17.07.2011 – 15.10.2011
Tytuł wystawy zaczerpnięty jest z obrazu Nicolasa de Largillierre’a Portret damy z pieskiem i małpką.Prezentujemy obrazy i rysunki mistrzow z XVIII wieku, żurnale z epoki, jedwabną suknię i rzeźbione sanie w kształcie muszli — ze zbiorow Muzeum Narodowego w Warszawie.
Eksponatom muzealnym towarzyszą prace artystow wspołczesnych — Alfreda Aberdama, Maurycego Gomulickiego, Dominika Jałowińskiego, Piotra Kurki, Jana Mioduszewskiego i Igora Omuleckiego. Artyści kolejnych epok reinterpretują styl stworzony przez Jeana Fragonarda, Francois Bouchera i Antoine’a Watteau.
Rokoko ciąle powraca. Czasem w głwnym nurcie sztuki, a czasem zepchnięte poza granice obszaru zwanego dobrym smakiem — w kiczu, pamiątkarstwie, pornografii. Tęsknota za frywolnością pojawia się zawsze wtedy, gdy sztuka zmęczona kolejnym napięciem ideologicznym (religijnym, patriotycznym czy społecznym) traci impet swojego zaangażowania. Być może tak właśnie dzieje się teraz.
Po dwoch dekadach dominacji sztuki krytycznej, po silnym zwrocie społecznym i partycypacyjnym w sztuce do głosu doszło młode pokolenie artystow, ktorzy celowo posługują się obrazami o manierycznym charakterze. Zarowno w XVIII wieku, jak i teraz, artyści stosują strategie konceptualne, prowadzą przewrotną grę z naszą percepcją. Zmieniają maski i tożsamości — płciowe, kulturowe, społeczne. Program wystawy koresponduje z historią miejsca, w ktorym będzie prezentowana: Krolikarnia to sielankowy palladiański pałac zbudowany w latach 80. XVIII wieku według projektu Dominika Merliniego przez cieszącego się dwuznaczną reputacją hazardzisty i hulaki Karola Thomatisa hrabiego de Valery. Wieść głosi, że w prowadzonej przez Thomatisa trupie teatralnej występowała matka samego Giacoma Casanovy. Od tegoczasu pałac wielokrotnie zmieniał właścicieli, wystroj i przeznaczenie. Był burzony i odbudowywany. W Krolikarni historia jest więc stale obecna. Tętni podskornie w projekcie Damy z pieskiem i małpką. Pod lukrem rokoka kryje się groza kolonializmu i nadciągającej rewolucji, a także nostalgia końca epoki ancien régime.
Koncerty
17 lipca, godz. 19.00
Karolina Ossowska (skrzypce) gra Giuseppe Tartiniego, m.in. Sonatę g-moll Didone abbandonata W 1754 roku słynny kompozytor i wirtuoz skrzypiec Giuseppe Tartini po raz pierwszy w historii opisał teorię tonów różnicowych — szczególnych interwałów pomiędzy dwoma tonami, które sprawiają, iż słyszymy trzeci dźwięk. Wyparte przez muzykę tonalną, której podwaliny stworzył ponad trzydzieści lat wcześniej Jean- Philippe Rameau, w szóstej dekadzie XX wieku stały się jednym z fundamentów nowojorskiego minimalizmu i do dziś fascynują twórców sound- artu. Karolina Ossowska wykona wybrane wariacje Tartiniego z jego cyklu „L’Arte dell’ Arco”.
5 sierpnia 2011, godz. 19.00
Baby Dee (głos, harfa, fortepian) Dla twórców muzycznego klasycyzmu muzyka późnego baroku pełna była degeneracji. Za jeden z jej przejawów uważano twórczość kastratów. Głosy niemieszczące się w sztywnym podziale na żeńskie (wysokie) i męskie (niskie). Artystką dziś zacierającą granice między ustalonymi tożsamościami płciowymi i muzycznymi jest Baby Dee — która sytuuje się poza podziałem na muzykę poważną i rozrywkową. Często wykonuje ona swoje piosenki z akompaniamentem harfy — ukochanego instrumentu Marii Antoniny, której w dużej mierze zawdzięcza on popularność w XVIII wieku.
16 września, godz. 19.00
Jozef van Wissem (lutnia) Narodziny klasycyzmu oznaczały także rozwój klasycznego zapisu nutowego. Jednak późne tabulatury, zwłaszcza na lutnię, okazują się dziś bardziej aktualne w muzyce na instrumenty szarpane niż notacja na pięciolinii. Pozwalając na precyzyjny opis szczegółów artykulacyjnych, a także bardziej otwartą formę, powracają w twórczości wielu współczesnych interpretatorów muzyki dawnej. Jednym z nich jest Jozef van Wissem — holenderski lutnista, którego muzyka ma charakter palindromu
Program ośrodka oświatowego
Niedzielne warsztaty familijne 24 lipca, 7 i 21 sierpnia, 4 i 18 września, 2 października, godz. 12.00 Zapraszamy do wspólnej zabawy rodziny z dziećmi w wieku 4–12 lat. Można będzie poznać modę i zwyczaje XVIII wieku, wykonać swój portret — sylwetę, zrobić perukę. Każdy warsztat będzie inny! Udział w zajęciach bez zapisów, czas trwania ok. 90 minut. Obowiązuje bilet wstępu.
Wykłady czwartkowe 15, 22, 29 września, 6 i 13 października godz. 18.00 Cykl wykładów poświęconych założeniu pałacowemu w Królikarni, jego historii i architekturze, szeroko pojętej obyczajowości XVIII wieku oraz recepcji tej epoki w świecie współczesnym. Wstęp wolny.
Piątki konesera 23 i 30 września, 7 i 14 października godz. 18.00 Spotkania z kuratorką i artystami. Obowiązuje bilet wstępu.
Zajęcia dla grup zorganizowanych — młodzieży dzieci i dorosłych Obowiązuje opłata za lekcję/przewodnika 80 zł oraz bilety wstępu na wystawę. Informacja i zapisy: Ośrodek Oświatowy MNW tel. + 48 22 621 10 31 wew. 246.