Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Kultura

2008.11.28 g. 09:28

Dramat hiszpańskojęzyczny w Laboratorium Dramatu

Maraton czytań aktorskich (1-3 grudnia, 19:00, wstęp wolny)

Na początku grudnia Laboratorium Dramatu zafunduje widzom potrójną dawkę otwartych czytań aktorskich. W czasie małego maratonu dramatu iszpańskojęzycznego będzie można posłuchać jednego z najwybitniejszych dramatów hiszpańskiego "złotego wieku', współczesnej argentyńskiej groteski o babci, która pożera wszystko w zasięgu wzroku i komedii krzywego zwierciadła z głodującym poetą, który smutki topi w knajpie Nakłuwacza Krokodyli


Poniedziałek (01.12)

 

  • "Wielki Teatr Świata" Pedro Calderon de la Barca
    reż. Tadeusz Słobodzianek
    "Wielki Teatr Świata"


    Pedro Calderona to jeden z najwybitniejszych tekstów teatralnych powstałych w nieznanej polskiej dramaturgii formie „auto sacramental", rozpowszechnionej w katolickiej Hiszpanii XVII wieku. Tekst Calderona to pierwsza alegoria świata jako teatru, w którym „sztukę" pisze „Autor", a wszystkie „role" są z góry rozdane.

    Czytanie wyreżyseruje Tadeusz Słobodzianek 
    Dramaturg, reżyser, krytyk teatralny, twórca Laboratorium Dramatu i Szkoły Dramatu, prowadzi warsztaty „Sztuka Dialogu".
    W latach 1978-1981 pisał recenzje teatralne pod pseudonimem Jan Koniecpolski.


    Jest autorem m.in. dramatów: "
    - Car Mikołaj" (1985),
    - "Obywatel Pekosiewicz" (1986),
    - "Turlajgroszek" (1990),
    - "Prorok Ilja" (1992),
    - "Merlin. Inna historia" (1992),
    - "Malambo" (1992),
    - "Sen pluskwy""(2001)
    - i „Nasza klasa" (2008)



    W czytaniu wezmą udział.:


    - Krystyna Tkacz,
    - Olgierd Łukaszewicz,
    - Janusz R. Nowicki
    - Magdalena Smalara,
    - Grzegorz Damięcki,
    - Michał Maliszewski,
    - Tomasz Tyndyk
    - Paweł Pabisiak. 



    Wstęp o autorze i sztuce wygłosi Leszek Biały, wybitny iberysta, autor książki "Dzieje inkwizycji hiszpańskiej" i tłumacz hiszpańskich dramatów.

 

 

Wtorek (02.12)

 

  • "Bunia" Roberto Cossa
    reż. Krzysztof Rekowski


    "Bunia" Roberto Cossa to groteskowa opowieść o rodzinie włoskich emigrantów w Argentynie, których życie zdominowała zjadająca wszystkie zapasy spożywcze babcia – tytułowa Bunia.


    Sztuka została napisana w latach 70. gdy Argentyna przeżywała okres dyktatury wojskowej. Jednak pochłaniająca wszystko Bunia staje się metaforą nie tylko terroru ale i innych zagrożeń cywilizacyjnych, także gospodarczych.


    Czytanie wyreżyseruje Krzysztof Rekowski - reżyser i architekt, założyciel Teatru Studenckiego „Chichot" i alternatywnego Teatru Dwunastu Braci.


    Ma na swoim koncie wiele inscenizacji

    - „Zimę pod stołem" Rolanda Topora w krakowskim Teatrze Ludowym,
    - „Zwyczajne szaleństwa" Petra Zelenki w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku,
    - „Merylin Mongoł" Nikołaja Kolady
    - „Żabią królową" Kerstin Specht w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu,
    - „Porucznika z Inishmore" w szczecińskim Teatrze Współczesnym,
    - „Dialogi o zwierzętach" Aleksandra Żelezcowa w Teatrze Jeleniogórskim
    - „Chiny" Miłogosta Reczka we wrocławskim Teatrze Polskim,
    - a także dwie realizacje w Laboratorium Dramatu:
         „Urojenia" P. Jurka
        „147 dni" R. Bolesto.

 

 

Środa (03.12)

 

  •  "Światła cyganerii" Ramon del Valle-Inclan


    reż. Ewelina Pietrowiak


    „Światła cyganerii" to pierwszy w dorobku Valle-Inclana esperpento, czyli komedia krzywego zwierciadła. To pełny groteskowo wyolbrzymionych drastycznych sytuacji i dziwnych postaci obraz Hiszpanii lat dwudziestych, którego głównym bohaterem jest Maks Estrella, cierpiący głód poeta.


    Czytanie wyreżyseruje Ewelina Pietrowiak - Reżyser i scenograf teatralny.


    Zadebiutowała „Pokojówkami" Jeana Geneta w warszawskim Teatrze Ateneum (styczeń 2006).


    Reżyserowała także w zielonogórskim Teatrze im. L. Kruczkowskiego, w gdańskim Teatrze Wybrzeże i na scenie LeMadame w Warszawie.


    Do swoich spektakli projektuje scenografię.


    W sezonie 2007/2008 wyreżyserowała „Sonatę jesienną" Ingmara Bergmana w Teatrze Ateneum w Warszawie oraz zadebiutowała w teatrze operowym realizując „Jutro" Tadeusza Bairda w Operze Wrocławskiej. W Laboratorium Dramatu wyreżyserowała „Matkę cierpiącą" Tomasza Kaczmarka.


ZAPRASZAMY!!!

 



Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy