Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Kultura

2009.05.31 g. 19:45

Malambo. Argentyńska historia.

Weekend w Laboratorium Dramatu (5-7 czerwca, godz. 19:00)
Kowal Nędza to argentyński Doktor Faust, który podpisuje cyrograf w zamian za młodość i pieniądze. Pan Nędza jest przebiegły i trzy razy udaje mu się wykraść młodość dla siebie i swojego psa Biedy. Szatany przenoszą go za każdym razem w inne czasy, ale zawsze do jego ulubionej knajpy, gdzie śpiewa piękna Lola, można zatańczyć malambo, napić się tinto i zagrać w truko (karcianą grę, gdzie zwycięzcą zawsze zostaje największy łgarz) . Z baru dla kowbojów Nędza trafia do gangsterskiej knajpy, a wreszcie do współczesnej speluny. Czy to wystarczy, by Kowal zaspokoił głód życia i wolności?

Słobodzianek kreśli chyba wciąż tę samą, ulubioną przez siebie, figurę prowincji, kraju odległego, w którym jednak zdarzają się historie o wymiarze uniwersalnym. W Malambo w zabawny sposób wprowadza jeszcze jeden mit – mit faustowski. Bo przecież kowal Nędza jest takim ludowym Faustem – jeśli takie miano pasuje do prostaczka, który pragnie przywrócić sobie młodość i idzie o nią w zakłady z diabłami. I on również zyskuje niewesołą wiedzę na temat świata, w którym wszystko schodzi na psy.

WOJCIECH MAJCHEREK

 

Słobodzianek jest tu mistrzem koncentracji słowa, kompozycji refrenów, nasycenia dialogu rytmem, temperaturą, emocjami. Odzyskiwana mocą diabelską młodość kowala realizuje się niewymyślnie: w barze z kartami, kielichem, dziewczyną i tańcem. Ale tinto staje się napojem nieomal rytualnym, gra w truko – kwintesencją hazardu i karcianych namiętności, ponętna Lola – wcieleniem zmysłowej rozkoszy, a malambo, prosty w rytmie i kroku taniec argentyńskich gauchos – ekstazą. Niewiele jest współczesnych dramatów, gdzie tak oszczędnymi, precyzyjnie użytymi środkami konstruowania jest równie potężna apoteoza rozkoszy życia, ujawnienie mocy prostego szczęścia. Rajskiego, odwiecznego, ubóstwionego – i coraz bardziej mitycznego.

JACEK SIERADZKI

 

  • Reżyseria :
    Ondrej Spišák

  • Choreografia :
    Anna Iberszer

  • Muzyka :
    Bartłomiej Woźniak

  • Scenografia :
    Mikołaj Malesza

  • OBSADA :
    Kowal – Mariusz Saniternik
    Pies – Bogdan Słomiński
    Pan Jezus, Lili, Gracz I – Robert Zawadzki
    Św. Piotr, Pipo, Gracz II – Mariusz Drężek / Nikodem Kasprowicz
    Osioł, Belzebubo, Gracz III – Zbigniew Dziduch
    Lola – Anna Gajewska / Marta Król
    Fifi – Izabela Dąbrowska
    Barman – Wojciech Chorąży

 



Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy