Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Wstęp Wolny

2011.09.24 g. 22:35

Teatr Czasopism



Już 29 września czasopisma literackie staną na scenie w blasku reflektorów.

Teatr i czasopisma – brzmi kusząco? Od 29 września co czwartek (6, 13 i 20 października) w Pracowni „Duży Pokój” na ul. Koszykowej 24/12 gościć będzie teatr czasopism, czyli cykl performatywnych czytań czasopism realizowanych przez warszawskich reżyserów.

 

 

 

 

 

 

Nowe numery czasopism kulturalnych i publikowane w nich teksty będą punktem wyjścia do dyskusji oraz do artystycznych działań. Chcemy przypomnieć mieszkańcom Warszawy, że czasopisma kulturalne współtworzyły i współtworzą życie kulturalne tego miasta w takim samym stopniu, jak kina, teatry, galerie czy sale koncertowe. Śródmieście było niegdyś siedzibą redakcji najznamienitszych tytułów, m.in. „Wiadomości Literackich” i „Skamandra”. Odwołamy się do chlubnej tradycji i zaprezentujemy kilka współcześnie ukazujących się tytułów.


Do projektu zaprosiliśmy cztery czasopisma:

  • „Tekstualia”,
  • „LiteRacje”,
  • „Przegląd Filozoficzno-Literacki”
  • „FA-art”.

 

Nowe numery trafiły w ręce reżyserów młodego pokolenia. Natalia Fijewska-Zdanowska, Joanna Grabowiecka, Reda Paweł Haddad oraz Igor Gorzkowski wraz z zaproszonymi przez siebie artystami zaproponują własną wizję interpretowanego numeru. Podczas spotkań będą też obecni redaktorzy czasopism. Publiczność gorąco zachęcamy do zabrania głosu w dyskusji.

 


„Tekstualia” – pierwsze spotkanie, 29 września 2011 r., godz. 19.00
Żaneta Nalewajk, redaktor naczelna zaproszonych do projektu „Tekstualiów”, podkreśla w internetowym wywiadzie (całość na http://teatr.czasopism.pl/): Projekt Teatr Czasopism stwarza szansę na pokazanie tego, że utwory drukowane w czasopiśmie nie są przeznaczone jedynie do cichej lektury i że mogą wybrzmieć donośniej. (…) Energia intelektualna i twórcza zmaterializuje się teraz również w innej, teatralnej formie. Rezultaty tego przedsięwzięcia dla mnie samej będą niespodzianką. To ciekawe przeżycie, posłuchać melodii tekstów, zobaczyć utwory, nad których doborem, redakcją i kompozycją pracuje się czasem wiele miesięcy, w reżyserskiej interpretacji, a zatem przefiltrowane przez literacką i teatralną wrażliwość innego człowieka, wkładającego w przygotowanie adaptacji wiele pracy.
Natomiast Natalia Fijewska-Zdanowska, która wyreżyseruje spotkanie z „Tekstualiami”, tak opowiada o kontakcie z czasopismem: Przekazane nam „Tekstualia” to numer wyjątkowo zaangażowany emocjonalnie. A jednocześnie wyjątkowo niemodny. Motyw przewodni – istnienie lub nieistnienie Boga we współczesnej literaturze – wzbudza wielostronne kontrowersje, choć przecież to motyw stary jak świat. Z naszej (czysto teatralnej) perspektywy nie sposób oprzeć się wrażeniu, że Bóg w literaturze, tak jak w utworze scenicznym, po prostu się przydaje, może nawet jest konieczny. Potrzebujemy go do prowadzenia dyskusji, snucia opowieści. Chcemy i potrzebujemy odnosić się do niego, oskarżać go, złościć się na niego, porównywać z nim, traktować jako istniejący lub nie, ale ważny i stały punkt odniesienia. W naszym czytaniu będziemy szukać emocji autorów – na temat tych bardzo niemodnych spraw ostatecznych…

 


„Przegląd Filozoficzno-Literacki” – drugie spotkanie, 6 października 2011 r., godz. 19.00
Reda Paweł Haddad w ten sposób komentuje swoją pracę nad „Przeglądem Filozoficzno-Literackim”:
Myślę, że nieprzypadkowo ten numer „Przeglądu” trafił właśnie na mnie. Od wielu lat jedną z moich największych fascynacji jest kognitywistyka i jej związki z życiem i sztuką.
Teksty są dość szczegółowe i naukowo precyzyjne – wymagają powolnej, skoncentrowanej lektury.
Wiadomo, że scena rządzi się swoimi prawami, dlatego zdecydowałem się 'zsyntetyzować' niektóre fragmenty, zdjąć akcenty z 'naukowej precyzji' i postawić na 'performatywność słowa'.
Bardzo zależy mi na wyjściu poza formę przewidywalnego czytania. Mam nadzieję, że redaktorzy Pisma przyjmą z wyrozumiałością moje egotyczne nadanie sobie uprawnień 'nadredaktora'...
 Przede mną próby w arcyciekawej ekipie ze wspaniałą i oryginalną aktorką, Agatą Sasinowską oraz nieprzewidywalnie utalentowanym władcą najniższych częstotliwości – kompozytorem i basistą, Januszem Rutkowskim.
Naszym celem jest opowiedzenie historii o Człowieku, Jego nieograniczoności i Wyzwaniach, z którymi My, Ludzie, musimy skonfrontować się już dziś.

 

Co wyjdzie z mariażu teatru i czasopism, przekonajcie się Państwo sami.

 

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Otwarty Kod Kultury, która działa od 2003 r. Jej główne cele to propagowanie kultury artystycznej, wspieranie krytyki artystycznej i propagowanie czynnego uczestnictwa w kulturze. Swoje cele realizuje m.in. przez zbieranie i opracowywanie informacji o czasopismach kulturalnych – serwis Katalog Czasopism.pl; wspomaganie inicjatyw kulturalnych podejmowanych przez wydawców i redakcje czasopism kulturalnych – organizowanie dyskusji, spotkań, festiwali; wydawanie i współwydawanie czasopism kulturalnych, wortali internetowych – wortal Witryna Czasopism.pl, kwartalnik literacki „FA-art”.

 

Strona internetowa: http://teatr.czasopism.pl/. Znajdują się na niej m.in. informacje na temat zaproszonych redakcji, interpretowanych numerów oraz reżyserów, a na blogu donosimy, co nowego w trawie piszczy.

 


REŻYSERZY BIORĄCY UDZIAŁ W PROJEKCIE:

 

Natalia Fijewska-Zdanowska – (ur. 1981) reżyser i dramaturg. Jest magistrem filozofii UW. Od 2007r. prowadzi wraz z siostrami własną, autorską Niezależną Scenę Społeczną Teatr MŁYN (http://scena.fundacjamlyn.pl/), działającą w ramach Fundacji Artystycznej MŁYN.
Realizuje spektakle autorskie: monodram Głuchoniemoc (2004) (dwanaście nagród na konkursach i festiwalach teatralnych w całej Polsce, obecnie w repertuarze Teatru MŁYN), Różowa skarpetka (2006) – w Teatrze Stara Prochownia w Warszawie w ramach Sceny OFF Teatru Konsekwentnego, De-naturat (2007) – w Teatrze Wytwórnia w Warszawie, obecnie w repertuarze Teatru MŁYN, Siostry w ramach projektu Teatru na Woli „Wola w Offsecie”, Piąta rano (2009) oraz Gabinet (2010) w ramach Teatru MŁYN na Scenie Staromiejskiej SCEK w Warszawie. W 2008 roku jej sztuka Różowa skarpetka została zrealizowana przez Teatr Polskiego Radia w reżyserii Julii Wernio.
Jest organizatorem i szefem artystycznym Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Niesfornych Galimatias. Pracowała jako dziennikarz i krytyk teatralny. Współpracowała z takimi instytucjami jak Stowarzyszenie Studio Teatralne Koło, Stowarzyszenie Teatru Konsekwentnego, Teatr Stara Prochownia Stołecznego Centrum Edukacji Kulturalnej, Teatr Ochoty, Teatr Wytwórnia i Teatr na Woli w Warszawie. W 2007 roku otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie Teatru.
Joanna Grabowiecka – (ur. 1977) studentka piątego roku  na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Absolwentka Arts du spectacle na Université Paris VIII (2005) oraz teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim (2005). Ukończyła roczne studium projektowania scenografii i dekoracji teatralnej pod kierunkiem Daniela Louradour (l’A.D.A.C., Paryż, 2002/2003). W r. 2004 odbyła staże w paryskim Théâtre de la Ville oraz w Comédie Française. W l. 2006-2008 uczestniczyła – jako pierwsza polska stażystka – w międzynardowych warsztatach dramaturgicznych Université d’été européenne – la mousson d’été (Pont-à-Mousson, Francja). Uczestniczka warsztatów teatralnych oraz tanecznych m.in. pod kierunkiem Janusza Subicza i Nazareth Panadero z Tanztheater Pina Bausch (Niemcy) oraz Eduardo Gilio z Teatro Accion (Argentyna). Od 2009 roku należy do zespołu Teatro Accion International Group. Jej spektakle były prezentowane na festiwalach w Polsce, we Francji, w Niemczech oraz w Serbii.  Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia naukowe za rok 2008/2009. Reżyserowany przez nią spektakl – „Postać. Spowiedź artysty. Autoportret Francisa Bacona” wg Pierre’a Charrasa – zdobył II nagrodę „za walory teatralne” na IX Festiwalu Sztuki Teatralnej w Rybniku (2007).

 

Igor Gorzkowski – (ur. 1971) reżyser, dramaturg, pedagog. Absolwent wydziału pedagogiki UW oraz Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Był asystentem Zbigniewa Zapasiewicza w AT, odbył staż reżyserski w Teatrze Narodowym, u Jerzego Grzegorzewskiego. Prowadzi warsztaty teatralne z uczniami, studentami, nauczycielami.
Współtwórca Studia Teatralnego Koło (1997), niezależnego teatru, w którym zrealizował większość swoich przedstawień: inspirowane dramatami Czechowa „Wynajmę pokój” i „Rosyjski Dramat” (Grand Prix festiwalu Zdarzenia Tczew-Europa 2000), „Strona zakwitających dziewcząt” wg Prousta (2000), plenerową „Miłość do trzech pomarańczy” wg Gozziego (nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Teatrów Ogródkowych), współczesne realizacje osadzone w realiach metropolii warszawskiej: „Absolutnie Off Show” (2003), „Taksówka” (2005), sceniczną adaptację komiksu Gaimana „Sandman” (2006). Sam pisze scenariusze swoich spektakli. Jako pierwszy w Polsce skojarzył dynamicznie rozwijającą się kulturę klubową z działaniami teatralnymi (spektakle grane w Galerii Pruderia. Wraz ze swoim zespołem wypracował autorską metodę pracy, w której podstawową techniką jest improwizacja. Jego teatr ma formę kameralną, zakładającą niemal intymny kontakt między aktorem a widzem. Jest to teatr oszczędny, oczyszczony z inscenizacyjnych fajerwerków, gdzie ręka reżysera jest niemal niewidoczna.

 

Reda Paweł Haddad – (ur. 1980 w Warszawie) absolwent Wiedzy o Teatrze i Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza, muzyk i kulturysta – wojownik sztuk performatywnych. Zawsze uważał, że teatr warto robić tylko na swoich warunkach. Dlatego woli powoli stawiać kroki na schodach wieży narracji.
Zrealizował m.in.:
* Mahomet albo Fanatyzm – Prorok – prapremierowe przedstawienie sztuki Voltaire`a w Instytucie Teatralnym w Warszawie, było nie tylko sprawdzianem aktualności nieznanej sztuki i inauguracji sali teatralnej IT, ale przede wszystkim niepokojąco aktualną wypowiedzią o roli każdego Zbawiciela.
* Życie jest snem, Calderon de la Barca – najlepsza w historii świata sztuka teatralna, zrealizowana w nasączonej pijarskim duchem przestrzeni Teatru Collegium Nobillium i konsekwentna obsada aktorska stworzyły alchemiczne widowisko, które, niczym szklana kula, odbija spojrzenie każdego patrzącego.
* I Love War! – scenariusz autorski, musical pro-wojenny, zawierający dużo miłości i zrozumienia dla idei sprawiedliwych wojen i ich niepowiązaniach z ropą naftową oraz innymi minerałami.
Reda Haddad wierzy w opowiadanie, dlatego często obejmuje opiekę nad czytaniami nowych i starych tekstów teatralnych. Uważa, że dobre czytanie często przewyższa gotowe przedstawienie.
Na mapie jego podróży najwyraźniej odznaczają się nazwiska kultury arabsko-iberyjskiej: Calderon de la Barca, José Zorilla, Federico García Lorca, Ramon Valle-Inclán, Juan Mayorga, Victoria Szpunberg, Carles Battle, José María Vieira Mendes. Współpracował z Instytutem Cervantesa, Miesięcznikiem „Dialog”, Instytutem Teatralnym, Teatrem Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy, Instytutem Camoes’a i Teatrem im. Stanisława Jaracza w Olsztynie. Realizuje także projekty performatywne w przestrzeni społecznej: „Pastorałkę” Leona Schillera z seniorami w Warszawie i performance piłkarski „Taca de Donna Rosa” w Lizbonie.

 


CZASOPISMA ZAPROSZONE DO PROJEKTU:

„Tekstualia. Palimpsesty Literackie Naukowe Artystyczne” zapraszają do uczestnictwa w dialogu międzypokoleniowym i interdyscyplinarnym, na spotkania ze znanymi przedstawicielami najnowszej literatury oraz wybitnymi naukowcami, do odkrycia nieznanych talentów, ciekawych tekstów, nowych nazwisk. „Tekstualia” (http://www.tekstualia.pl/) to ogólnopolski kwartalnik literacko-naukowy o charakterze interdyscyplinarnym, założony przez Żanetę Nalewajk i Krzysztofę Krowirandę w 2005 roku. Łączą zagadnienia związane z literaturą, sztukami plastycznymi i naukami humanistycznymi; popularyzują wybitne dzieła literatury, promują twórców stawiających pierwsze kroki w życiu literackim, jak i prezentują wyniki badań prowadzonych przez autorytety naukowe oraz młodych badaczy. W 2009 roku periodyk został dołączony do listy czasopism punktowanych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Od 2009 roku kwartalnik dołączył do grona partnerów projektu „Review within Review” („Czasopismo w czasopiśmie”), którego partnerami są periodyki literackie i literaturoznawcze publikowane w państwach Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej (tj. w krajach grupy wyszehradzkiej – Czechach, Słowacji i na Węgrzech – oraz m.in. w Słowenii i Austrii). Wydawcą kwartalnika jest Dom Kultury „Śródmieście” w Warszawie (ul. Smolna 9). Redaktor naczelną jest dr Żaneta Nalewajk.

 

„Przegląd Filozoficzno-Literacki” – interdyscyplinarny kwartalnik służący promocji tzw. młodych talentów, założony w 2000 roku przez Stanisława Gromadzkiego; pierwszy numer ukazał się w roku 2002. Dotychczas wyszło 29 numerów tematycznych, w tym kilka poświęconych wybitnym postaciom tzw. warszawskiej szkoły historii idei. Na jego łamach publikowane są wartościowe prace z pogranicza filozofii i literatury. Pismo afiliowane jest na dwóch uczelniach: Uniwersytecie Warszawskim oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Na UW posiada dwie „wewnętrzne” afiliacje: przy Instytucie Filozofii oraz Wydziale Polonistyki. Znajduje się na listach czasopism ERIH (European Reference Index for the Humanities) oraz liście czasopism punktowanych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Redaktorem naczelnym pisma jestStanisław Gromadzki, zastępcami redaktora naczelnego są: Krzysztof Łapiński (IF UW), Marcin Miłkowski (IFiS PAN) oraz Robert Papieski; sekretarz redakcji: Monika Murawska (ASP w Warszawie). http://www.pfl.uw.edu.pl/.

 

„FA-art” – kwartalnik literacki wydawany od 1988 r. na Śląsku. Oprócz papierowej wersji czasopisma istnieje także serwis internetowy publikujący felietony i komentarze do bieżących wydarzeń literackich. „FA-art” prezentuje prozę, poezję, szkice literaturoznawcze i krytykę literacką, która jest znakiem rozpoznawczym czasopisma, a także liczne przekłady. Na jego łamach publikują autorzy średniego i młodszego pokolenia. Redakcję „FA-artu” tworzą Konrad C. Kęder – redaktor naczelny, Krzysztof Uniłowski i Robert Ostaszewski.http://www.fa-art.pl/.

 

„LiteRacje” to kwartalnik naukowo-literacki wydawany przez Stowarzyszenie LiteRacje im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego we współpracy z Instytutem Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Pismo poświęcone jest antropologii kulturowej, myśli filozoficznej, wiedzy o literaturze, filmie i sztuce; otwarte na dyskursy różnych dziedzin humanistyki. Na łamach „LiteRacji” ukazują się teksty literackie oraz autorskie projekty artystyczne. Specjalnością są numery monograficzne, dotyczące istotnych zjawisk kulturowych, społecznych i filozoficznych. Redakcja wierzy, że eksperyment i odwaga badawcza mogą iść w parze z rzetelnością naukową i dociekliwością poznawczą, zaś jej ambicją jest stworzenie miejsca dla młodych badaczy i twórców, a także dla tych humanistów, którzy nie odnajdują się w ramach struktur zbudowanych przez obecne już na rynku tytuły. Redaktor naczelną pisma jest dr Iwona E. Rusek. http://literacje.pl/.



-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy