Na swoich „starych” trasach pozostało zaledwie 11 linii. Trzeba jednak zaznaczyć, że część linii wróciła na swoje trasy skorygowane przez „reformę” z roku 2001, kiedy to otworzono stację metra przy pl. Bankowym.
Podstawowymi założeniami reformy są likwidacja tramwajowych „stad” (cechą warszawskich tramwajów było to, że w danym miejscu jechały praktycznie wszystkie linie naraz, po czym następowała dłuższa lub krótsza przerwa – było to zjawisko cykliczne) oraz wprowadzenie stałych taktów na wszystkich liniach. Zabiegi te miały na celu przede wszystkim skrócenie czasu oczekiwania na tramwaj na przystankach oraz likwidację jednoczesnych odjazdów różnych linii z konkretnych pętli.
Jako, że zmian jest multum podajemy bezpośredni link do odpowiedniej podstrony Zarządu Transportu Miejskiego: http://www.ztm.waw.pl/zmiany-tram.php.
Pretekstem do zmian było oddanie do eksploatacji liniowej nowego odcinka warszawskiej sieci tramwajowej przebiegającego ul. Powstańców Śląskich oraz al. Reymonta (odcinek od pętli Nowe Bemowo do ul. Broniewskiego). Został on otwarty już 21.12.2005 r. (pisaliśmy o tym), niemniej liniowe wozy pojawiły się tam dopiero 2.01.2006 roku. Kursują tamtędy linie 2, 13 oraz 35.
Kolejnym novum na warszawskich torowiskach jest pojawienie się tzw. solówek, czyli pojedynczych wagonów zamiast składów dwuwagonowych. Od dnia wprowadzenia zmian kursują one na liniach 20, 21 oraz 27. W związku z tym zajezdnie tramwajowe Wola, Praga i Żoliborz musiały przystosować kilkanaście wagonów do jazdy solo. Warto także dodać, że w dniach 25-26.12.2005 r. oraz 1.01.2006 r. „solówki” kursowały również na liniach 3, 16 oraz 20. Niemniej na liniach 3 i 16 było to związane bardziej z okresem świąteczno-noworocznym.
Od dnia 29.12.2005 r. weszło w życie także sporo zmian związanych z trasami warszawskich autobusów. Oto link: http://www.ztm.waw.pl/zmiany-bus.php, gdzie będą mogli Państwo się z nimi szczegółowo zapoznać.