Zgodnie z zapisami, zawartymi w umowach z przewoźnikami, urządzenia muszą być sprawne i wykorzystywane w sposób minimalizujący wpływ wysokiej temperatury powietrza na komfort podróżowania.
Wszyscy przewoźnicy autobusowi - Miejskie Zakłady Autobusowe oraz firmy Mobilis, PKS Grodzisk Mazowiecki i ITS Michalczewski zobowiązani są w umowach do utrzymania w pojazdach temperatury w przedziale 18 – 25 stopni Celsjusza. Powyżej 25 stopni klimatyzacja powinna włączyć się automatycznie.
Kontrola klimatyzacji jest w ostatnich dniach jednym z priorytetów podczas działań prowadzonych przez służby nadzoru ruchu ZTM. Od początku lipca, w wyniku takich kontroli, po wykryciu nieprawidłowości na przewoźników nałożonych zostało 230 kar:
W kilkunastu przypadkach nieprawidłowości dotyczyły niestosowania przez kierowców „ciepłego guzika” (w pojazdach klimatyzowanych pasażerowie powinni sami otwierać drzwi przez całą dobę).
Sygnały o nieprawidłowym funkcjonowaniu klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej pasażerowie mogą zgłaszać ZTM pod numer infolinii (22)194 84.
Trafiające do ZTM sygnały o tym, że w pojeździe komunikacji miejskiej nie działa klimatyzacja, są przesłanką do skontrolowania wskazanego przez pasażera pojazdu. Zgłoszenia zdarzeń, kiedy kierowca odmówił włączenia systemu chłodzenia są przekazywane właściwemu przewoźnikowi, który powinien wyjaśnić sytuację i w razie potwierdzenia się zarzutów – wyciągnąć konsekwencje wobec swojego pracownika. Jeśli informacja przekazywana jest ZTM z podaniem przez pasażera danych personalnych i adresowych, traktowana jest jako oficjalna skarga. W takim przypadku, po przesłaniu sprawy przewoźnikowi jest on zobowiązany nie tylko zweryfikować dane zdarzenie, ale także udzielić pisemnych wyjaśnień pasażerowi.
W klimatyzację wyposażonych jest 627 autobusów spośród ok. 1,5 tys., jakie wyjeżdżają na stołeczne ulice w godzinach szczytu. Wyposażenie nowo zakupywanych pojazdów w klimatyzację jest wymogiem stawianym przez ZTM przewoźnikom w każdym przetargu na obsługę komunikacyjną.