia w Warszawie


SIC! To jedyny w swoim rodzaju festiwal spektakli improwizowanych - warsztaty tańca, projekcje unikatowych filmów dokumentalnych oraz wykłady i rozmowy. Celem festiwalu jest promocją teatru tańca, który dzięki metodzie improwizacji dają niezwykłe rezultaty i dowodzi, że taniec jest bardziej sugestywny niż słowa. 
Ilona Trybuła, tancerka, choreograf, pomysłodawczyni festiwalu we współpracy z Fundacją Kino Tańca wzięła sobie za cel stworzenie jedynego jak dotąd festiwalu improwizacji tańca w Warszawie, który będzie prezentował spektakle twórców na najwyższym poziomie artystycznym z kraju i zagranicy, wykorzystujących metody improwizacji w pracy twórczej. Międzynarodowy Festiwal Improwizacji Tańca Sic! powstał z głębokiego przeświadczenia o inspirującej funkcji improwizacji, o jej żywotności, sile i osadzeniu w teraźniejszości.


Gościem specjalnym I edycji Międzynarodowego Festiwalu Improwizacji Tańca SIC! będzie tancerka, improwizatorka, performerka i pedagog Chanti Wadge z Montrealu. Chanti Wadge nie tylko wystąpi na deskach Teatru Wytwórnia ze swoim najnowszym spektaklem 100 Returnings, ale również poprowadzi bezpłatne warsztaty improwizacji dla tancerzy i performerów w Centrum Łowicka w Warszawie. Niewątpliwą atrakcją festiwalu będą również wykłady i rozmowy z artystami oraz projekcje unikalnych nagrań sesji kontakt improwizacji grupy Steve’a Paxtona w Nowym Jorku w latach 70tych oraz film Enter Achilles w reżyserii Clary van Gool, w choreografii Lloyda Newsona / DV8 Physical Theatre.


Mówi Ilona Trybuła, dyrektor artystyczny festiwalu: „Improwizacja pozwala na ciągłe przekroczenia granic i schematów, w improwizacji zawsze jest życie. Wymaga innego podejścia do tańca, do obecności w tańcu, do pracy ze sobą i pracy w grupie. Szczególna obecność, uważność i zdolność do reakcji to wyjątkowe cechy improwizacji, które dają niezwykłe rezultaty i doświadczenia osobie tańczącej, a widz ma gwarantowane "100% życia w życiu"". Metody improwizacji są zawsze wyjściem poza komponowanie ruchu, poza proces,nad którym całkowicie panujemy. Improwizacja jest zawsze wejściem w nieznane. Festiwal będzie prezentował twórców, którzy improwizują, tworzą spektakle drogą improwizacji i posiadają metodę, którą pragną się podzielić podczas towarzyszących festiwalowi warsztatów”.
PROGRAM FESTIWALU:

 

26.10/pt/

10:00-14:00 WARSZTATY IMPROWIZACJI CHANTI WADGE Centrum Łowicka
19:00 INAGURACJA FESTIWALU SIC! Teatr Wytwórnia
§ Spektakl 3 x nie wiem Rafała Dziemidoka 
§ Spektakl Mission Impossible Leszka Bzdyla
§ Wykład o improwizacji dr Juliusza Grzybowskiego. Po wykładzie rozmowa z artystami i publicznością.
§ Bankiet inaugurujący Festiwal SIC!

 

27.10/sb/

10:00-14:00 WARSZTATY IMPROWIZACJI CHANTI WADGE Centrum Łowicka

19.00  Drugi dzień FESTIWALU SIC! Teatr Wytwórnia
§ Spektakl improwizowany 100 Returnings Chanti Wadge Teatr Wytwórnia
§ Rozmowa z udziałem Chanti Wadge (tłumaczenie symultaniczne)
§ Projekcja filmów dokumentalnych dotyczących kontakt improwizacji
Magniesium USA 1972, 9’ 30’’
Chute USA 1979, 9’ 36’’
Peripheral Vision  USA 1975,  21’
Fall after Newton USA 1987, 23’
Enter Achilles Wielka Brytania 1996, reż. Clara van Gool, scen. / chor. Lloyd Newson, zdj. Nils Post N.S.C, muz. Adrian Johnston / 50’

 

28.10/nd/

10:00-14.00 WARSZTATY IMPROWIZACJI CHANTI WADGE Centrum Łowicka
19.00 Trzeci dzień FESTIWALU SIC! Teatr Wytwórnia

 

§ Spektakl improwizowany Statio Ilony Trybuły i Dominika Strycharskiego
Spektakl improwizowany Jacka Owczarka i Krzysztofa Skolimowskiego
Rozmowa z udziałem artystów i publiczności
§ Zakończenie festiwalu.

 

Bilet na cały dzień festiwalu: 20 zł (ulgowy), 25 zł (normalny)

 

Zapisy na warsztaty: Justyna Kozłowska, tel. 502 649 901, e-mail:  just_k@o2.pl
Na warsztaty zapraszamy tancerzy średnio zaawansowanych i zaawansowanych. Warsztaty są bezpłatne. Ilość miejsc ograniczona, na warsztaty trzeba się zapisać, decyduje kolejność zgłoszeń.

 


Miejsca festiwalowe:
Teatr Wytwórnia
ul. Markowska 18, róg Białostockiej,
rezerwacja@teatrwytwórnia.pl, tel. 0 22 741 23 05

 

Centrum Łowicka ul. Łowicka 21,
stacja Metra Racławicka
www.lowicka.pl;

 

Kontakt:
Promocja i kontakt z mediami – Kinga Sochacka, teatrwytwornia_info@o2.pl. tel. 693 58 40 70,
Dyrektor artystyczny- Ilona Trybula, ite@onet.eu, tel. 605 170 258
Produkcja - Fundacja Kino Tańca, fundacja@kinotanca.pl, tel. 665 249 489

 

ORGANIZATORZY:
Dyrektor artystyczny – Ilona Trybuła, tancerka, choreograf, improwizator, pedagog, producent spektakli tańca. Od 1994 roku działa w Warszawie jako niezależny twórca, a także animator kultury. Stworzyła spektakle Krótka historia na instrumenty i głos kobiecy ( muz. na żywo A. Korecki), Now! (muz. na żywo M. Pospieszalski) „No NOWO” (muz. M. Pospieszalski), TO TU w ramach projektu „Warszawa 2OOO”, Lśnienie (muz. D. Strycharski). Współpracuje z warszawskimi twórcami sceny niezależnej m.in. Scena 96, Stowarzyszenie Tancerzy Niezależnych. Od 8 lat wykłada przedmiot tańca w Szkole Aktorskiej Haliny i Jana Machulskich, że studentami zrealizowała spektakl SO FRESH. Prowadzi warsztaty improwizacji w Warszawie i Polsce.

 

Koordynator organizacyjny – Dominik Strycharski, muzyk, kompozytor, producent muzyczny, współorganizator Festiwalu Sztuki Wysokiej w Bytomiu, dziennikarz, współzałożyciel warszawskiego Teatru Bretoncaffe.

 

Koordynator projektu – Sonia Nieśpiałowska – Owczarek, prezes Fundacji Kino Tańca, kulturoznawca, animator kultury, od 2002 roku twórca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Kino Tańca. Od 2003 roku kurator programów filmowych na festiwalach tańca, klubach filmowych oraz programu Nowe Horyzonty Tańca na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Era Nowe Horyzonty we Wrocławiu w lipcu 2007. Odbyła staż w Odin Teatret w Holstebro w Danii i w Laboratorium Edukacji Twórczej w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie.

 

WYKONAWCY:
Chanti Wagde
Tancerką, performerką i artystką video. Pracuje w Montrealu, w Kanadzie. Po ukończeniu edukacji w dziedzinie tańca klasycznego, brała udział w warsztatach kontakt improwizacji i improwizacji zespołu EDAM Dance oraz Petera Binghama, Simone Forti i Lloyda Newsona, Raya Chunga, Chrisa Aikena i innych, w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych oraz Europie. Jako wykonawca, zyskała uznanie swoich różnorodnych umiejętności technicznych i improwizacyjnych tańcząc dla Jose Navasa, Andrew Harwooda, Ginette Laurnin /O Vertigo Danse, Gicoconda Barbuto, Lee Su Feh, Isabelle van Grimde i Emmanuel Jouthe. Od niedawna Chanti eksploruje taniec butoh, którego lekcje pobiera w Japonii u Yoshito Ohno i Yukio Warugi. Chatni często wykorzystuje słowo pisane, video i instalacje czerpiąc zarówno ze świata choreografii jak i improwizacji. Jej prace pokazywane były na arenie międzynarodowej. Chanti była gościem wielu wydarzeń choreograficznych organizowanych przez Tanzwerkstaaat (Berlin), Balletteatro (Porto), Overtigo (Montreal) i Le Group de la Place Royale (Ottawa).  Wielokrotnie kanadyjskie media uznawały ją za osobowość roku. W 2007 otrzymała nagrodę Victor-Lynch-Staunton za wybitne osiągnięcia artystyczne w dziedzinie tańca.

 

Leszek Bzdyl 
Choreograf, tancerz, reżyser. Od 1987 roku zawodowo związany z tańcem (Wrocławski Teatr Pantomimy Henryka Tomaszewskiego 1987-1990; Teatr Ekspresji Wojciecha Misiuro 1990-92).  W 1993 roku założył Teatr Dada von Bzdülöw, w którym reżyseruje, tworzy choreografie i występuje w większości przedstawień. Laureat nagród za działalność artystyczną Prezydenta Miasta Gdańska w 1998 i Prezydenta Miasta Gdyni w 1999. W 1999 roku otrzymał również Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. W roku 2002 był stypendystą miasta Gdańska. Jako choreograf i twórca ruchu scenicznego współpracuje z teatrami dramatycznymi w Polsce. Dotychczas uczestniczył w realizacji ponad 40 przedstawień, m.in.: Testament psa (reż. P. Cieplak, Teatr Rozmaitości, Warszawa), Władza (reż. Jan Englert, Teatr Narodowy), Anioł zstąpił do Babilonu (reż. J. Wernio, Teatr Miejski w Gdyni), Słomkowy Kapelusz (reż. P. Cieplak, Teatr Powszechny, Warszawa), Otello (reż. J. Głąb, Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy). W Teatrze Miejskim w Gdyni występował w rolach dramatycznych, z których najważniejsze to: Kaliban (Burza Williama Szekspira), David (Niezidentyfikowane Szczątki Ludzkie Brada Frasera), Clarin (Życie jest snem, Calderon de la Barca). Brał udział w licznych projektach międzynarodowych, m.in: The Rape of Europe – Landscape X (Interkult, Sztokholm), In the body (Bałtycki Uniwersytet Tańca – Gdańsk), Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada z Vincent Dance Theatre / Anglia). W 2004 wyreżyserował spektakl ODYS-SEAS na terenach Stoczni Gdańskiej w ramach europejskiego projektu SEAS.Od 2002 roku koordynuje program festiwalu Korporacja Tańca w Gdańsku. Od 1990 prowadzi warsztaty teatralne i lekcje tańca w Polsce i za granicą (Anglia, Czechy, Francja, Francja, Finlandia, Niemcy).

 

O spektaklu Mission Impossible: „W całym moim życiu nie wykonałem tzw. improwizowanego spektaklu. Nie wiem zatem, czy starczy mi odwagi, aby wyjść i to zrobić. Zarazem pociąga mnie, aby wyjść i zderzyć się z okiem widza (będąc zupełnie nieprzygotowanym w strukturach i zamysłach i przekonaniu o słuszności sprawy po serii długotrwałych i mozolnych prób). Wszystko to wydaje mi się misja niemożliwą. A zatem Mission Impossible” Leszek Bzdyl

 


Rafał Dziemidok
Niezależny tancerz, aktor i choreograf. Pracował z Dada von Bzdülöw , Gdańskim Teatrem Tańca, Compagnie Yvette Bozsik. Od 1997 roku pracuje niezależnie tworząc sola (m.in. Odlot-Przylot, Osobność, Tak, tak, tak, tak), duety (Duet z Patrycją Kujawską, Sny o wełnianej rzece z Magdaleną Jędrą), i uczestnicząc w projektach z innymi artystami, m.in. Plik 01 z Made Inc., Strzałka Czasu z Dorotą Brodowską i Mirosławem Zbrojewiczem, Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń z Dada von Bzdülöw, 2moreless z Teatregroup TRAVA. Jego choreografie pokazywane są na polskich i zagranicznych scenach i festiwalach tańca. Ponadto tworzy choreografię i ruch sceniczny i występuje w teatrach dramatycznych oraz w filmie. Od 2005 współtworzy Grupę Artystyczną KONCENTRAT.

 

O spektaklu 3 x nie wiem: "Improwizacja jest chyba podstawowym narzędziem pracy choreografa i tancerza. Jest to metoda szukania języka ruchu oraz struktury i tematu spektaklu. W moim przypadku jest to ponadto i przede wszystkim technika obecności scenicznej, technika bycia na scenie. Coraz bardziej staje się ona również dla mnie techniką samego ruchu. Wierzę bowiem, że konieczny przy improwizacji kontakt z otoczeniem, przestrzenią, muzyką, innymi artystami, widownią wzbogaca i poszerza możliwości ciała. Chciałem zaproponować kilkunastominutowe spotkanie z improwizowanym ruchem, światłem i dźwiękiem. Mam nadzieję, że przynajmniej na chwilę te trzy komponenty zleją się w jedną całość, która jak zwykle w takich przypadkach opowiada o czymś bardzo podstawowym, czego się nie da nazwać słowami". Rafał Dziemidok

 

Jacek Owczarek
Choreograf, tancerz i pedagog tańca współczesnego i improwizacji. Twórca Międzynarodowego Festiwalu Kino Tańca. Od roku 1994 zatańczył w wielu projektach, i w czternastu spektaklach Teatru Tańca Alter. Brał udział w międzynarodowych projektach: Les ambiances polonaises w Cite Internationale des Arts (Paryż), Patenty ciała w ( Mau-Beige, Francja 2004), Skarbek ( Berlin – teatr Volksbühne 2005). Współpracuje z warszawskim Teatrem Bretoncaffe. Tańczył w filmie Czarno-biały, (produkcja PWSFTviT w Łódzi 2002), pokazywanym w Kolonii i Nowym Jorku. W latach 2004-2005 realizował nagradzane spektakle tańca Trzcina i Po drodze oraz choreografię i ruch sceniczny w misterium Po Śladach Chrystusa na Placu Teatralnym (Warszawa 2005). Przygotował ruch sceniczny w do spektaklu Przedtem/Potem Teatrze Starym w Krakowie (2006), oraz w spektaklu Peer Gynt (2007) w warszawskim Teatrze Dramatycznym, w reżyserii Pawła Miśkiewicza.

 

Krzysztof  Skolimowski
Tancerz i instruktor tańca współczesnego oraz hip hop. Laureat I nagrody na IV Łódzkich Konfrontacjach Tanecznych 2005 (z zespołem SKŁAD). Współpracuje grupą V6, z warszawskim Teatrem Bretoncaffe (od 2005). Występował w spektaklach: Taniec śniącego ciała (Teatr Wytwórnia 2006), Flow (Stary Browar w Poznaniu, Teatr Nowy Praga 2006), Co byś zrobił, gdybyś mógł zrobić to, czego nie możesz zrobić (Teatr Tańca Alter) Peer Gynt (Teatr Dramatyczny w Warszawie 2007). Jest instruktorem jogi, członkiem organizacji Art of Living, w której zgłębiał tajniki hatha jogi, oraz pranajamy. Swą wiedzę ugruntował miesięcznym wyjazdem do Indii. Rezydent Wydziału Teatru i Tańca na Uniwersytecie Wake Forest w USA. Odbył szkolenie w Broadway Dance Centem. Jest on pasjonatem wschodnich sztuk walki, głównie Shaolin Kung Fu.

 

O spektaklu Statio: Szczerość i brak czegokolwiek za czym można sie schować to warunki improwizacji. W takim działaniu jest się całkowicie "nagim" wobec widza który staje się właściwie kimś w rodzaju obserwatora.Chcemy tym tańcem i muzyką stanąć wobec zwykłości która okazuje się zupełnie niezwykła. Na przykład powalające doznanie piękna które właściwie osadza w rzeczywistości i zostawia ślad w postaci szczęścia. Na przykład nagły strach, który paraliżuje ale i pokazuje inną, mniej znaną stronę życia. Chwilowość która nie pozwala na zastanowienie, lecz wymusza instynktowne działanie. Być zaczepionym na jednej nitce i byś świadomym tego zaczepienia, tej całkowitej zależności. To wzmaga czujność. Czujność na własne pomysły, działania i na odbiór rzeczywistości. Potrzeba wiele siły żeby pozwolić sobie na bezsilność.



-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy