Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Kultura

2007.11.21 g. 19:11

Weekend w Muzeum Sztuki Nowoczesnej


Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na weekend w Muzeum

 

 23.11.07 g. 19.00
"War and the Moving Image - izraelscy i palestyńscy artyści wobec konfliktu"

25.11.07 g. 18.00
"Oni" - polska premiera filmu Artura Żmijewskiego WykLad Claire Bishop z Royal College of Art

 

 

Muzeum sztuki Nowoczesnej w Warszawie

 

ul. Pańska 3, za pawilonem "Emilia", wejście od strony hotelu Intercontinental

 

wstęp wolny

 

www.artmuseum.waw.pl

 


Rusza działalność programowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. W dniach 23 i 25 listopada (piątek i niedziela) zapraszamy Panstwa do naszej nowej, tymczasowej siedziby przy ulicy Panskiej 3. Ogromny lokal o bardzo ciekawej architekturze wciąż jest remontowany, ale zależy nam, by zaczął działać już teraz.

 

Misja Muzeum jest z jednej strony gromadzenie dorobku artystycznego, z drugiej - społeczne oddziaływanie. Rozpoczęcie działalności Muzeum oznacza, ,że powstaje nowa przestrzeń spotkania artysty i publiczności. W ostatnich latach najciekawszym zjawiskiem w sztuce jest próba odrzucenia tradycyjnego podziału na twórcę i odbiorcę. Artyści chcą angażwać się w działania o charakterze społecznym i politycznym, a równocześnie oczekują, że odbiorcy porzucą bierną rolę i włączą się w proces twórczy. Poszukują nowej roli, innej niż rola dostarczyciela wrażen estetycznych lub komentatora. To interesujący czas dla debiutującego Muzeum. Pierwsze spotkanie postanowiliśmy poświecić wlasnie nowemu podziałowi ról w sztuce.

 

Zaczynamy w piątek, 23 listopada, od pokazu cyklu filmow "War and the Moving Image - izraelscy i palestyńscy artyści wobec konfliktu" przygotowanego przez Galit Eilat, zalożycielke The Israeli Center fo Digital Art z Holon kolo Tel-Awiwu.

 

Filmy, realizowane przez młodych artystow izraelskich i palestyńskich są próbą obalenia utrwalonych przez telewizję wyobrażen na temat konfliktu bliskowschodniego. Wykreowana przez miedzynarodowe media i lokalne ośrodki władzy eksportowa wersja wydarzeń filmowcy skupieni wokół The Israeli Center for Digital Art starają się zastąpić własnym, subiektywnym przekazem. Nie pozują na reporterską bezstronność, są rownocześnie uczestnikami wydarzeń i ich komentatorami. Z jednej strony filmy te skupiają się na analizie i dekonstrukcji utrwalonej przez media wiedzy potocznej na temat bliskowschodnich realiów, z drugiej są owocem refleksji ich autorów nad własnym uwikłaniem i otwartym zaangażowaniem politycznym. Działania młodych filmowców, czasem przypominające strategie partyzanckie, są zarazem aktywnądemonstracją, że porozumienie i pokój pomiędzy stronami konfliktu są możliwe, a wojna wcale nie jest nieuchronna.

 

 

 

Na pokaz zlożą się prace:

"Wild seeds" (6'40'', 2005) -  Yael Bartana,

"We will win" (8', 2006) -   Mahmoud Hojeij,

"Detail 2&3" (9', 2005) -  Avi Mograbi,

Trzy filmy duetu Yossi Atia i Itamar Rose:

"The Jewish, Arab state" (4', 2007),

"shirutrom" (7'14'', 2006) ,

"Missiles in Ramat Gan" (3'4'', 2006).

Pieć kilkudziesięciosekundowych pseudo-reportaży Yarona Leshema:

"Al Waziz", Baghdad", "Fire", Plane Crash", "scud" (2004).

Pełnometrażowy paradokument Avi Mograbiego "Avenge But One of My Two Eyes" (100', 2005).

 

Wszystkie filmy wyświetlane będą w angielskiej wersji językowej.

 
 

 

 

W niedzielę, 25 listopada pokazany zostanie po raz pierwszy w Polsce film
"Oni" Artura ZŻmijewskiego. Prezentowany na tegorocznej edycji festiwalu Documenta w Kassel w Niemczech film jest relacją z warsztatów prowadzonych przez artystę z przedstawicielami zantagonizowanych grup spolecznych: działaczami organizacji skupionych wokół Radia Maryja, narodowej prawicy, członkami ugrupowań młodej lewicy i członkami mniejszości żydowskiej. Warsztaty były miejscem spotkania i rozmowy "bez słów", przy pomocy działń i znaków plastycznych. Dyskusje na forum publicznym między tymi grupami prowadzą do niemożliwych do rozwikłania sporów, kłótni. Warsztaty miały na celu stworzenie przestrzeni dla spotkania i przepracowania wzajemnej niechęci. Miłl to umożliwić inny od mówionego język sztuki. Zamiast eskalowania niechęci artysta zaproponował grę, która pozwoliłaby na przekroczenie ograniczeń dyskusji prowadzonych w zacietrzewieniu.

Film ujawnia moment rodzenia się i działania języków nienawiści. Jego autor w swoim manifeście "stosowane sztuki społeczne" (2007) pisze, że sztuka powinna mieć społeczne oddziaływanie, a jej celem nie jest tylko zdobycie swojej własnej autonomii, ale też rzeczywisty skutek i zaistnienie artystów w sferze publicznych debat i dyskusji społeczno-politycznych. Metoda pracy zastosowana w warsztatach odnosi się do zadania z pracowni Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej Akademii sztuk Pięknych, nazywanego "obszarem wspólnym, obszarem własnym", którego założeniem jest porozumiewanie się bez użycia słów, rezygnacja z hierarchii profesor-studenci i artystyczna wolność.  

 

Projekcji filmu towarzyszyć będzie wykład Claire Bishop z Royal College of Art w Londynie, prezentujący twórczość Artura Żmijewskiego w kontekście sztuki zaangażowanej społecznie.



-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy