Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Wystawy

2009.08.09 g. 21:10

Wystawa The Polish Connection

Zamek Królewski w Warszawie, Arkady Kubickiego
Co ma wspólnego Król Stanisław August Poniatowski z najstarszą galerią w Londynie? Dlaczego portrety króla wyjechały do Londynu, a Antoni Malinowski ustawił piękne, kolorowe instalacje w Zamku Królewskim?

11.08. – 20.09. 2009

 

Wernisaż: 11.08 godz. 18:00

 

Performance w wykonaniu

Marii Peszek
Daniela Pigońskiego

 

 

Zaproszenie - awers 

 


Przeszłość i przyszłość, konceptualny most pomiędzy Dulwich Picture Gallery pod Londynem a Zamkiem Królewskim w Warszawie – to pojęcia opisujące instalację Antoniego Malinowskiego The Polish Connection w Arkadach Kubickiego.

 

Nazwa pokazu to również tytuł ekspozycji, prezentowanej właśnie (16 czerwca – 27 września 2009) w najstarszej publicznej galerii angielskiej, w ramach Roku Polskiego w Wielkiej Brytanii – POLSKA! YEAR . Wystawa, przygotowana we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza, poświęcona jest postaci ostatniego króla Polski – Stanisława Augusta, któremu Dulwich Picture Gallery pośrednio zawdzięcza swoje powstanie. Dwaj marszandzi londyńscy – Noel Desenfans i Francis Bourgeois, zostali zaangażowani w 1790 roku przez naszego władcę do zgromadzenia kolekcji obrazów, która miała stać się zalążkiem Galerii Narodowej w Warszawie. Ze względu na późniejszą sytuację polityczną i abdykację Stanisława Augusta kolekcja ta nigdy do Polski nie dotarła, a pozostałe w Londynie dzieła zostały przez marszandów ofiarowane Dulwich College, dając początek pierwszemu publicznemu muzeum w Anglii – Dulwich Picture Gallery.

 

Mieszkający od 1980 roku w Londynie, polski artysta Antoni Malinowski zainspirowany tą historią stworzył w Dulwich Picture Gallery instalację The Polish Connection, towarzyszącą portretom króla Stanisława Augusta ze zbiorów m.in. Zamku Królewskiego (portret króla w stroju koronacyjnym M. Bacciarellego) i Muzeum Narodowego w Warszawie. W specjalnie zaaranżowanej sali muzeum Malinowski „zaprosił" niejako ostatniego króla Polski do „odwiedzenia” niedoszłej kolekcji. Oryginalny pokaz Malinowskiego, obejmujący również fasadę budynku galerii (ogromne malowidło wsparte na konstrukcji w kształcie wyrazistego czerwonego łuku), jest symbolicznym połączeniem między Zamkiem Królewskim w Warszawie, dokąd miały trafić zamówione przez króla obrazy, a Dulwich, gdzie płótna ostatecznie znalazły swoje miejsce.

 

Podobnie jak w Dulwich Picture Gallery, instalacja w Arkadach Kubickiego koncentruje się na percepcji koloru poprzez wykorzystanie światła i architektury, a sam twórca uzasadnia wybór miejsca prezentacji w następujący sposób: Interwencja malarska poprzez manipulację kolorem i formą burzy wizualne status quo. Wyznaczona w tym procesie ściana staje się sceną tańca linii. Ruch linii otwiera architekturę, powoduje czasoprzestrzenną transgresję (…), która odnajduje się w Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie. Dopełnieniem wrażeń jest projekcja fragmentów filmu – tanecznego performance z Dulwich, opartego na utworze muzycznym, specjalnie skomponowanym na potrzeby pokazu przez Rolfa Gehlhaara, londyńskiego kompozytora, specjalizującego się w instalacjach sound-space.

 

Instalację The Polish Connection w Arkadach Kubickiego oglądać będzie można w dniach 11.08-20.09. od poniedziałku do soboty w godz. 1000-1800; w niedziele – od 1100 do 1800. Wstęp bezpłatny.

 

 Zaproszenie - rewers

 

Antoni Malinowski

  •  (ur. 1955) pracując z pigmentem, światłem, ruchem i czasem, bada dynamiczną relację pomiędzy przestrzenią obrazu i architektury. Tworzy efemeryczne lub trwałe interwencje w architekturze, maluje obrazy, ściany, sufity i trotuary, kreuje taneczny performance poprzez budynki i miasta, współpracuje z kompozytorami i muzykami. Główną uwagę poświęca percepcyjnym, emocjonalnym i fizycznym cechom kolorów. Najbardziej znaną pracą artysty w architekturze jest słynna trzypiętrowa Vermilion Wall – Cynobrowa Ściana, którą stworzył w Royal Court Theatre na Sloane Square w Londynie.
    Ważniejsze wystawy: Synchrony w Camden Arts Centre w Londynie oraz Thresholdscapes (Londyn, Rotterdam ) – współpraca muzyczna: Michael Nyman.
    Ważne indywidualne wystawy ostatniej dekady: 2005 – Bridging Lines Milan, Studio Visconti i Assab One Milan; 2004 – Bridging Lines Venice, CTR Venice; 2004 – New Paintings, Gimpel Fils, London; 2002 – Thresholdscapes, Gimpel Fils, London; 2002 – Luxor Theatre Rotterdam, permanent wall murals in collaboration with Bolles i Wilson; 2001 – installation at The Architectural Association, London; 1998 – A Wall Drawing for RIBA, London; 1997 – Synchrony, Camden Arts Centre, London.
    Prace Malinowskiego znajdują się w kolekcjach m.in. The Arts Council, British Council oraz w zbiorach muzeów – np. Tate w Londynie.

  • więcej: www.antonimalinowski.co.uk


Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy