TO LUBIĘ… niedzielne spotkania z dziełami sztuki
godz. 14.00, ok. 30 minut, obowiązuje bilet wstępu na wystawę
4 grudnia – Bernardo Cavallino, Sen św. Józefa, ok. 1645 – Joanna Kilian-Micheletti
Działający w Neapolu Cavallino wyróżniał się wielce indywidualnym stylem, który ewoluował od caravaggionistycznego naturalizmu i gwałtownych kontrastów światłocieniowych do finezyjnego modelunku osiąganego za pomocą lekkich pociągnięć pędzla, a także wyrafinowanej gamy barwnej, wydłużonych proporcji i elegancji.
"Sen św. Józefa" uderza intymnością potraktowania tematu, podobnie jak inne sceny religijne tego artysty. Według Ann Percy, monografistki Cavallina, wiek Dzieciątka przemawia za tym, że anioł nie ukazuje się Józefowi, by wezwać go do ucieczki wraz z Marią i Dzieciątkiem do Egiptu, co było szczególnie popularnym motywem ikonograficznym. Chodzi tu raczej o znacznie rzadziej przedstawiany epizod - drugi proroczy sen Józefa, kiedy posłaniec boży oznajmia mu, że Herod nie żyje i nakazuje powrót do Izraela (Ew. Mt, 2: 19-20). Obraz, będący dziełem dojrzałego malarza i uważany za jedno z najlepszych jego osiągnięć, ujawnia prawdziwą wirtuozerię neapolitańczyka w operowaniu światłem, traktowanym tu z jednej strony jako swoisty wyróżnik "świętości" przedstawionych postaci, z drugiej zaś - istotny czynnik konstrukcyjny odważnej kompozycji przestrzennej. [Maciej Monkiewicz]
RODZINA W AKCJI! niedzielne warsztaty familijne dla dzieci w wieku 5–12 lat,
godz. 12.00, ok. 90 minut, udział w zajęciach bez zapisów, obowiązuje bilet wstępu na wystawę
4 grudnia, Czy można namalować hałas?
Niektórzy mówią, że obraz jest niemą płaszczyzną. Nic bardziej błędnego! Obrazy pełne są dźwięków, zapachów, muzyki. Także ciszy. Każdy obraz można usłyszeć. Wystarczy zatrzymać się i…posłuchać.