Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Kultura

2007.04.22 g. 19:42

Dyskusja o wystawie Jarosława Kozłowskiego


Galeria Le Guern zaprasza w czwartek, 26 kwietnia o godz.18.00 na dyskusję na marginesie prezentacji najnowszego projektu Jarosława Kozłowskiego – Figury retoryczne III.

 

W dyskusji obok autora wystawy weźmie udział Grzegorz Borkowski (CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, redakcja „Obiegu”), Luiza Nader (Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego) oraz kurator wystawy - Bożena Czubak.

 

Jarosław Kozłowski, jedna z czołowych postaci ruchu konceptualnego, inicjator Międzynarodowej Sieci Artystycznej NET (1971), twórca poznańskiej Galerii Akumulatory 2, w której w latach 1972 – 1990 prezentował prace i działania polskich i zagranicznych artystów awangardowych, profesor Rijksakademie van Beeldende Kunste w Amsterdamie, obecnie profesor Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu.

 

W rozmowie na temat prezentowanego w galerii projektu Figury retoryczne III,

 

Jarosław Kozłowski mówił m.in.:

Coraz bardziej irytuje mnie bezwzględny paradygmat dotyczący użyteczności, funkcjonalności, praktyczności, pragmatyczności. W miarę, jak sztuka zaczyna być coraz bardziej użyteczna, moje zainteresowania coraz bardziej kierują się ku obszarom działań bezużytecznych, nieobciążonych potrzebą funkcjonalności, wykraczających poza to, co przyzwyczailiśmy się traktować jako uzasadnione z jakichś pragmatycznych względów.

 

Szczególnie w kontekście dyskusji toczących się w sztuce i o sztuce w ostatnim czasie, czytania i wartościowania sztuki według ideologicznych „kluczy”, nadmiernego ideologizowania sztuki, które przypomina metody perswazji ideologicznej.

 


Problem retoryki języka sztuki przewijał się w praktyce artystycznej Jarosława Kozłowskiego niemal od początku lat 70., zarówno we wczesnych, analitycznych pracach jak i późniejszych, bardziej krytycznych rozważaniach na temat funkcjonowania sztuki. Z jednej strony dystans wobec jakichkolwiek roszczeń do obiektywizmu, z drugiej do przesadnie manifestowanego indywidualizmu, kierował jego uwagę ku eksponowaniu tego, co względne, nieostateczne i przede wszystkim umowne.

 

Niejednokrotnie wyrażane przezeń przekonania, że nic nie jest jednoznaczne i nie ma prawd uniwersalnych – znajdowały rozwinięcie w spektakularnych realizacjach z lat 90. Rozbudowanych przestrzennie instalacjach, w których, tak jak w kolejnych Bibliotekach odbiorca, wbrew oczekiwaniom, nie odkrywał żadnych prawd, ale nieustannie potykał się o paradoks ich braku.

 

       W Galerii Le Guern Kozłowski prezentuje trzecią wersję Figur Retorycznych. W pierwszej interesowała go retoryka obrazu/przedmiotu, w drugiej zrealizowanej w ramach belgradzkiej wystawy Art, Life & Confusion odnosząc się do kontekstów zwracał uwagę na ich retoryczne niemal nadużywanie zarówno w codziennych jak i bardziej oficjalnych komunikatach. Tablice świetlne z emisją krótkiego tekstu No News From… zainstalowane w różnych punktach miasta: w galerii, muzeum, na ulicy, obwieszczały brak wiadomości z 23 miejsc o różnej lokalizacji geograficznej i politycznej.

 

W najnowszym projekcie autor powraca do retoryki samej sztuki, artystycznych ostentacji i znikomości ich przekazu. Monstrualna niemal konstrukcja z kartonowych pudeł nabiera znaczenia w zestawieniu z lapidarnym tekstem na ścianie: No News. Ta przewrotna gra nadmiaru i braku jednocześnie, ma swoje odniesienie również w przestrzeni galeryjnej, w deklarowanej przez artystę konieczności inicjowania nowych, odpowiednich do sytuacji reguł gry.

 



-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy