Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Dla mieszkańca

2013.06.26 g. 16:26

Raport służb o zalaniu tunelu Wisłostrady

Poniżej publikujemy raport służb miejskich dla Prezydent Warszawy ukazujący zakres i czas działań podjętych w celu usunięcia przyczyn i skutków zalania tunelu Wisłostrady w niedzielę, 23 czerwca. Raport zawiera także opis czynności jakie w przyszłości mają zapobiec powtórzeniu się sytuacji.

RAPORT

dla Prezydent m.st. Warszawy
Hanny Gronkiewicz-Waltz

 

o zdarzeniach, które miały miejsce na terenie
m.st. Warszawy w dniu 23.06.2013 r., powstałych
w następstwie intensywnych opadów deszczu.

 

W dniu 23.06.2013 r. w godzinach popołudniowych na terenie m.st. Warszawy (w szczególności na terenie dzielnicy Śródmieście i Białołęka) miał miejsce intensywny opad deszczu, który spowodował utrudnienia w ruchu drogowym.

 

Wykaz działań podjętych w tunelu wzdłuż ul. Wybrzeże Kościuszkowskie,

 

I ETAP – INFORMACJA - przyjęcie oraz przekazanie informacji do właściwych służb

 

  • godz. 14.46
    Pogotowie Policji informuje Służbę Dyżurną Centrum Zarządzania Kryzysowego  (SDCZK) o zalaniu prawego pasa ruchu tunelu w kierunku Żoliborza,

  • godz. 14.46
    SDCZK przekazuje informację do Pogotowia Drogowego Zarządu Dróg Miejskich,

  • godz. 14.54
    Zarząd Dróg Miejskich przekazuje zgłoszenie do Firmy Siemens (wybranego w przetargu operatora odpowiedzialnego za utrzymanie i eksploatację systemów sterowania odwodnieniem tunelu),

  • godz. 14.57
    SDCZK przekazuje informację o zdarzeniu do Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji,

  • godz. 15.00
    Firma Siemens powiadamia swoich pracowników serwisu

  • godz. 15.12
    SDCZK zwraca się z zapytaniem do Zarządu Dróg Miejskich  i Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji o podjętych działaniach,

  • godz. 15.12
    Służba Dyżurna Centrum Zarządzania Kryzysowego  ponownie informuje Zarząd Dróg Miejskich i MPWiK o powyższym zgłoszeniu,

  • godz. 15.12
    wyjazd  Służby Dyżurnej Centrum Zarządzania Kryzysowego  na miejsce zdarzenia,

 

 

II ETAP – REAKCJA – podjęcie działań zabezpieczających oraz prac nad ustaleniem przyczyny

 

  • godz. 15.15
    Policja (z miejsca zdarzenia) informuje, że przyczyną zalewania tunelu jest wybijająca woda ze studzienek, zlokalizowanych przy wyjeździe z tunelu w kierunku Żoliborza, zabezpieczenie zalanych pasów ruchu.

  • godz. 15.15
    pracownicy działający na zlecenie firmy Siemens na miejscu zdarzenia,

  • godz. 15.20
    serwisanci Siemens rozpoczynają sprawdzenie działania systemu odwodnienia tunelu począwszy od pomieszczeń technicznych w tunelu i kolejno działanie każdej z 24 pomp zlokalizowanych w tunelu.

  • ok. godz. 15.20
    podjęto decyzję o skierowaniu jednostek Państwowej Straży Pożarnej,

  • godz. 15.25 
    SDCZK poinformowała, że ruch kołowy w tunel w kier. Mokotowa odbywa się bez utrudnień, ruch w kier. Żoliborza jest spowolniony, odbywa się jednym pasem. PSP i Pogotowie Drogowe Zarządu Dróg Miejskich prowadzą działania, mające na celu usunięcie przyczyn zalewiska,

 

III ETAP – ROZWIĄZANIE PROBLEMU

 

  • ok. godz. 15.30
    Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej podjęła działania, polegające na przepompowywaniu wody z tunelu do studzienki, wskazanej przez pracowników firmy Siemens,

  • godz. 15.50
    ręczne otwarcie zasuwy wodnej i odblokowanie odpływu wody,

  • godz. 16.00
    rozpoczęcie działań w celu przywrócenia ruchu na zablokowanych pasach

  • godz. 16.25 
    SDCZK informuje, że woda z tunelu została usunięta, ruch w obydwu kierunkach odbywa się bez utrudnień.

 

Informacja o przygotowaniach do przywrócenia ruchu w tunelu:

 

Przed przywróceniem tunelu do ruchu, po zakończeniu prac zabezpieczających przeprowadzono kompleksowy przegląd działania wszystkich instalacji w tunelu. W wyniku przeglądu dokonano wymiany 4 z 24 pomp odwadniających. Testy pozostałych wykazały pełną sprawność urządzeń. Dokonano także sprawdzenia drożności oraz czyszczenia wszystkich przewodów odwodnieniowych. Podobne problemy z działaniem systemu odwodnieniowego wystąpiły tylko raz w 2005 roku. Nie zachowały się żadne dokumenty ani raporty  wskazujące na przyczyny oraz podjęte wówczas działania.

 

Przyczyny zdarzenia:

 

Serwisująca tunelu firma Siemens w przedłożonej informacji wskazuje jako przyczynę awarii uszkodzenie czujnika pomiarowego odpowiedzialnego za monitorowanie stanu Wisły. W wyniku porannych opadów deszczu (około godz. 7.00). Wytworzone wówczas ciśnienie dynamiczne w rurociągu odpływowym spowodowało uszkodzenie sondy pomiarowej, co skutkowało wskazaniem błędnego pomiaru poziomu Wisły i w konsekwencji zadziałanie systemu automatycznego zamykającego zasuwy zapobiegające przedostaniu się wody z Wisły do tunelu.

 

Wnioski:

 

  1. Zarząd Dróg Miejskich zleci operatorowi tunelu firmie Siemens montaż dwóch dodatkowych sond pomiarowych - radar linowy oraz czujnik radarowy (zlokalizowany na moście) poprawiających sterowanie zasuwami powodziowymi. Zostanie także zamontowany dodatkowy system automatycznego powiadamiania o działaniu systemu.

  2. W przypadku wydania ostrzeżenia burzowego przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej o możliwości wystąpienia intensywnych opadów deszczu na terenie m.st. Warszawy, Zarząd Dróg Miejskich skieruje swojego pracownika do tunelu Wisłostrady w celu monitorowania działania systemów sterowania tunelem oraz stanu jego przejezdności,

  3. Zalecono wszystkim służbom i podmiotom, uczestniczącym w działaniach o obowiązku szybszego raportowania do Służby Dyżurnej Centrum Zarządzania Kryzysowego  o podjętych czynnościach oraz przypomniano o konieczności całodobowego nasłuchu radiowego.

  4. W związku z tym, że przyczyną zdarzenia była usterka o charakterze technicznym a nie błąd ludzki, decyzją Pani Prezydent przywrócony do pełnienia obowiązków został zastępca dyrektora ZDM – Michał Trzciński

 



Opublikowal: Michał Pawlik
-

Dziś w Warszawie

Jutro w Warszawie

Zobacz także


2010.02.09 g. 23:41

Nasi Partnerzy










2009.12.06 g. 23:04

Warszawa – przecieramy szlaki

Projekt "Przetarty Szlak" - ułatwiamy życie
Nasza Fundacja chce wziąć czynny udział w ułatwianiu życia mieszkańcom stolicy. Również osobom niepełnosprawnym ruchowo, które mogą napotykać trudności w przemieszczaniu się po mieście na wózkach inwalidzkich czy o kulach.

Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy