Precyzja, dyscyplina, rygor i żelazna logika to cechy najlepiej charakteryzujące twórczość Marka Freudenreich, ucznia Henryka Tomaszewskiego i jednego z najmłodszych twórców „polskiej szkoły plakatu”. W jego projektach dominuje funkcjonalizm, porządek form geometrycznych zbliżonych niejednokrotnie do znaku graficznego, logotypu. W połączeniu z fotografią tworzą one nowe, zaskakujące znaczenia.
Począwszy od 11 marca w Muzeum Plakatu w Wilanowie można oglądać prace Marka Freudenreicha, jednego z najbardziej znanych i cenionych polskich twórców plakatu. Jest to pierwsza monograficzna prezentacja artysty w Muzeum Plakatu i pierwsza okazja, by zapoznać się z jego najważniejszymi pracami. Na wystawie pokazany zostanie autorski wybór około stu plakatów, powstałych w okresie od lat 60-tych XX wieku do współczesności.
„Wybierając plakat jako płaszczyznę swej twórczości, Freudenreich znalazł się w gronie tych artystów, którzy obarczeni są większą niż inni odpowiedzialnością za szczególny rodzaj edukacji. – o wyjątkowym znaczeniu i wyrazie plakatów Marka Freudenreicha opowiada Maria Kurpik kurator Muzeum Plakatu w Wilanowie - Szczególny, bo to nie nauka na uczelni, w galerii czy pracowni, ale w zgiełku i codziennym zabieganiu miasta. Spotykając na ulicy takie plakaty, jak: Harakiri, Spotkali się latem, Ratunku, Linz-Eur’Airport’90, każdy z nas zmienia się i odchodzi już inny, bogatszy, piękniejszy wewnętrznie i wrażliwszy. Freudenreich nauczył nas, że nawet brak koloru może być pięknem, a oszczędność wypowiedzi mądrością i bogactwem.”
Plakaty Marka Freudenreicha odznaczają się szczególną klarownością i zwięzłością, którą autor osiągnął przez użycie płaskich plam czystych kolorów lub czarno-białej fotografii łączonych z dyskretnymi, neutralnymi w formie napisami. Według Freudenreicha to wewnętrzna dyscyplina kompozycji, oparta często na geometrycznych kształtach, oddziaływanie znakiem, nie zaś nadmiernie rozwinięta narracja, ma najsilniejszy wpływ na odbiorcę. Szczególnie znaczenie ma w pracach artysty mistrzowskie operowanie literą, która często jest podstawowym motywem plakatu. Odpowiednie dobranie jej formy powoduje, że może stworzyć harmonijną całość z obrazem lub działa na zasadzie kontrastu.
Drugim niezwykle ważnym elementem w twórczości Freudenreicha jest silna fascynacja możliwościami, jakie daje fotografia i jej specyficzne przetwarzanie. Obrazy z wycinków fotograficznych przedstawień zestawiane są na przykład z formami graficznymi o kontrastowej fakturze, a wizerunki przedmiotu w połączeniu z tytułem często otwierają drugie dno znaczeniowe.
Spod ręki Marka Freudenreicha wyszły również plakaty filmowe do znanych filmów na przykład Krzysztofa Zanussiego czy Aleksandra Trzosa-Rastawieckiego. Artysta projektował także foldery reklamujące film polski za granicą.
Marek Freudenreich
Marek Freudenreich – wystawa retrospektywna