Uroczyste otwarcie wystawy "Pomarańczowe Rewolucje. Od Karnawału do kontestacji" odbędzie się 27 października 2009 r. o godz 18:00, na placu przed Muzeum Etnograficznym na ul.Kredytowej 1. Konferencja prasowa jest zaplanowana na godz. 17:00 w klubokawiarni „Bílý Koniček”
Tego wieczoru w Muzeum także wiele inny atrakcji,w tym m.in koncert w czasie którego zespół Big Cyc przedstawi swoje największe przeboje i przedpremierowy pokaz filmu "BEATS OF FREEDOM "- o historii polskiego rocka.
Film współprodukowany przez Instytut Adama Mickiewicza.Scenariusz i reżyseria: Leszek Gnoiński, Wojciech Słota. Producenci: Paweł Potoroczyn, Edward Miszczak.
Do tego słynny Major Fydrych ,który będzie malował krasnoludki .
Barwa pomarańczowa symbolizuje energię, witalność, ogień, optymizm i wyzwolenie. Jako pigment powstaje z połączenia czerwonego i żółtego barwnika. Wśród barw podstawowych ma drugorzędne znaczenie.
W wielu językach świata nie istnieją jej odpowiedniki leksykalne. Jej najbardziej znanym prototypem (jako kategorii barwy) jest owoc pomarańczy. Pomarańczowy jest barwą obywatelskiego protestu.
Na całym świecie pomarańczowe ruchy kontestacyjne walczą z arogancją władzy i nudą oficjalnych komunikatów, z przemocą i kłamstwem w życiu publicznym, z państwową propagandą i skompromitowanymi autorytetami.
W walce tej pomarańczowa barwa oznacza wyrzeczenie się przemocy w życiu politycznym. W scenografii ulicznych demonstracji jest elementem karnawałowej strategii ośmieszania i prowokacji. I chociaż występuje w tej roli od ponad 50 lat, dla uczestników protestów nie jest symbolem uniwersalnym.
Holendrom przypomina wyłącznie o wolnym państwie krasnoludków z początku lat siedemdziesiątych, Polacy widzą w niej znak Pomarańczowej Alternatywy następnej dekady, dla Ukraińców jest godłem uczestników Pomarańczowej Rewolucji z 2004 roku, Izraelczycy kojarzą ją z oporem przed ewakuacją osiedli żydowskich ze strefy Gazy w 2005 roku, Duńczycy, bojkotujący igrzyska olimpijskie w Pekinie w 2008 roku, używają jej mając na względzie konflikt w Tybecie i prawa człowieka w Chinach.
W naszej opowieści, pozbawionej wątków politycznych, pomarańczowe rewolucje po raz pierwszy spotykają się w nurcie wspólnej historii. Są jedną opowieścią – świadectwem ponadnarodowej wspólnoty losów i przejawem ewolucji kultury politycznej, która radykalnie zmieniła świat po 1968 roku.
Jest historią o ludzkim dążeniu do wolności w jej wymiarze egzystencjalnym, o odpowiedzialności za bieg historii we własnym państwie, o sztuce biernego oporu.
Filozofia biernego oporu, którą praktykował Mahatma Gandhi do pewnego stopnia stała się inspiracją dla pokolenia po 1968 roku a z pewnością jest dla obecnego duchownego przywódcy Tybetu Dalajlamy. Uważa on, że pokój to nie tylko brak wojny i przemocy. Powstaje także w sytuacji potencjalnej przemocy, w momencie, gdy udaje się nam – rozważnym działaniem – tej przemocy zapobiec.