Wystawa:
Kurator:
Organizator:
Patronat:
‘Logika i magia’ to pierwsza w Polsce wystawa dokonań twórczych pioniera izraelskiego designu – Dana Reisingera. Ekspozycja obejmuje takie formy plastyczne jak: plakat, kalendarz, logotyp, a także oryginalne grafiki i rysunki projektanta. Sztuka Reisengera dzięki swoim wielokulturowym korzeniom przełamuje granicę języka, oddziałuje poprzez kolor oraz pełną swobody i dynamiki kreskę. Celem wystawy jest zapoznanie polskiego widza z międzynarodową sztuką, która często jest niedostrzegalnym elementem naszej codzienności.
Szukając znajomej gazety w kiosku, notując coś w kalendarzu, przeglądając firmowy informator, biorąc do ręki wizytówkę i ogólnie natykając się na jakikolwiek druk, tekst, znak nie zdajemy sobie sprawy z podstawowego faktu, że ktoś to wszystko zaprojektował, że gdyby nie było projektantów, świat pogrążyłby się w wizualnym chaosie. Dan Reisinger jest projektantem i zdaje sobie sprawę z wyjątkowej odpowiedzialności, jaka na nim ciąży: Moją rolą zawsze było mieć pozytywny wpływ na naszą kulturę wizualną i estetyczną jakość dnia codziennego. Nie są to czcze słowa. Artysta jest uznawany za jednego z czołowych designerów naszych czasów. Pismo Graphis w ostatnio opublikowanym zbiorze Master’s of the 20th Century: ICOGRADA’s Hall of Fame – wymieniło Reisingera jako jedynego izraelskiego projektanta pośród setki najlepszych z całego świata. Jego twórczość obejmuje setki plakatów, logotypów, kalendarzy, ostatnio zajmuje się także projektami architektonicznymi. Stale też poświęca się malarstwu.
Projektowanie nazywa połączeniem logiki z magią. Zaczyna od rozłożenia problemu na czynniki pierwsze, stara się dotrzeć do podstawowych znaczeń i wyłowić istotę sprawy, to jest część logiczna. Następnie, jak iluzjonista, przekształca całość w jednoznaczny syntetyczny przekaz. Ten sposób postępowania wspaniale ilustruje plakat powstały w 1969 roku Let My People Go (Pozwólcie mojemu narodowi wyjechać). Był to mocny głos wobec zakazu emigracji dla Żydów ze Związku Radzieckiego. Przetwarzając komunistyczny symbol artysta przewrotnie zmienił jego znaczenie. Sierp i młot stały się wyrazem zniewolenia i protestem przeciwko sowieckiej polityce antyemigracyjnej. Ale można też sięgnąć po lżejszy przykład żartobliwego anagramu. Słowo DANGER napisane na złożonej kartce, po jej rozprostowaniu układa się w nazwisko artysty: DAN REISINGER.
Największym osiągnięciem Reisingera jest wieczny kalendarz zaprojektowany specjalnie dla słynnego Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Forma tego unikalnego kalendarza posiada aż 40,080 możliwości różnych układów! Poza tym Reisinger stworzył serie innych nowatorskich kalendarzy. Zaprojektował znaki firmowe i systemy wizualne dla kilkudziesięciu najważniejszych izraelskich firm, instytucji i korporacji. Wypada wymienić choćby: El Al, Tel Aviv Stock Exchange, Bat Sheva Dance Company, Ministerstwo Turystyki, Habima – Teatr Narodowy i Open Museum.
Wydaje się, że swój światowy sukces zawdzięcza bezkompromisowemu podejściu: Jeżeli artysta w ramach swobody twórczej wyraża swoją indywidualną, jednorodną postawę, w pełni można to zaakceptować. Jeżeli artysta tworzy pod presją polityczną lub ekonomiczną, wówczas taka sytuacja jest nie do przyjęcia i zawsze przeciwko niej występowałem. Niebywale istotna rolę w twórczości Reisingera i jego życiu odgrywa szacunek do: Moje własne multi kulturowe korzenie i doświadczenia są dla mnie wyjątkowym źródłem inspiracji i twórczych możliwości. Tradycja, jak korzenie drzewa, wzmacnia tożsamość, aby zrodzić lepsze kulturalne owoce dla dobra wszystkich.
Dan Reisinger urodził się w 1934 Kanijzie w Jugosławii. Udało mu się przetrwać holocaust w kryjówce u serbskiej rodziny. Zaraz po utworzeniu państwa Izrael, na początku lat pięćdziesiątych, wyemigrował tam z rodziną. Studiował na Akademii w Jerozolimie i później w londyńskiej Central Art School. Swoją zagraniczną karierę rozpoczął w 1958 roku w Belgii, gdzie zdobył pierwszą nagrodę za plakat dla Pawilonu Nauki na Expo’58. Wśród dalszych licznych nagród, jakie zdobył jedną z najważniejszych jest najwyższe krajowe odznaczenie - Nagroda Izraela (1998). Jest członkiem honorowym wielu towarzystw i komitetów, m.in. Biennale w Bernie, Art Directors Club w Nowym Jorku, Muzeum Holocaustu w Budapeszcie.
‘Logika i magia’ przedstawia prace izraelskiego Reisingera, z odczytaniem których polski widz nie będzie miał problemów, ponieważ, jak mówi sam artysta: wizualna komunikacja przekracza granice języka.
Organizatorem wystawy prac Reisingera w Polsce jest instytucja Złote Orły, która aktywnie wspiera sztukę współczesną, promuje wysoki poziom artystyczny. Wcześniej Złote Orły organizowały wystawę ‘Tratwa Meduzy. Sztuka izraelska i potwór tożsamości’, która prezentowana była w warszawskiej Królikarni i Muzeum Narodowym w Krakowie. Wystawy – ‘Tratwa Meduzy’ oraz ‘Logika i magia’ medialnie prowadzone są przez agencję Communication Unlimited.