Sesja Rady Warszawy, 13 marca 2008 roku, będzie bardzo ważna z punktu widzenia przyszłości warszawskiej komunikacji miejskiej. Oprócz spraw związanych ze zmianami taryfowymi, radni będą obradowali nad wyrażeniem zgody na zawarcie umów wieloletnich z komunalnymi przewoźnikami. Umowy pozwolą miejskim spółkom przewozowym na liczne inwestycje, w tym zakupy taboru.
Umowy wieloletnie z m. st. Warszawą będą dla komunalnych przewoźników gwarancjami stałych przychodów. Dzięki temu spółki nie będą miały problemów np. z zaciąganiem kredytów bankowych, z których będą mogły finansować zakupy nowych pojazdów.
Rocznie na nowy tabor przeznaczać będą w sumie, według założeń, średnio 250 mln zł.
Tylko dzięki inwestycji w nowe, a co za tym idzie wygodne i nowoczesne pojazdy komunikacji miejskiej, Warszawa będzie w stanie sprostać rosnącym wymaganiom pasażerów oraz coraz silniejszej konkurencji ze strony transportu indywidualnego, czyli samochodów osobowych. Nowe pojazdy będą bodźcem, który skłoni mieszkańców Warszawy oraz okolicznych miejscowości, do korzystania z transportu publicznego. Dzięki wprowadzeniu do ruchu na szeroką skalę nowoczesnych, jednoprzestrzennych i niskopodłogowych tramwajów oraz autobusów zmieni się także wizerunek całej komunikacji.
Oto wstępne założenia dotyczące planów zakupów nowych pojazdów komunikacji miejskiej:
Zakupy taboru planowane przez komunikacyjne spółki miejskie
Zakupy taboru, choć traktowane jako priorytet, nie będą jedynymi elementami rozwoju komunikacji zbiorowej na terenie zarówno samej Warszawy, jak i okolicznych gmin. Dzięki umowom wieloletnim rozwinie się także infrastruktura tramwajowa. Program modernizacji tras tramwajowych będzie realizowany z naciskiem na podniesienie standardu tras poprzez np. zapewnienie priorytetu metodami organizacji ruchu, ograniczaniu liczby punktów kolizji z układem drogowym i pieszym oraz poprawieniu stanu torowisk i zasilania. Kluczowym zadaniem będzie wdrożenie systemu zintegrowanego zarządzania ruchem, umożliwiającego udzielanie priorytetu dla komunikacji tramwajowej w sygnalizacji świetlnej. Zmodernizowane zostaną m.in. trasy:
Powstaną również następujące trasy (zbudowane przez TW i ZTM):
Rozwijana będzie również sieć warszawskiego metra. W 2008 roku zostanie zakończona realizacja I linia metra do Młocin, wraz z organizacją w rejonie stacji końcowej węzła przesiadkowego z systemem Parkuj i Jedź oraz przesiadkami na trasę tramwajową do Tarchomina (wzdłuż Trasy Mostu Północnego). Przewiduje się także kontynuację rozwoju metra, w tym budowę II i III linii.
W pierwszej kolejności, z uwagi na potencjalnie duże obciążenie ruchem pasażerskim, realizowany będzie odcinek śródmiejski II linii od Ronda Daszyńskiego do stacji Warszawa Wileńska.
Następnie będzie następować przedłużenie II linii w kierunku zachodnim od Ronda Daszyńskiego na Bemowo oraz w kierunku wschodnim na Targówek i Bródno, oraz odgałęzienie II linii od stacji Stadion na Gocław. W ten sposób powstanie układ dwóch rozgałęziających się na stacji Stadion linii: IIA (Stadion - Bródno) i IIB (Stadion - Gocław).
Docelowo przewiduje się także realizację III linii metra.