Poniżej publikujemy raport służb miejskich dla Prezydent Warszawy ukazujący zakres i czas działań podjętych w celu usunięcia przyczyn i skutków zalania tunelu Wisłostrady w niedzielę, 23 czerwca. Raport zawiera także opis czynności jakie w przyszłości mają zapobiec powtórzeniu się sytuacji.
RAPORT
dla Prezydent m.st. Warszawy
Hanny Gronkiewicz-Waltz
o zdarzeniach, które miały miejsce na terenie
m.st. Warszawy w dniu 23.06.2013 r., powstałych
w następstwie intensywnych opadów deszczu.
W dniu 23.06.2013 r. w godzinach popołudniowych na terenie m.st. Warszawy (w szczególności na terenie dzielnicy Śródmieście i Białołęka) miał miejsce intensywny opad deszczu, który spowodował utrudnienia w ruchu drogowym.
Wykaz działań podjętych w tunelu wzdłuż ul. Wybrzeże Kościuszkowskie,
I ETAP – INFORMACJA - przyjęcie oraz przekazanie informacji do właściwych służb
- godz. 14.46
Pogotowie Policji informuje Służbę Dyżurną Centrum Zarządzania Kryzysowego (SDCZK) o zalaniu prawego pasa ruchu tunelu w kierunku Żoliborza,
- godz. 14.46
SDCZK przekazuje informację do Pogotowia Drogowego Zarządu Dróg Miejskich,
- godz. 14.54
Zarząd Dróg Miejskich przekazuje zgłoszenie do Firmy Siemens (wybranego w przetargu operatora odpowiedzialnego za utrzymanie i eksploatację systemów sterowania odwodnieniem tunelu),
- godz. 14.57
SDCZK przekazuje informację o zdarzeniu do Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji,
- godz. 15.00
Firma Siemens powiadamia swoich pracowników serwisu
- godz. 15.12
SDCZK zwraca się z zapytaniem do Zarządu Dróg Miejskich i Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji o podjętych działaniach,
- godz. 15.12
Służba Dyżurna Centrum Zarządzania Kryzysowego ponownie informuje Zarząd Dróg Miejskich i MPWiK o powyższym zgłoszeniu,
- godz. 15.12
wyjazd Służby Dyżurnej Centrum Zarządzania Kryzysowego na miejsce zdarzenia,
II ETAP – REAKCJA – podjęcie działań zabezpieczających oraz prac nad ustaleniem przyczyny
- godz. 15.15
Policja (z miejsca zdarzenia) informuje, że przyczyną zalewania tunelu jest wybijająca woda ze studzienek, zlokalizowanych przy wyjeździe z tunelu w kierunku Żoliborza, zabezpieczenie zalanych pasów ruchu.
- godz. 15.15
pracownicy działający na zlecenie firmy Siemens na miejscu zdarzenia,
- godz. 15.20
serwisanci Siemens rozpoczynają sprawdzenie działania systemu odwodnienia tunelu począwszy od pomieszczeń technicznych w tunelu i kolejno działanie każdej z 24 pomp zlokalizowanych w tunelu.
- ok. godz. 15.20
podjęto decyzję o skierowaniu jednostek Państwowej Straży Pożarnej,
- godz. 15.25
SDCZK poinformowała, że ruch kołowy w tunel w kier. Mokotowa odbywa się bez utrudnień, ruch w kier. Żoliborza jest spowolniony, odbywa się jednym pasem. PSP i Pogotowie Drogowe Zarządu Dróg Miejskich prowadzą działania, mające na celu usunięcie przyczyn zalewiska,
III ETAP – ROZWIĄZANIE PROBLEMU
- ok. godz. 15.30
Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej podjęła działania, polegające na przepompowywaniu wody z tunelu do studzienki, wskazanej przez pracowników firmy Siemens,
- godz. 15.50
ręczne otwarcie zasuwy wodnej i odblokowanie odpływu wody,
- godz. 16.00
rozpoczęcie działań w celu przywrócenia ruchu na zablokowanych pasach
- godz. 16.25
SDCZK informuje, że woda z tunelu została usunięta, ruch w obydwu kierunkach odbywa się bez utrudnień.
Informacja o przygotowaniach do przywrócenia ruchu w tunelu:
Przed przywróceniem tunelu do ruchu, po zakończeniu prac zabezpieczających przeprowadzono kompleksowy przegląd działania wszystkich instalacji w tunelu. W wyniku przeglądu dokonano wymiany 4 z 24 pomp odwadniających. Testy pozostałych wykazały pełną sprawność urządzeń. Dokonano także sprawdzenia drożności oraz czyszczenia wszystkich przewodów odwodnieniowych. Podobne problemy z działaniem systemu odwodnieniowego wystąpiły tylko raz w 2005 roku. Nie zachowały się żadne dokumenty ani raporty wskazujące na przyczyny oraz podjęte wówczas działania.
Przyczyny zdarzenia:
Serwisująca tunelu firma Siemens w przedłożonej informacji wskazuje jako przyczynę awarii uszkodzenie czujnika pomiarowego odpowiedzialnego za monitorowanie stanu Wisły. W wyniku porannych opadów deszczu (około godz. 7.00). Wytworzone wówczas ciśnienie dynamiczne w rurociągu odpływowym spowodowało uszkodzenie sondy pomiarowej, co skutkowało wskazaniem błędnego pomiaru poziomu Wisły i w konsekwencji zadziałanie systemu automatycznego zamykającego zasuwy zapobiegające przedostaniu się wody z Wisły do tunelu.
Wnioski:
- Zarząd Dróg Miejskich zleci operatorowi tunelu firmie Siemens montaż dwóch dodatkowych sond pomiarowych - radar linowy oraz czujnik radarowy (zlokalizowany na moście) poprawiających sterowanie zasuwami powodziowymi. Zostanie także zamontowany dodatkowy system automatycznego powiadamiania o działaniu systemu.
- W przypadku wydania ostrzeżenia burzowego przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej o możliwości wystąpienia intensywnych opadów deszczu na terenie m.st. Warszawy, Zarząd Dróg Miejskich skieruje swojego pracownika do tunelu Wisłostrady w celu monitorowania działania systemów sterowania tunelem oraz stanu jego przejezdności,
- Zalecono wszystkim służbom i podmiotom, uczestniczącym w działaniach o obowiązku szybszego raportowania do Służby Dyżurnej Centrum Zarządzania Kryzysowego o podjętych czynnościach oraz przypomniano o konieczności całodobowego nasłuchu radiowego.
- W związku z tym, że przyczyną zdarzenia była usterka o charakterze technicznym a nie błąd ludzki, decyzją Pani Prezydent przywrócony do pełnienia obowiązków został zastępca dyrektora ZDM – Michał Trzciński