Ale żarty na bok, choć warto sobie przypmnieć kontrakt TW.
Dzisiejsze zwieńczenie przetargu w MZA to długo oczekiwana zmiana taboru Miejskich Zakładów Autobusowych, gdzie wiele tak zwanych „sprzętów” pamięta jeszcze czasy MZK.
W ogólnej ilości 168 nowych autobusów znajduje się:
Warto zaznaczyć, że w grupie przegubowców znajda się 4 pojazdy hybrydowe, napędzane zarówno olejem napędowym, jak i energia elektryczną.
Przetarg MZA to największy przetarg w kraju i największy – w tym roku – w Europie.
Nikt do tej pory nie zamówił większej liczby autobusów.
Kontrakt będzie zrealizowany szybko, bo pierwsze pojazdy z tego przetargu rusza na stołeczne ulice jeszcze w listopadzie, ostatnie na początku 2012 roku.
Trwają rozmowy nad przyspieszeniem dostaw pierwszych autobusów.
Czego od nowych pojazdów mogą się spodziewać pasażerowie?
Będą wygodne, niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację w wersji śródziemnomorskiej, system monitoringu wewnętrznego oraz monitory LCD, a także przyciski z napisami w języku Braille’a, pozwalające osobom ociemniałym zasygnalizować konieczność zatrzymania się na przystanku warunkowym, czy otwarcia drzwi.
Warszawiacy jako pierwsi w kraju będą mogli korzystać z autobusów hybrydowych marki Solaris najnowszej generacji. Zastosowanie dodatkowego napędu elektrycznego pozwoli na zmniejszenie spalania paliwa o ponad 20 procent, w znaczący sposób spadnie też emisja spalin do atmosfery. Co ciekawe, zastosowany tu silnik elektryczny jest swoistym „perpetum mobile” – wykorzystuje do swego napędu energię odzyskiwaną podczas hamowania autobusu.
Realizacja tego kontraktu pozwoli na zapewnienie właściwego standardu obsługi pasażerów w rejonach, gdzie jeszcze kursują jednostki starszych typów, które, w miarę dostaw nowych pojazdów, będą sukcesywnie wycofywane.
W tym roku MZA zamierza wycofać z ruchu ponad 200 autobusów najstarszej generacji – ikarusów, neoplanów i jelczy.
Jednak nowe wozy to nie tylko komfort i wygoda, ale także dbałość o środowisko naturalne. Silniki pojazdów spełniają najostrzejsze wymagania dotyczące emisji spalin.
Wartość kontraktu, który radykalnie poprawi komfort podróży autobusami w stolicy wynosi ponad 216 mln zł.
Warto też podkreślić, że to nie jedyne zakupy MZA.
Ostatnio Spółka wzbogaciła się o 128 nowych MAN-ów i Solarisów.