W najbliższym czasie w Instytucie Teatralnym:
15.03.2007 czwartek
· godz.18.00
Uniwersytet Szekspirowski – wykład 15
Kupiec wenecki – o. Jacek Bolewski
·godz.20.00
WIDOWISKO WCIELONE
Debata na temat ksiażki Krzysztofa Rutkowskiego Ostatni pasaż
Ostatni pasaż. Przepowieść o byciu byle-jakim
Czwarta część Pasaży Rutkowskiego jest diagnozą współczesnej kultury uwolnionej od kłopotów myślenia; namiętnym protestem przeciwko bylejakości współczesnego życia, które coraz częściej irytuje postępującą infantylizacją, utratą tradycji, poczuciem bezsensu, „gadaniną" wypierającą dążenie do rozumienia, wiedzą zastępującą mądrość… Napisana z pasją, momentami nawet z furią książka jest ważnym głosem w toczącej się dyskusji o kondycji społeczeństw ponowoczesnych i wartości kultury postmodernistycznej.
Krzysztof Rutkowski: Profesor Uniwersytetu Warszawskiego, pisarz, dziennikarz i tłumacz. Wymyślił dwa gatunki literackie: pasaże i przepowieści, które rozwinął dzięki Mistrzom: Mickiewiczowi, Benjaminowi, Agambenowi, Gombrowiczowi i Stachurze. Opublikował: Ani było, ani jest (1984), Przeciw (w) literaturze (1987), Braterstwo albo śmierć. Zabijanie Mickiewicza w Kole Sprawy Bożej (1988, 1990, 1999), Męczennice z Saint-Denis (1991), Paryskie pasaże (1994, 1995), Stos dla Adama albo Kacerze i kapłani (1994), Mistrz. Widowisko (1996), Raptularz końca wieku (1997), Xiężniczka (1998), Śmierć w wodzie (1999), Książę bezdomny (1999), Kościół św. Rocha (2001), Paradoks niedojrzałości. Przyczynek do stosunków polsko-francuskich (2005), Zakochany Stendhal. Dziennik wyprawy po imię (2006), Ostatni pasaż. Przepowieść o byciu byle-jakim (2007). Przetłumaczył m.in.: Taras w Rzymie, Seks i trwoga, Życie sekretne Pascala Quignarda, Trójkąt ukraiński Daniela Beauvois'a, Skafander i motyl Jean-Dominique'a Bauby'ego. Laureat Nagrody Fundacji im. Kościelskich.
16.03.2007 piątek
·godz.17.00
Kaw +/-50
·godz.19.00
Kaw +/-20
17.03.2007 sobota
·godz.11.00 – 15.00
IMPROSCENA. Michał Sufin
19.03.2007 poniedziałek
·godz.15.30 – 18.30
INNA SCENA. Gender a dramat – reinterpretacje kanonu
·godz.18.30
FILMOWE SPOTKANIA Z WARSZAWĄ
Film żydowski w II RP
Dybuk – reż. Michał Waszyński
Jak wyglądała przedwojenna żydowska produkcja filmowa w języku jidysz? Dlaczego przez 8 lat (1928-1936) nie wolno było realizować filmów żydowskich? Jak wyglądał świat, który zginął w 1939 roku? Jakie były jego gwiazdy? O kim opowiadały filmy w języku, który już dzisiaj nie istnieje?
W filmowych spotkaniach z Warszawą zaprezentujemy film „Dybuk" z 1937 r. jeden z najbardziej wartościowych artystycznych przedsięwzięć kinematografii żydowskiej. Wyreżyserowany przez specjalistę od polskich lekkich komedii Michała Waszyńskiego, który okazał się być reżyserem o wyczuciu i nerwie dramaturgicznym.
„Dybuk" na podstawie jednego z najważniejszych dramatów w języku jidysz Szymona An-skiego. To historia żydowskich Romea i Julii, która nie kończy się jednak wraz ze śmiercią głównych bohaterów. Leia bowiem po śmierci Channana ma zostać wydana za mąż. Wówczas zza światów powraca kochanek gotów walczyć o swoją miłość. Opowieść silnie osadzona w tradycji i kulturze judaistycznej jest popularna również dzisiaj. Chętnie sięgają po nią reżyserzy filmowi teatralni jak Andrzej Wajda czy Agnieszka Holland.
·godz.19.00
REKOLEKCJE TEATRALNE druga edycja
Katecheza 4 – ks. Andrzej Draguła – Bóg u Lupy
21.03.2007 środa
·godz.18.00
KAW „Tylko dla dorosłych…"
.godz.19.00
NIEODROBIONE LEKCJE. Ciało i teatralność wykład 6
Gilles Deleuze – ciało bez organów prowadzenie Paweł Mościcki
22.03.2007 czwartek
·godz.18.00
Uniwersytet Szekspirowski – wykład 16
Sen nocy letniej – Rudolf Zioło
23.03.2007 piątek
·godz.17.00
Kaw +/-50
·godz.19.00
Kaw +/-20