A także o kształtowaniu przyjaznej rowerzystom przestrzeni miejskiej i zmianach w zachowaniach komunikacyjnych po uruchomieniu systemu Veturilo.
Czy podyskutują o zagrożeniach jakie ci rowerzyści, w większości nie mających pojęcia o przepisach ruchu drogowego, niosą innym użytkownikom ruchu?
Jak twierdzi prezydent miasta:
Rowery zmieniają Warszawę… Zamierzamy utrzymać w stolicy ten trend i modę na jednoślady, m.in. poprzez kolejne inwestycje oraz inicjowanie odpowiednich zmian w przepisach ułatwiających proces rozbudowy odpowiedniej infrastruktury. Jesteśmy przy tym otwarci na dyskusje i sugestie wszystkich środowisk. Chcemy razem wypracować jednolitą, „rowerową politykę”, by dalej budować nowoczesną i przyjazną Warszawę.
W otwartym spotkaniu, które odbędzie się 26 marca o godz. 18.00 w Centrum Społecznym PACA 40 na Pradze Południe wezmą udział:
- Michał Olszewski - zastępca Prezydenta m. st. Warszawy
- Łukasz Puchalski - pełnomocnik Prezydenta m. st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej
- Marcin Jackowski - Zielone Mazowsze
- Wojciech Wagner - naczelnik Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej
- Dominik Pucek z inicjatywy społecznej Chcemy Veturilo na Grochowie
Moderatorem dyskusji będzie psycholog transportu - Jacek Grunt Mejer.
W systemie Veturilo zarejestrowało się do tej pory ponad 150 tys. użytkowników, a miejskie rowery były wypożyczane blisko 2,2 mln razy. 70 proc. osób korzysta z roweru krócej niż 20 minut, 21 proc. – do godziny, a pozostałe 9 proc. – powyżej godziny. Veturilo zostało uznane za 10. najlepszy system rowerowy na świecie przez dziennikarzy USA Today. Popularność systemu wpłynęła na wzrost ruchu rowerowego, który na popularnych szlakach rowerowych w stolicy (most Świętokrzyski, ul. Jana III Sobieskiego, Wybrzeże Gdańskie) wzrósł aż o 36 procent w porównaniu do 2011 roku.
Środki uzyskane z wypożyczalni Veturilo są w całości przeznaczane na rozwój infrastruktury. W tej chwili w Warszawie jest ok. 370 km dróg i pasów rowerowych. Plany na 2014 r. zakładają wytyczenie ok. 60 km nowych odcinków - budowę kilku nowych dróg, m.in. Nadwiślańskiego Szlaku Rowerowego, na ul. Świętokrzyskiej i Prostej, Waryńskiego, Kleszczowej, Wołoskiej, al. Jana Pawła II (na odcinku od kina Femina do ronda ONZ), Grójeckiej, Ostrobramskiej, Wysockiego i Czerniakowskiej. Powstaną liczne pasy rowerowe – m.in. na al. Wojska Polskiego, ul. A. Dawidowskiego, Saskiej, Wóycickiego, Obozowej i Markowskiej.
Warszawscy rowerzyści (wg. internetowej ankiety przeprowadzonej w 2013 roku przez pełnomocnika Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej) mają średnio ok. 31 lat; 77 proc. z nich to osoby pracujące, 75 proc. ma wyższe wykształcenie. 30 proc. badanych posiada prawo jazdy, 18 proc. własny samochód a 37 proc. - własny rower.