Kultura
2008.11.28 g. 09:28
Dramat hiszpańskojęzyczny w Laboratorium Dramatu
Maraton czytań aktorskich (1-3 grudnia, 19:00, wstęp wolny)
Na początku grudnia Laboratorium Dramatu zafunduje widzom potrójną dawkę otwartych czytań aktorskich. W czasie małego maratonu dramatu iszpańskojęzycznego będzie można posłuchać jednego z najwybitniejszych dramatów hiszpańskiego "złotego wieku', współczesnej argentyńskiej groteski o babci, która pożera wszystko w zasięgu wzroku i komedii krzywego zwierciadła z głodującym poetą, który smutki topi w knajpie Nakłuwacza Krokodyli
Poniedziałek (01.12)
- "Wielki Teatr Świata" Pedro Calderon de la Barca
reż. Tadeusz Słobodzianek
"Wielki Teatr Świata"
Pedro Calderona to jeden z najwybitniejszych tekstów teatralnych powstałych w nieznanej polskiej dramaturgii formie „auto sacramental", rozpowszechnionej w katolickiej Hiszpanii XVII wieku. Tekst Calderona to pierwsza alegoria świata jako teatru, w którym „sztukę" pisze „Autor", a wszystkie „role" są z góry rozdane.
Czytanie wyreżyseruje Tadeusz Słobodzianek
Dramaturg, reżyser, krytyk teatralny, twórca Laboratorium Dramatu i Szkoły Dramatu, prowadzi warsztaty „Sztuka Dialogu".
W latach 1978-1981 pisał recenzje teatralne pod pseudonimem Jan Koniecpolski.
Jest autorem m.in. dramatów: "
- Car Mikołaj" (1985),
- "Obywatel Pekosiewicz" (1986),
- "Turlajgroszek" (1990),
- "Prorok Ilja" (1992),
- "Merlin. Inna historia" (1992),
- "Malambo" (1992),
- "Sen pluskwy""(2001)
- i „Nasza klasa" (2008)
W czytaniu wezmą udział.:
- Krystyna Tkacz,
- Olgierd Łukaszewicz,
- Janusz R. Nowicki
- Magdalena Smalara,
- Grzegorz Damięcki,
- Michał Maliszewski,
- Tomasz Tyndyk
- Paweł Pabisiak.
Wstęp o autorze i sztuce wygłosi Leszek Biały, wybitny iberysta, autor książki "Dzieje inkwizycji hiszpańskiej" i tłumacz hiszpańskich dramatów.
Wtorek (02.12)
- "Bunia" Roberto Cossa
reż. Krzysztof Rekowski
"Bunia" Roberto Cossa to groteskowa opowieść o rodzinie włoskich emigrantów w Argentynie, których życie zdominowała zjadająca wszystkie zapasy spożywcze babcia – tytułowa Bunia.
Sztuka została napisana w latach 70. gdy Argentyna przeżywała okres dyktatury wojskowej. Jednak pochłaniająca wszystko Bunia staje się metaforą nie tylko terroru ale i innych zagrożeń cywilizacyjnych, także gospodarczych.
Czytanie wyreżyseruje Krzysztof Rekowski - reżyser i architekt, założyciel Teatru Studenckiego „Chichot" i alternatywnego Teatru Dwunastu Braci.
Ma na swoim koncie wiele inscenizacji
- „Zimę pod stołem" Rolanda Topora w krakowskim Teatrze Ludowym,
- „Zwyczajne szaleństwa" Petra Zelenki w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku,
- „Merylin Mongoł" Nikołaja Kolady
- „Żabią królową" Kerstin Specht w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu,
- „Porucznika z Inishmore" w szczecińskim Teatrze Współczesnym,
- „Dialogi o zwierzętach" Aleksandra Żelezcowa w Teatrze Jeleniogórskim
- „Chiny" Miłogosta Reczka we wrocławskim Teatrze Polskim,
- a także dwie realizacje w Laboratorium Dramatu:
„Urojenia" P. Jurka
„147 dni" R. Bolesto.
Środa (03.12)
- "Światła cyganerii" Ramon del Valle-Inclan
reż. Ewelina Pietrowiak
„Światła cyganerii" to pierwszy w dorobku Valle-Inclana esperpento, czyli komedia krzywego zwierciadła. To pełny groteskowo wyolbrzymionych drastycznych sytuacji i dziwnych postaci obraz Hiszpanii lat dwudziestych, którego głównym bohaterem jest Maks Estrella, cierpiący głód poeta.
Czytanie wyreżyseruje Ewelina Pietrowiak - Reżyser i scenograf teatralny.
Zadebiutowała „Pokojówkami" Jeana Geneta w warszawskim Teatrze Ateneum (styczeń 2006).
Reżyserowała także w zielonogórskim Teatrze im. L. Kruczkowskiego, w gdańskim Teatrze Wybrzeże i na scenie LeMadame w Warszawie.
Do swoich spektakli projektuje scenografię.
W sezonie 2007/2008 wyreżyserowała „Sonatę jesienną" Ingmara Bergmana w Teatrze Ateneum w Warszawie oraz zadebiutowała w teatrze operowym realizując „Jutro" Tadeusza Bairda w Operze Wrocławskiej. W Laboratorium Dramatu wyreżyserowała „Matkę cierpiącą" Tomasza Kaczmarka.
ZAPRASZAMY!!!
-