Jedno jest pewne – grafika zawsze była ściśle związana z ważnymi dla ludzkości wynalazkami jak druk, fotografia i komputery oraz umiała je znakomicie wykorzystać dla swoich celów nie tracąc przy tym zainteresowania sprawami egzystencjalnymi i fundamentalnymi pytaniami o naturę kondycji ludzkiej- pisze w artykule „Perspektywy grafiki współczesnej”, zamieszczonym w katalogu wystawy, dr Anna Żakiewicz.
Wystawa „Interpretacje. Tradycje warszawskiej grafiki warsztatowej” jest prologiem planowanej na listopad 2008 roku pierwszej edycji Międzynarodowego Triennale Sztuk Graficznych im. Tadeusza Kulisiewicza.
20.12.2007 - 27.01.2008
Jej celem jest przywołanie historycznego kontekstu współczesnej grafiki przez prezentację prac najwybitniejszych twórców związanych z warszawską Akademią Sztuk Pięknych, organizatora przyszłego Triennale. Wystawa jest również wyjątkową okazją do prześledzenia rozwoju grafiki warsztatowej XX wieku.
Kuratorka wystawy, Anna Grochala, dokonała wyboru 180 grafik z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie. Od Władysława Skoczylasa, kierownika Katedry Grafiki Artystycznej ASP i jego uczniów, w większości zrzeszonych w Stowarzyszeniu Polskich Artystów Grafików Ryt (1925–1939) m. in.: Tadeusza Cieślewskiego syna, Tadeusza Kulisiewicza, Stanisława Ostoja- Chrostowskiego, a także kierownika Katedry Grafiki Użytkowej ASP Edmunda Bartłomiejczyka, po Tadeusza Dominika, Władysława Winieckiego, Stanisława Dawskiego, Halinę Chrostowską-Piotrowicz, Romana Artymowskiego, Józefa Pakulskiego, Jana Lebensteina, Konrada Srzednickiego, Andrzeja Jurkiewicza, Jana Tarasina, Zenona Januszewskiego, Janusza Przybylskiego, Andrzeja Rudzińskiego, Ryszarda Gieryszewskiego, Jerzego Grabowskiego.
„...każdy ogląda i osądza świat poprzez siebie...” – to słowa profesora Andrzeja Rudzińskiego. Prezentowane prace pozwalają przekonać się, jak to proste przesłanie znajduje w nich swój wyraz. W jaki sposób ci wybitni twórcy graficznie interpretowali świat, sztukę ludową, sztukę mistrzów przeszłości, cytowali tradycję mitologiczną, literacką i religijną. Jak w technikach graficznych szukali najlepszego środka wyrazu opisu świata i nurtujących ich problemów artystycznych, egzystencjalnych, filozoficznych. Technikach, dodajmy, których powszechna znajomość wydaje się współcześnie znikoma. Serigrafia, akwatinta, akwaforta, linoryt, drzeworyt, kamienioryt, litografia, sucha igła…
Kto z nas wie, na czym polegają różnice, jakie wyzwania przez twórcą stawia każda z tych technik? Kto je jeszcze pamięta?
Chcemy, żeby wystawa była nie tylko przypomnieniem historii grafiki warsztatowej środowiska związanego z warszawską ASP i nieco sentymentalną podróżą, ale umożliwiła zwiedzającym praktyczne poznanie technik graficznych, dlatego w styczniu, we współpracy z wykładowcami i studentami warszawskiej ASP planujemy cykl wykładów i warsztatów „Od Nowa Grafiki” poświęconych technikom graficznym i ich współczesnym zastosowaniom.
Na wystawie zaprezentowano 180 prac trzydziestu artystów.
Wystawa została przygotowana we współpracy z Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie.
Autorem oprawy plastycznej wystawy jest Błażej Ostoja Lniski
Królikarnia