Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Kultura

2009.05.13 g. 12:26

!Uwaga. Działania w pamięci

Analizy i eksperymenty
W wielu polskich teatrach realizowane są spektakle poruszające wątki historii i złożonych relacji polsko-żydowskich. Istnieje potrzeba przeanalizowania tego, w jakim kierunku zmierzają poszukiwania twórców teatru, jakie podejmują problemy i jakimi sposobami je rozwiązują. W ramach cyklu Muzeum Historii Żydów Polskich będzie analizować istniejące w teatrze zjawiska ale także działać, eksperymentować, sprawdzać możliwości jakie daje narzędzie teatru do mówienia o trudnych historycznych tematach.

  • W jaki sposób twórcy teatralni dokonują rozliczeń z polsko – żydowską historią?
  • Jakie wątki z polsko-żydowskiej historii są szczególnie eksploatowane?
  • Czy i jak wątki polsko – żydowskie podejmuje teatr w Izraelu?
  • Dlaczego pamięć o traumatycznych wydarzeniach historycznych uobecnia się tak silnie w teatrze?
  • Jakie narzędzia daje teatr do mówienia o historii?

 

!Uwaga. Działania w pamięci:

 

  • 16/05/2009
  • Sobota
  • Godz. 20:00
  • Historia w teatrze izraelskim
    wykład Ilana Ronena, dyrektora telawiwskiego teatru Habima ilustrowany nagraniami ze spektakli.

 

Teatr Habima został założony w 1912 roku w Białymstoku, był pierwszym teatrem grającym po hebrajsku, obecnie (od 1948) jest narodowym teatrem Izraela z siedzibą w Tel Awiwie, po pierwszej wojnie światowej działał w Moskwie pod auspicjami MChAT kierowanego przez Konstantego Stanisławskiego, w 1922 teatr Habima wystawił Dybuka An-skiego w reżyserii Wachtangowa.

 

Teatr Habima przygotował izraelską część spektaklu Bat Yam – Tykocin, który będzie pokazywany w tym roku na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych.

 

Ilan Ronen

Reżyser teatralny, od 2004 roku dyrektor artystyczny  Teatru Narodowego Habimah. Wcześniej dyrektor artystyczny Teatru Cameri w Tel Avivie i Teatru Khan w Jerozolimie. Wraz z młodymi aktorami w 1996 roku utworzył Habimah Young Company, która otrzymała wiele prestiżowych nagród. W swojej praktyce często sięga po sztuki zaangażowane społecznie i politycznie. Ronen był również dyrektorem wizytującym w wielu Europejskich teatrach, a swoje spektakle pokazywał na najważniejszych festiwalach teatralnych.

 

Spotkanie odbędzie się w Ohelu – na skwerze przy pomniku Bohaterów Getta.

 

Również w Ohelu w ramach Nocy Muzeów:

 

  • Godz. 21.00 – 24.00


    „!Uwaga. Działania w pamięci” – wideoinstalacja,

    choreograficzne interpretacje „Utworu o Matce i Ojczyźnie” Bożeny Umińskiej - Keff.


    Baumgart / Bui-Ngoc / Chmielewska / Godowska / Jędra / Kruk / Piotrofska / Steller / Stefanowicz / Szatarski

 

  • 21.00 / 21.30 / 22.00 / 22.30 / 23.00 

    taniec na żywo



    Ideą projektu jest podjęcie eksperymentalnego działania teatralnego w sferze pamięci o wydarzeniach traumatycznych. Punktem wyjścia do działań jest tekst, w którym obciążanie historią, Zagładą, antysemityzmem wpisuje się w skomplikowaną relację matki i córki – „Utwór o matce i Ojczyźnie” Bożeny Umińskiej – Keff.


    Projekt zrealizowany w formie widowiska choreograficznego,  na które składają się cztery etiudy taneczne. Wybrane przez tancerzy fragmenty tekstu są przez nich zinterpretowane choreograficznie, nagrane i pokazane w formie projekcji video.


    Projekcjom towarzyszy taniec na żywo.

 

Zapraszamy również:

 

  • 18/05/2009/
    Poniedziałek


    Ohel

    Godz. 14.00


    „!Uwaga. Działania w pamięci” – historia na scenie, rozmowa polskich i izraelskich twórców teatralnych. W dyskusji moderowanej przez Weronikę Szczawińską wezmą udział między innymi Piotr Ratajczak, Michał Zadara, Ilan Ronen.


    Dyskusja panelowa organizowana przez Muzeum Historii Żydów Polskich w ramach cyklu „!Uwaga. Działania w pamięci”. 
    Rozmowa twórców teatralnych z Polski i Izraela poświęcona będzie scenicznym reprezentacjom tematów związanych z wspólną, polsko-żydowską pamięcią. 
    Podczas dyskusji zostaną poruszone zagadnienia, które oscylują wokół istniejących już tekstów i spektakli, jednak niezwykle istotne są także dalsze perspektywy otwierające się przed artystami z kręgu sztuk performatywnych, zainteresowanymi zgłębianiem, drążeniem i odkrywaniem kolejnych pól i terytoriów pamięci. 

    Postawione zostaną pytania, które dotyczą miejsca i roli teatru we wspólnym dialogu kulturowym, szczególnego uwrażliwienia tego medium na tematykę pamięci, a także polskiej i izraelskiej tradycji scenicznej związanej z opowiadaniem o przeszłości obydwu społeczeństw. 


    Dyskusja poświęcona będzie w dużej mierze strategiom reprezentacji  pamięci traumatycznej, związanej z Zagładą, jednak nie chciałybyśmy poprzestawać jedynie w kręgu tego – jakże ważnego – tematu. 


    Zapraszamy do rozmowy, w toku której możliwe będzie podjęcie pytań podstawowych (dlaczego to właśnie teatr tak aktywnie zajmuje się tematem bolesnej przeszłości?), a także pytań wychylonych w przyszłość, skoncentrowanych na pytaniu: co jest jeszcze do zrobienia?


    Dyskusja towarzyszyć będzie pokazywanemu w ramach Warszawskich Spotkań Teatralnych spektaklowi  „Bat Yam/Tykocin” w reżyserii Yael Ronen i Michała Zadary. 

 

 

Koordynatorką projektu jest

 

 



Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy