Jak opowiedzieć historię teatru polskiego, by ukazać ją jako wciąż żywą glebę, z której wyrastają zjawiska współczesne, by nie zamykać jej w grobach pamięci odwiedzanych przez nielicznych? Jak wyzwolić ją ze stereotypów i uproszczeń? Czy na pewno wiemy, czym jest teatr? Takie pytania stawia przed sobą Dariusz Kosiński, historyk teatru, autor zainicjowanego przez Instytut Teatralny cyklu wykładów Teatra polskie – historie.
27 lutego, godz. 18.00.
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Aleje Ujazdowskie 6
Odpowiedź, jakiej Kosiński udziela okazuje się najprostsza, ale też najbardziej prowokacyjna: trzeba przestać opowiadać wciąż tę samą opowieść w ten sam sposób.
Poszukać innego, może bliższego współczesnej wrażliwości i dzisiejszym zainteresowaniom sposobu przedstawienia przeszłości. Spojrzeć na historię bez założenia, że wiemy, co w niej znajdziemy i bez wchodzenia na utarte szlaki oczywistych oczywistości.
W cyklu ośmiu wykładów Dariusz Kosiński podejmie próbę wskazania na niezbieżność zachodniej formy teatralnej z tradycją polską i zaproponuje rezygnację z milczącego przyjęcia aksjomatu definicji teatru jako zespołu znanych i uznanych przez tradycję zachodnią form działalności społecznej i artystycznej, której początek wyznaczają gatunki średniowieczne. Zada pytanie o polską tradycję performatywną, o „przedstawienia polskie”.
W dotychczasowych opracowaniach historii teatru polskiego przeważały narracje „strumieniowe”, reprezentujące ciąg czasowy i opisujące ważne zjawiska zachodzące w wyróżnianych okresach z uwzględnieniem czynników geograficznych (podział na ośrodki lub regiony) oraz etnicznych (teatry mniejszości). W odróżnieniu od nich propozycja Kosińskiego zakłada przyjęcie zasady podziału i kompozycji materiału według funkcji społeczno-kulturowych stawianych przed przedstawieniami lub przez nie pełnionych. Decyzja ta wynika z przekonania, że przedstawienia i teatr nie tylko pełniły ważkie funkcje społeczne, ale były obarczane szczególną odpowiedzialnością jako narzędzia porządkowania i nadawania znaczenia życiu zbiorowemu i indywidualnemu.
Projekt Teatra polskie zrodził się z przekonania o konieczności podjęcia próby stworzenia nowej syntezy historii teatru, której patronować będą powyższe założenia. Zainicjuje go debata, w której z podstawowymi tezami Dariusza Kosińskiego dyskutować będą najwybitniejsi badacze polskiego teatru:
- Anna Kuligowska-Korzeniewska,
- Dobrochna Ratajczakowa,
- Jan Michalik i
- Leszek Kolankiewicz.
Teatra Polskie – historie. Wykłady Dariusza Kosińskiego
27 lutego godz. 18.00
Historia? teatru? polskiego? – pewne pytania, niepewne odpowiedzi
Wykład inauguracyjny przedstawiający podstawowe założenia projektu oraz debata z udziałem badaczy polskiego teatru:
- Anny Kuligowskiej-Korzeniewskiej,
- Dobrochny Ratajczakowej,
- Jana Michalika,
- Leszka Kolankiewicza
Tematy:
- Jak opowiedzieć historię teatru polskiego na początku XXI wieku?
- Czy tradycyjne rozumienie teatru jest odpowiednie do badań nad przeszłością przedstawień polskich (kwestie terminologiczne: teatr – performans – przedstawienie)?
- Czy i jak szukać specyfiki polskiej tradycji performatywnej?
13 marca godz. 17.00
Rok polski i jego misteria
- Polska tradycja rytualna ujęta w cykl „roku polskiego”.
- Związek tradycyjnych przedstawień obrzędowych z przedstawieniami artystycznymi: od misteriów średniowiecznych po współczesne „teatry wiejskie”.
- Przedstawienia cyklu egzystencji – chrzciny, wesela, pogrzeby i ich obecność w tradycji przedstawień polskich.
27 marca godz. 17.00
Życie ceremonialne
- Ceremonialność życia codziennego na przykładzie kultury sarmackiej.
- Ceremonie świeckie – od koronacji i wjazdów królewskich po pochody 1-majowe; IV RP – w poszukiwaniu przedstawienia.
- Przedstawienia okolicznościowe związane z ceremoniami i świętami od Odprawy posłów greckich po inscenizację walk powstania warszawskiego.
17 kwietnia godz. 17.00
Teatr narodowy. Naród jako teatr.
- Powołanie zawodowego teatru polskiego jako akt polityczny.
- Teatr narodowy w okresie zaborów: trwałość idei (Wojciech Bogusławski, Adam Mickiewicz, Hilary Meciszewski, Cyprian Norwid, Stanisław Wyspiański) – klęska realizacji (francuski teatr warszawski).
- Performanse narodowe poza teatrem – Polska jako performans 1795-1939.
- Teatr narodowy w Polsce niepodległej – między wznoszeniem a ożywianiem pomników (Leon Schiller, Konrad Swinarski, Kazimierz Dejmek, Jerzy Grzegorzewski).
24 kwietnia godz. 17.00
Polski teatr przemiany
- Adam Mickiewicz – od Dziadów do czynienia poezji.
- Juliusz Słowacki i Stanisław Wyspiański – w labiryncie niepewności.
- Reduta – pierwsze laboratorium teatru polskiego.
- Jerzy Grotowski – Akcja spełniona.
8 maja godz. 17.00
Teatr spotkania (z żywymi i zmarłymi)
- Teatr Śmierci – od Mickiewicza do Kantora.
- Teatr kultura na przykładzie OPT „Gardzienice”.
- Muzyczność jako przestrzeń wspólnoty – polski teatr etnomuzyczny („Gardzienice”, Pieśń Kozła, ZAR).
22 maja godz. 17.00
Przedstawienia krytyczne i buntownicze
- Performanse buntu politycznego: od „czarnej procesji” (1789) po Paradę Równości.
- Śmiech przeciwko władzy – przedstawienia rebelii śmiechu od rybałtów po Pomarańczową Alternatywę.
- Teatr krytyki społecznej od Powrotu posła po Pokolenie porn.
5 czerwca godz. 17.00
Teatr kulturalnego miasta
- Salon jako wzorcowe przedstawienie elity miejskiej.
- Wiek pary, elektryczności i teatru – teatr mieszczański XIX wieku jako przedstawienie kulturowe.
- Teatr mieszczański bez mieszczaństwa – czyli dokąd chadza kulturalna elita.