Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Kultura

2007.02.25 g. 22:47

Teatra polskie – historie.

Wykłady Dariusza Kosińskiego
Jak opowiedzieć historię teatru polskiego, by ukazać ją jako wciąż żywą glebę, z której wyrastają zjawiska współczesne, by nie zamykać jej w grobach pamięci odwiedzanych przez nielicznych? Jak wyzwolić ją ze stereotypów i uproszczeń? Czy na pewno wiemy, czym jest teatr? Takie pytania stawia przed sobą Dariusz Kosiński, historyk teatru, autor zainicjowanego przez Instytut Teatralny cyklu wykładów Teatra polskie – historie.

 

27 lutego, godz. 18.00.

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Aleje Ujazdowskie 6

 

Odpowiedź, jakiej Kosiński udziela okazuje się najprostsza, ale też najbardziej prowokacyjna: trzeba przestać opowiadać wciąż tę samą opowieść w ten sam sposób.

 

Poszukać innego, może bliższego współczesnej wrażliwości i dzisiejszym zainteresowaniom sposobu przedstawienia przeszłości. Spojrzeć na historię bez założenia, że wiemy, co w niej znajdziemy i bez wchodzenia na utarte szlaki oczywistych oczywistości.

 

W cyklu ośmiu wykładów Dariusz Kosiński podejmie próbę wskazania na niezbieżność zachodniej formy teatralnej z tradycją polską i zaproponuje rezygnację z milczącego przyjęcia aksjomatu definicji teatru jako zespołu znanych i uznanych przez tradycję zachodnią form działalności społecznej i artystycznej, której początek wyznaczają gatunki średniowieczne. Zada pytanie o polską tradycję performatywną, o „przedstawienia polskie”.

W dotychczasowych opracowaniach historii teatru polskiego przeważały narracje „strumieniowe”, reprezentujące ciąg czasowy i opisujące ważne zjawiska zachodzące w wyróżnianych okresach z uwzględnieniem czynników geograficznych (podział na ośrodki lub regiony) oraz etnicznych (teatry mniejszości). W odróżnieniu od nich propozycja Kosińskiego zakłada przyjęcie zasady podziału i kompozycji materiału według funkcji społeczno-kulturowych stawianych przed przedstawieniami lub przez nie pełnionych. Decyzja ta wynika z przekonania, że przedstawienia i teatr nie tylko pełniły ważkie funkcje społeczne, ale były obarczane szczególną odpowiedzialnością jako narzędzia porządkowania i nadawania znaczenia życiu zbiorowemu i indywidualnemu.

 

Projekt Teatra polskie zrodził się z przekonania o konieczności podjęcia próby stworzenia nowej syntezy historii teatru, której patronować będą powyższe założenia. Zainicjuje go debata, w której z podstawowymi tezami Dariusza Kosińskiego dyskutować będą najwybitniejsi badacze polskiego teatru:

  • Anna Kuligowska-Korzeniewska,
  • Dobrochna Ratajczakowa,
  • Jan Michalik i
  • Leszek Kolankiewicz.

 

 

Teatra Polskie – historie. Wykłady Dariusza Kosińskiego


27 lutego godz. 18.00

Historia? teatru? polskiego? – pewne pytania, niepewne odpowiedzi
Wykład inauguracyjny
przedstawiający podstawowe założenia projektu oraz debata z udziałem badaczy polskiego teatru:

  • Anny Kuligowskiej-Korzeniewskiej,
  • Dobrochny Ratajczakowej,
  • Jana Michalika,
  • Leszka Kolankiewicza

 

Tematy:

  • Jak opowiedzieć historię teatru polskiego na początku XXI wieku?
  • Czy tradycyjne rozumienie teatru jest odpowiednie do badań nad przeszłością przedstawień polskich (kwestie terminologiczne: teatr – performans – przedstawienie)?
  • Czy i jak szukać specyfiki polskiej tradycji performatywnej?

 

 

13 marca godz. 17.00
Rok polski i jego misteria

  • Polska tradycja rytualna ujęta w cykl „roku polskiego”. 
  • Związek tradycyjnych przedstawień obrzędowych z przedstawieniami artystycznymi: od misteriów średniowiecznych po współczesne „teatry wiejskie”. 
  • Przedstawienia cyklu egzystencji – chrzciny, wesela, pogrzeby i ich obecność w tradycji przedstawień polskich.

 

27 marca godz. 17.00
 Życie ceremonialne

  • Ceremonialność życia codziennego na przykładzie kultury sarmackiej.
  • Ceremonie świeckie – od koronacji i wjazdów królewskich po pochody 1-majowe; IV RP – w poszukiwaniu przedstawienia.
  • Przedstawienia okolicznościowe związane z ceremoniami i świętami od Odprawy posłów greckich po inscenizację walk powstania warszawskiego.

 

17 kwietnia godz. 17.00
Teatr narodowy. Naród jako teatr.

  • Powołanie zawodowego teatru polskiego jako akt polityczny.
  • Teatr narodowy w okresie zaborów: trwałość idei (Wojciech Bogusławski, Adam Mickiewicz, Hilary Meciszewski, Cyprian Norwid, Stanisław Wyspiański) – klęska realizacji (francuski teatr warszawski).
  • Performanse narodowe poza teatrem – Polska jako performans 1795-1939.
  • Teatr narodowy w Polsce niepodległej – między wznoszeniem a ożywianiem pomników (Leon Schiller, Konrad Swinarski, Kazimierz Dejmek, Jerzy Grzegorzewski).

 

24 kwietnia godz. 17.00
Polski teatr przemiany

  • Adam Mickiewicz – od Dziadów do czynienia poezji.
  • Juliusz Słowacki i Stanisław Wyspiański – w labiryncie niepewności.
  •  Reduta – pierwsze laboratorium teatru polskiego.
  • Jerzy Grotowski – Akcja spełniona.

 

8 maja godz. 17.00
Teatr spotkania (z żywymi i zmarłymi)

  • Teatr Śmierci – od Mickiewicza do Kantora.
  • Teatr kultura na przykładzie OPT „Gardzienice”.
  • Muzyczność jako przestrzeń wspólnoty – polski teatr etnomuzyczny („Gardzienice”, Pieśń Kozła, ZAR).

 

22 maja godz. 17.00
Przedstawienia krytyczne i buntownicze

  • Performanse buntu politycznego: od „czarnej procesji” (1789) po Paradę Równości.
  • Śmiech przeciwko władzy – przedstawienia rebelii śmiechu od rybałtów po Pomarańczową Alternatywę.
  • Teatr krytyki społecznej od Powrotu posła po Pokolenie porn.

 

5 czerwca godz. 17.00
Teatr kulturalnego miasta

  • Salon jako wzorcowe przedstawienie elity miejskiej.
  • Wiek pary, elektryczności i teatru – teatr mieszczański XIX wieku jako przedstawienie kulturowe.
  • Teatr mieszczański bez mieszczaństwa – czyli dokąd chadza kulturalna elita.

 



Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy