Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, ul. Kredytowa 1
14 lutego 2010 (niedziela), godz. 17.00
W programie:
Wstęp wolny
Podczas spotkania z Andrzejem Bieńkowskim będzie można dowiedzieć się, kto wynajmuje mazurki i od kogo? Zostaną zaprezentowane różne formy i funkcje mazurków, światówek, oberków przechodnich, ciągłych, a także samych śpiewaków. Pojawią się opowieści o mazurkach, które miały moc magiczną, odczyniały uroki „złego spojrzenia” i guślarzy – złych muzykantów. Przyjrzymy się również pewnym paradoksom muzyki tradycyjnej – przypomnimy, że tradycyjne mazurki to pieśni i tańce chłopów pańszczyźnianych, a więc, według współczesnych standardów, niewolników. Pojawi się także wątek mazurków jako muzyki pracy, wyznaczającej rytm przy żniwach i młóceniu. Na koniec zostanie zaprezentowana ewolucja mazurków, ich przejmowanie przez muzyków miejskich. Zastanowimy się wspólnie: co po mazurkach?
Wykład Andrzeja Bieńkowskiego będzie ilustrowany filmami video i pokazem slajdów, ale przede wszystkim koncertami znakomitych autentycznych kapel oraz kapel miejskich, będących uczniami wiejskich mistrzów.
Kapela Jana Fokta z Radomskiego i Kapela Leona Krzosa z Roztocza Lubelskiego wystąpią w podwójnej roli: z repertuarem tradycyjnym, mazurkowym oraz nowszym, weselnym (fokstroty, rumby). Ta różnica uwidoczni się też w wykorzystywanym przez kapele instrumentarium muzycznym. W podobnej roli wystąpią ich młodsi uczniowie z miasta, Kapela Braci Dziobaków z Woli Destymflandzkiej i Kapela De Latourów z Milanówka. Usłyszymy w ich wykonaniu mazurki, oberki, ale i modne przeboje weselne z lat sześćdziesiątych: Walentyna twist, fokstroty, walce i tanga, tak jak to było na wiejskich weselach.
Zaprosiliśmy też dwie znakomite śpiewaczki:
I jeszcze jedna niespodzianka: postanowiliśmy być multimedialni i satelitarni!
Przeprowadzimy na żywo telefoniczną transmisję minikoncertu ostatniego mistrza okaryny z Roztocza, Stefana Maziarczyka.
Serdecznie zapraszamy!
Wydarzenie towarzyszące wystawie „Zakochany Chopin. Inspiracje mazowieckie” realizowane z dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Informacje: