Trzy pierwsze dni Festiwalu to mocne międzynarodowe uderzenie ważnych tematów. Zobaczymy dwa spektakle na temat Holocaustu, solową pracę dyrektor artystycznej Festiwalu oraz trzy przedstawienia, które międzynarodowym językiem tańca zadadzą kilka ważnych pytań dotyczących naszej rzeczywistości.
Wieczór otwierający Festiwal to dwie solowe prace przygotowane specjalnie na te okazję przez tancerki-choreografki Teatru Tańca Zawirowania. Karolina Kroczak w swoim spektaklu „Rzeczy, rzeczy, rzeczy” przyjrzy się tematowi Holocaustu. Zapyta o odpowiedzialność za śmierć i cierpienie i zmierzy się z zagadnieniem okaleczonej tożsamości. Inspiracją do powstania tej pracy były przedmioty należące do tych, których już nie ma, a będące nośnikami istnienia swoich nieobecnych już właścicieli. Autorkę zafascynowała kultura żydowska, łącząca głęboką duchowość z silnym przywiązaniem do materialnego aspektu życia. Młoda artystka w poszukiwaniu środków wyrazu posunęła się do radykalnej zmiany swojego wyglądu: ogoliła głowę, aby wiarygodnie ukazać proces odbierania człowiekowi tej części jego tożsamości, którą wyznaczają czynniki zewnętrze.
Zagłada to także temat spektaklu „Shoa-Lite” zespołu Machol Shalem Dance House. Izraelska grupa zaprezentuje kontrowersyjny spektakl, który od premiery nie przestał poruszać publiczności, a wrzawa wokół niego nie cichnie. To surrealistyczne przedstawienie odwołuje się zarówno do zbiorowej pamięci o Holocauście, jak i do materialistycznej, konsumpcyjnej, hedonistycznej kultury współczesnej. Zespół Machol Shalem powstał w 2002 roku jako niezależny twór artystów tańca, którzy obrali za miejsce swoich działań Jerozolimę, wychodząc z założenia, że usytuowana tu odpowiednia niezależna scena taneczna będzie zdolna do rzucenia wyzwania ustabilizowanej koncepcji tańca współczesnego. Poprzez oferowanie alternatywnego punktu widzenia na to medium i inspirowanie nowych interdyscyplinarnych inicjatyw Shalem Dance Mouse zapoczątkował i stworzył rozmaite platformy zbliżające większą publiczność do twórców. W inicjatywach tych mieści się doroczny festiwal tańca SHALEM, międzynarodowa współpraca i program rezydencji artystycznej. Spektakl “Shoa–Lite” zdobył nagrodę specjalną za odwagę artystyczną na Akko Festival w 2010 roku. W uzasadnieniu jury czytamy: „Niepowstrzymany spektakl, bez granic i bez wahania przełamuje mechanizmy obronne publiczności i przenosi ją na trudny i pełen zagrożeń obszar. Świadome korzystanie z kulturowego śmietnika, scalone wielorakie taneczne umiejętności, szorstkie aktorstwo i doskonałe projekcje znamionują teatralny język, który wyrasta z naszej zwyczajnej codzienności”.
Elwira Piorun, dyrektor artystyczna, otwierając Festiwal swoim solowym spektaklem „Wody i powietrza…”, otwiera zarazem blok tematyczny kobiecej strony teatru tańca. Praca ta to wołanie o przestrzeń dla realizacji kobiecych mocy, a zarazem refleksja nad pragnieniem dotknięcia tego, co ulotne i trudno uchwytywalne. Kobieca wrażliwość jest także jednym z tematów przedstawienia „Zbliżenia” Teatru Tańca Zawirowania, gdzie pojawi się zagadnienie równowagi między własnymi potrzebami ego a chcącą dawać i chronić miłością. Role żeńskie w „Zbliżeniach” tańczą Elwira Piorun i Karolina Kroczak, a męską – Tomáš Nepšínský, współtwórca spektaklu, będący jednym z żywych dowodów na dynamicznie rozwijającą się współpracę Teatru z zagranicą. Ten słowacki tancerz-choreograf nie tylko wystąpi we wspomnianym spektaklu, nie tylko zaprezentuje 3.07 swoją premierę, ale także poprowadzi warsztaty taneczne oraz coaching, który zaowocuje spektaklem – pokazem efektów trzydniowej intensywnej pracy tancerzy Zawirowań i wybranych uczestników.
www.zawirowania.pl
BEZSŁOWNY DIALOG O TANECZNEJ MOCY
VIII MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL TEATRÓW TAŃCA ZAWIROWANIA