Komuna Otwock we współpracy z: Instytutem Teatalnym i Instytutem Kultury Polskiej UW zapraszają do wzęcia udziału w priojekcie
polityka.ekonomia.teatr
11-13.05.2007
Warszawa
Koordynatorzy projektu: Grzegorz Laszuk 501283421, Katarzyna Szustow 501624099
Żyjemy w świecie, którego głównymi hasłami są „wolność wyboru" i „szukanie możliwości samorealizacji". Ale realnie można wybierać albo „trochę w prawo" albo „trochę w lewo". Główny nurt życia biegnie ustalonym trybem dyktownym ekonomiczną koniecznością.
Jak w takiej sytuacji uprawiać teatr, który nie jest tylko rozrywką?
Jak uprawiać realnie teatr polityczny, w sytuacji kiedy ruch idei i wartości dbywa się tylko w jedną stronę:
Ekonomia dyktuje polityczne wybory.
Polityka ustala zasady gry.
Teatr, mimo pozoru aktywności, wydaje się być miejscem nie mającym wpływu na rzeczywistość.
Poczyniwszy te obserwacje chcemy porozmawiać o uprawianiu, interpretowaniu i oglądaniu teatru, który odwołuje się do polityki lub postrzegany jest jako teatr polityczny/społecznie zaangażowany. Jako najistotniejsze wybraliśmy dwa tematy: „Ekonomia polityczna teatru" i „Skutecznośc teatru zaangażowanego".
Grzegorz Laszuk, Komuna Otwock
PROGRAM
11.05 [piątek]
20.00 Komuna Otwock: Przyszłość świata [nowa wersja!] (ul. Lubelska 32)
22.00 Teatr 2xU/ Usta Usta: Śmierć człowieka wiewiórk (studio Berlin, ul. Inżynierska 3)
12.05 [sobota]
17.00 Komuna Otwock: Przyszłość świata [nowa wersja!] (ul. Lubelska 32)
18.30 sesja: Skutecznośc teatru zaangażowanego (ul. Lubelska 32)
moderator: Drewniak
Czy teatr ma dziś znów obowiązek społecznej, politycznej i światopoglądowej interwencji? Czy wolno mu nawracać, uświadamiać, edukować widza? I czy rzeczywiscie tego chce i widz i artysta? Co to znaczy dziś sztuka zaangażowana? Czy polscy artysci biorący się za polityke w teatrze nie przekonują przypadkiem "przekonanych", adresuja swoje apele do ludzi o podobnych poglądach? Kto jest dziś wrogiem, przeciwnikiem, celem uderzenia dla teatru politycznego? Co konkretnie teatr może wywalczyć dziś? Jaka jest realna skala jego oddziaływania? Gdzie kończy się zaangażowanie teatru a zaczyna teatr propagandowy? Czy obowiazkiem artysty jest być zawsze przeciw dominującym nurtom i poglądom życia publicznego? Łukasz Drewniak
Demirski – dramatopisarz
Fiedor – reżyser
Klata – reżyser
Krukowski – Akademia Ruchu
Laszuk – Komuna Otwock
Plata – krytyk
Rubin lub Frąckowiak
22.30 Teatr 2xU/ Usta Usta: Śmierć człowieka wiewiórk (studio Berlin, ul. Inżynierska 3)
13.05 [niedziela] (cały dzień: ul. Lubelska 32)
17.00 Akademia Ruchu, akcja
Komuna Otwock, akcja
18.30 sesja Ekonomia polityczna teatru
moderator: Sajewska
Współczesny teatr znalazł się w kręgu oddziaływania globalnej władzy rynku i mediów. Władzy o tyle niebezpiecznej, że nie do końca jawnej i wykorzystującej do własnej legitymizacji kategorię wolności. Czy zatem w warunkach panowania „niewidzialnego widma Kapitału" teatr ma jeszcze szansę na polityczność i radykalizm wypowiedzi? Czy potrafi jeszcze krytycznie myśleć, rozpoznawać mechanizmy ponowoczesnej przemocy symbolicznej, a przede wszystkim generować na scenie sprzeczne, niewygodne i nieufne wobec ideologii neoliberalnej treści? A może współczesny „teatr polityczny" sam ulega h egemonii obrazów, ideologii przekazu medialnego i aktywności konsumenckiej, terrorowi estetycznych wzorców zachowań i wciela je w sceniczne działanie? A tym samym czyni z hasła rewolucyjnego przeobrażania rzeczywistości wyłącznie marketingowy slogan, a z teatru politycznego – towar? Dorota Sajewska
Kleczewska – reżyserka
Lewandowski – aktor
Liber – reżyser, Teatr 2xU
Nowak – dyrektor Instytutu Teatralnego
Sierakowski – Krytyka Polityczna
Szydłowski – dyrektor Teatru Łaźnia Nowa
Grabowski – dyrektor Teatru Starego