Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Tramwaje

2007.03.13 g. 22:23

Szlifierka torów tramwajowych

Prezentacja
W dniu 9.03.2007 r. Tramwaje Warszawskie zaprezentowały nową szlifierkę torową Windhoff SF-50.

 

Jednak słowo „nowa” nie jest do końca adekwatne, ponieważ pojazd został dostarczony do Warszawy już pod koniec października ubiegłego roku. To prawie 5 miesięcy temu! 

 

Ten wielofunkcyjny wagon techniczny został zaprojektowany i zbudowany od podstaw przez niemiecką firmę Windhoff Bahn- und Anlagentechnik GmbH. Kosztował, bagatela, 1,78 mln euro. A więc tyle ile nowy niskopodłogowy tramwaj.

 

Wagon posiada dwie kabiny sterujące i oprócz szlifowania szyn może również nawadniać torowiska trawiaste oraz niszczyć chwasty za pomocą odpowiednich środków chemicznych. Dodatkowo istnieje możliwość zamontowania lemiesza w razie obfitych opadów śniegu i konieczności odśnieżania torowisk. Ze względu na dużą moc (4x 100 kW) Windhoff SF-50 może służyć także jako holownik innych wagonów.

 

Podstawową różnicą w stosunku do starszych szlifierek jest to, że wagon może szlifować szyny (przede wszystkim chodzi o wyeliminowanie tzw. zużycia falistego) z prędkością do 40 km/h. A więc nie blokuje przy tym wozów liniowych. Dlatego też wagon ten będzie pracował głównie w dzień. W związku z tym sieć tramwajowa została podzielona na 14 różnych tras, które będą sukcesywnie przejeżdżane.

 

Na „pierwszy ogień” wyznaczono trasę z Okęcia na Annopol przez ulice Grójecką, Okopową, Słomińskiego i Odrowąża. Wagon ma 12,5 m długości, 2,2 m szerokości i 3,55 m wysokości. Waży 31 ton i wyposażony jest w połówkowy pantograf Fb700 firmy Stemmann. Posiada impulsowy układ rozruchu oparty na tranzystorach IGBT. Pomiędzy dwoma wózkami napędowymi posiada wózek toczny wyposażony w opuszczane kamienie szlifierskie. Od siły ich docisku zależy prędkość, z jaką wagon szlifuje szyny.

 

Na koniec warto zaznaczyć, że w ostatnich dniach wagon został oklejony hasłem „Szyny szlifujemy - ciszę szanujemy!” (oraz jakimiś kolorowymi kwiatkami i motylkami), które - delikatnie mówiąc - uroku mu nie dodaje.

 

Zdjęcia Krzysztof Lipnik

 



Opublikowal: Michał Pawlik
-

Dziś w Warszawie

Jutro w Warszawie

Zobacz także


2010.02.09 g. 23:41

Nasi Partnerzy










2008.03.25 g. 22:37

Pierwszy tramwaj elektryczny w Warszawie

Trochę historii
Przebudowę i prace elektryfikacyjne warszawskich tramwajów poprzedziły działania projektowe i konkursowe. Miasto już w 1902 roku podjęto pierwszą próbę elektryfikacji.

Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy