Stypa kończąca Komunę Otwock będzie trwała od 7 do 29 listopada 2009 r.
Komuna Otwock podsumuje wtedy dotychczasowe strategie, porażki i sukcesy. W ramach zamykającego Komuna Otwock „festiwalu” wznowiony zostanie spektakl „Perechodnik/Bauman”, pokazana ostatnia produkcja „Mill/Maslow” oraz przedpremierowy pokaz nowego przedstawienia: „Księga wynalazków albo filozofia nadmiaru”.
Spektakle
Podczas planowanych po każdym spektaklu spotkań zaproszeni goście - Kazimiera Szczuka, Andrzej Leder i Edwin Bendyk - w rozmowach, poprowadzonych przez Tomasza Platę i Agnieszkę Berlińską, dokonają nowego rozbioru zaprezentowanych spektakli, dzieląc się swymi uwagami i zadając pytania wykonawcom i publiczności. Liczymy na emocjonujące i świeże dyskusje, które złożą się na syntetyczne i krytyczne podsumowanie dorobku grupy.
Książka
W ramach festiwalu premierę będzie miała książka pod redakcją Tomasza Platy i Agnieszki Berlińskiej wydana w serii przewodników Krytyki Politycznej, opowiadająca o Komunie Otwock nie tylko jako o eksperymentalnym teatrze, lecz także o przetransformowanym zjawisku społecznym.
Koncerty i akcje
Festiwal „Komuna Otwock: 20 lat i koniec” to nie tylko spektakle i rozmowy; w finałowy weekend zapraszamy na koncert grup muzyków, związanych niegdyś z Komuną Otwock: Macia Morettiego (Kwadratowi), Patryka Zakrockiego (SzaZa), Szupli (Pink Bazooka); prezentową akcję zaprzyjaźnionego skłotu Rozbrat z Poznania oraz funeralną akcję (jeszcze) Komuny Otwock.
Komuna Otwock
Grupa artystyczno-społeczna powstała w 1989 roku. Zajmuje się głównie działaniami z pogranicza teatru i sztuki performansu. Organizuje koncerty, wystawy, spotkania dyskusyjne, włącza się kampanie społeczne; wielokrotnie współpracowała m.in. z Amnesty International, Fundacją Inna Przestrzeń, Klubem Gaja. Od 2007 roku skupia się nad współtworzeniem nowej przestrzeni kulturalnej w Warszawie, w kamienicy przy ul. Lubelskiej 30/32 na Pradze Południe.
Spektakle i akcje Komuny Otwock to oparte na autorskich tekstach kreacje zbiorowe. Na różne sposoby odnoszą się do najprostszych, ale i najistotniejszych pytań człowieka – istoty społecznej („czy inny świat jest możliwy?”, „czy możliwa jest rewolucja?”). Nie tylko odzwierciedlają stan świadomości społecznej, ale i zachęcają do autoanalizy i podjęcia trudu samodzielnej aktywności.
Styl Komuny cechuje połączenie performansu, koncertu (spektaklom towarzyszy grana na żywo muzyka), działania plastycznego, elementów tańca. KO chętnie korzysta również z multimediów. W wypranych z emocji, energetycznych i silnie zrytmizowanych przedstawieniach widać fascynację precyzyjnym minimalizmem, japońskim No czy physical theatre, a także autoironiczne podejście do funkcji „Teatru” i roli „Aktora”.
Roman Pawłowski, krytyk teatralny „Gazety Wyborczej”, po obejrzeniu trylogii „Dlaczego nie będzie rewolucji” napisał: „Przedstawienia Komuny Otwock są dzisiaj najbardziej polityczną manifestacją polskiego teatru – nie tylko ostrzegają przed ideologiami, ale i przed brakiem aktywności. Uczą samodzielnego myślenia, podważają oczywiste prawdy i zadają niewygodne pytania”.
Program
Rezerwacje na spektakle pod adresem e-mail
Szczegółowe informacje: