Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Galerie

2009.04.22 g. 20:39

Wystarczająco blisko


Jarosław Flicinski, Andre Kruysen, Peter K. Koch

 
Wystarczająco blisko 
 

 

Zapraszamy na otwarcie 24.04. 2009, piątek, godz. 19

 

 

Jeżeli możemy sobie wyobrazić elegancję przechodząca w rewolucję to cechuje ona spotkanie trzech artystów – Jarosława Flicińskiego, Andre Kruysena i Petera K. Kocha. Tłem dla zdecydowanych gestów tych artystów jest swobodne korzystanie z estetyki konstruktywizmu, ale też echa buntowniczych wystąpień awangardy początku ubiegłego wieku, gdy Marinetti pisał, że piękno istnieje tylko w walce i nie ma bez niej prawdziwego arcydzieła, a Theo van Doesburg twierdził, że człowiek ma przymus samozniszczenia, po to by móc się odbudowywać wciąż na nowo.

 

W ten sposób zarysowuje przestrzeń swoich artystycznych zainteresowań Jarosław Fliciński (1965, Warszawa), który zaprosił artystów bliskich jego rozumieniu sztuki. W jego najnowszych, wielkoformatowych płótnach ostra geometria podana w szlachetnych kolorach wibruje oscylując między niepokojem a harmonią. „Układy” dochodzą do op-artowskiego migotania, zaburzają percepcję sprawiając, że kształt płótna wydaje się odbiegać od prostokąta. W kolejnej serii małych obrazów Fliciński burzy niepokojące, pulsujące uporządkowanie „Układów” na przykład nakładając na nie siatki wzorów z cyklu „Koniec lata” (2004). Fliciński ekstrapoluje banalny motyw na konstruktywistyczną tradycję, jak niegdyś deseń koca w „Faites vox jeux” (2000), a teraz przecinające się pasy lub elipsy, a jednocześnie tę tradycję destruuje.

 

Destrukcja dokonana przez Andre Kruysena (1967, Haga) eksploduje na ścianie galerii. Ażurowa, „połamana” instalacja zbudowana z drewna i pleksi zmienia architekturę wnętrza w bezkompromisowy sposób. Agresywną strukturę Kruysen łagodzi jednak manipulując przeciskającymi się przez nią promieniami słonecznymi. Świetlne refleksy i odbicia są równorzędnym elementem konstrukcyjnym wprowadzającym kolor. Kompozycje Kruysena czerpią ze słynnej kolażowej „Merzbau” dekonstruując dzieło Schwittersa.

 

Energia skumulowana w obrazach Flicińskiego i w instalacji Kruysena znajduje ujście w wideo „Breakthrough” niemieckiego artysty Petera K. Kocha (1967, Berlin). Krótki, ale bardzo intensywny film obrazuje proces gwałtownego niszczenia, demolowania ścian łomem. Czarno-białe zdjęcia, szybki montaż i stroboskop wzmacniają obraz demolki i anarchii, którą można nazwać punkową podążając za tytułem wcześniejszego katalogu Kocha „Frozen Punk”, czyli punk „zamrożony”.

 

Problem konstrukcji i dekonstrukcji odnosi się do życia i do ciągłej zmiany, która w nas zachodzi, podkreśla Fliciński. Trzy artystyczne wystąpienia, mimo odmiennych mediów, zbliża do siebie podobny stopień wywoływanego napięcia, czy, jeśli można tak rzec, energia pozytywnej destrukcji inicjującej kreację.

 

Justyna Kowalska

 

Wystawa czynna do 20.06.2009, od wtorku do soboty w godz. 12.00 – 19.00.

 

Wstęp wolny.

 

Galeria Le Guern

Widok 8, 00-023 Warszawa

Tel.: (22) 690 69 69

Fax: (22) 690 69 70

e-mail: gallery@gallery.leguern.pl

www.gallery.leguern.pl

 Galeria Le Guern

Widok 8, 00-023 Warszawa

Tel.: (22) 690 69 69

Fax: (22) 690 69 70

e-mail: gallery@gallery.leguern.pl

www.gallery.leguern.pl

 

 

 



-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy