Perechodnik /Bauman zostanie wystawiony po raz ostatni 7, 8 listopada o godz. 19.00
W niedzielę, po spektaklu spotkanie z Kazimierą Szczuką, prowadzone przez Tomasza Platę.
Lubelska 30/32, Warszawa
rezerwacja bezpłatnych wejściówek: ko@g.pl
Komuna Otwock, przez wielu uważana za najbardziej interesujący polski teatr alternatywny, obchodząc 20 lat istnienia, podejmuje decyzję o zamknięciu.
Po raz ostatni zagrany zostanie spektakl „Perechodnik/Bauman”, opowiadający losy żydowskiego policjanta z otwockiego getta, Calela Perechodnika, który odprowadza ukochaną żonę i córeczkę do transportu do Treblinki. Zderzenie z filozofią Richarda Rorty`ego i koncepcjami Zygmunta Baumana wprowadza trochę światła do tej mrocznej historii. Jako ludzie jesteśmy rozpięci między dwoma doświadczeniami granicznymi – strachem i przyjemnością. Rewolucji, która przyniosłaby idealny świat, nie będzie, bo każdy nosi w sobie Perechodnika, czyli zło. Skoro nie będzie rewolucji, trzeba doceniać to, co mamy teraz. Trzeba robić, co się da, w warunkach tej demokracji.
„Przedstawienia teatralne tego zespołu mają jakość, to są dzieła przemyślane, świetnie skomponowane, charakteryzujące się wyjątkową precyzją w zagospodarowaniu przestrzeni, w rytmizacji, na niezwykle wysokim poziomie wykonawstwa – w swoim stylu oczywiście, bo to jest bardzo specyficzne aktorstwo. Ich żarliwość w krytycznej lekturze społecznej jest przekonująca i angażująca. Za najlepsze i najbardziej poruszające dzieło Komuny Otwock uważam „Perechodnika/Baumana”. A to z tego powodu, że nagle język tego zespołu spotkał się z tematem i okazało się, że temat Szoah najlepiej może być podniesiony czy objęty przez pozornie beznamiętny język przestrzeni, kompozycji, rytmizacji. Bez histerii, bez analiz psychologicznych, bez całej tej warstwy emocjonalnej. Chłodna, bezwzględna analiza działa w tym przedstawieniu z niesamowitą siłą”.
(prof. Leszek Kolankiewicz w wywiadzie dla T. Platy „Krytyka Polityczna. Przewodnik po Komunie Otwock”).
Trailer spektaklu: http://www.youtube.com/watch?v=hwz-PCsmHzY
Komuna Otwock
Grupa artystyczno-społeczna powstała w 1989 roku, o anarchistyczno-wolnościowych korzeniach. Zajmuje się głównie działaniami z pogranicza teatru i sztuki performansu. Organizuje koncerty, wystawy, spotkania dyskusyjne, włącza się w kampanie społeczne; wielokrotnie współpracowała m.in. z Amnesty International, Fundacją Inna Przestrzeń, Klubem Gaja. Od 2007 roku skupia się nad współtworzeniem nowej przestrzeni kulturalnej w Warszawie, w kamienicy przy ul. Lubelskiej 30/32 na Pradze Południe.
Spektakle i akcje KO to oparte na autorskich tekstach kreacje zbiorowe. Na różne sposoby odnoszą się do najprostszych, ale i najistotniejszych pytań człowieka - istoty społecznej ("czy inny świat jest możliwy?", "czy możliwa jest rewolucja?"). Nie tylko odzwierciedlają stan świadomości społecznej, ale i zachęcają do autoanalizy i podjęcia trudu samodzielnej aktywności.
Styl Komuny cechuje połączenie performansu, koncertu (spektaklom towarzyszy grana na żywo muzyka), działania plastycznego, elementów tańca. KO chętnie korzysta również z multimediów. W wypranych z emocji, energetycznych i silnie zrytmizowanych przedstawieniach widać fascynację precyzyjnym minimalizmem, japońskim No czy physical theatre, a także autoironiczne podejście do funkcji "Teatru" i roli "Aktora".
Roman Pawłowski, krytyk teatralny "Gazety Wyborczej", po obejrzeniu trylogii "Dlaczego nie będzie rewolucji" napisał: "Przedstawienia Komuny Otwock są dzisiaj najbardziej polityczną manifestacją polskiego teatru - nie tylko ostrzegają przed ideologiami, ale i przed brakiem aktywności. Uczą samodzielnego myślenia, podważają oczywiste prawdy i zadają niewygodne pytania".
Pełna informacja o festiwalu: „20 lat i koniec” http://www.komunaotwock.engo.pl/dr/node/266