Spektakle:
23 października, poniedziałek, godz. 19:00 (45 min.) próba generalna z publicznością;
24 października, wtorek, godz. 19:00 (45 min.) PREMIERA.
Wstęp: 5 pln (cegiełka dla aktorów).
Warszawski teatr chorych na schizofrenię Opera Buffa w 1998 r. założyła Katarzyna Wińska. W swojej sztuce o szaleństwie pt. „Solo - Extra Reality Show" postanowiła obsadzić osoby chore naprawdę. Aktorów poszukiwała w warszawskich ośrodkach leczenia zaburzeń psychicznych. Pierwszy spektakl odbył się w Teatrze Rozmaitości. W ośmioletnim dorobku Opera Buffa ma siedem utworów dramatycznych (m.in. „Mega Oferta – Florencja przez W-wę do Rzymu”, „Jest tak jak wam się wydaje”, „Odyseja Weinbacha”), poprzez które stara się przedstawić rzeczywistość oczami chorych na schizofrenię. Dla zespołu liczy się przede wszystkim efekt artystyczny, nie terapeutyczny. Grupa wystawiała m.in. w Zamku Królewskim i Ujazdowskim, na Wawelu. Brała udział w międzynarodowych festiwalach teatralnych: Fringe Festival w Szkocji (lipiec 2002), łódzkim biennale „Terapia i Teatr” (2000 i 2004) oraz Madness and Arts Festival w Niemczech (maj 2006). Sztukę „Hamlecie, czy wziąłeś lekarstwo?” aktorzy wystawili w oryginalnej siedzibie duńskiego księcia - Zamku Kronborg. Do obsady zagranicznych spektakli Katarzyna Wińska zaprasza miejscowych aktorów z zaburzeniami psychicznymi.
Zespół Opery Buffa tworzy kilkanaście osób, choć w wyniku np. nawrotów choroby skład często się zmienia. Czasami grają z kilkoma pustymi krzesłami, bo ktoś akurat leży w szpitalu albo po prostu nie przyszedł. Praca z chorymi na schizofrenię wymaga eksperymentalnych metod. Na scenie aktorzy nie deklamują, tylko odgrywają swoistą pantomimę. Tekst przedstawienia leci z głośnika. To montaż z nagrywanych na magnetofon wielogodzinnych prób czytanych. Do scenariusza reżyserka włącza spontaniczne komentarze aktorów, ich wspomnienia, kłótnie, sny, w których często pojawia się wątek doświadczenia choroby psychicznej. Działalności Opery Buffa poświęcono kilka programów radiowych, reportaży telewizyjnych i prasowych. Aktualnie powstaje też film długometrażowy o aktorach, pt. „Komedianci".
Z okazji „Festiwalu Festiwali Teatralnych SPOTKANIA 2006” Opera Buffa przedstawi w Cafe Kulturalna w Teatrze Dramatycznym premierę spektaklu „Albo-albo. Kierkegaard a vista”. Pomysł Katarzyna Wińska zaczerpnęła z książki „Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu” Michela Foucault. Filozof przywołuje w niej oświeceniową metodę leczenia urojeń przez „urzeczywistnienie teatralne”. Po raz pierwszy zastosowano ją wobec pacjenta, który przestał jeść, bo zdawało mu się, że umarł. Przebrani za nieboszczyków lekarze weszli w nocy do jego sali i zaczęli ucztować przy suto nakrytym stole. Od tej pory, mimo że wciąż twierdził, że jest trupem, pacjent zaczął normalnie jeść. W najnowszej sztuce aktorzy poszukują metody urzeczywistnienia teatralnego dla Sorena Kierkegaarda, który żył w przekonaniu, że jego rodzina jest przeklęta.