Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Motoryzacja

2013.10.23 g. 13:32

Mercedes-Benz 450 SLC

Wciąż tworzy historię motorsportu

Popularna „107” to wyjątkowy model w gamie samochodów rajdowych Mercedes-Benz. Niesamowicie wytrzymała i jednocześnie najwygodniejsza rajdówka świata pokonała trudy takich zmagań jak rajd dookoła Ameryki Południowej, morderczy Paryż-Dakar czy Bandama Rally.

W najbliższy weekend SLC czeka kolejna próba – Rajd Żubrów 2013.

 

Sobiesław Zasada

 

Sobieslaw Zasada
Rallye Vuelta a la América del Sud,
17. Sierpinia do 24. Września 1978.
Sobieslaw Zasada za kierownicą.

 

Obchodzący niedawno 40. urodziny SLC (C107) to model przełomowy w historii występów Mercedes-Benz w motorsporcie. W 1977 roku, po blisko 30-letniej przerwie, inżynierowie ze Stuttgartu postanowili wznowić rywalizację w rajdach samochodowych. Już rok później szybkie coupe zdominowało rajdowe trasy: cztery egzemplarze 450 SLC z jednostką o mocy 222 KM i 3-biegową automatyczną skrzynią biegów wzięły udział w gigantycznym maratonie - rajdzie dookoła Ameryki Południowej. Na liczącej 30 000 km trasie 450 SLC odniósł podwójne zwycięstwo. Triumfatorami zostali Andrew Cowan i Colin Malkin, a drugi na mecie stawił się duet z Polski: Sobiesław Zasada i Andrzej Zembrzuski.

 

Strefa serwisowa. Rallye Vuelta a la América del Sud 1978

 

Strefa serwisowa.
Rallye Vuelta a la América del Sud 1978.
Mercedes-Benz 450 SLC (nr startowy 409), samochód Zasady (żółta czapka) i Zembrzuski, obok Mercedes-Benz 280 E.

 

W sezonie 1979 odmieniony 450 SLC 5.0, dysponujący mocą 285 KM, zajął pierwsze 4 pozycje w Rajdzie Bandama Rally. Triumfowali Hannu Mikkola i Arne Hertz przed parą Björn Waldegaard/Hans Thorszelius, a za nimi uplasowały się załogi Cowan/Kaiser i Vic Preston/Mike Doughty - wszyscy w 450 SLC 5.0.

 

W 1980 roku koncern ze Stuttgartu wystawił do rywalizacji najmocniejszy z modeli SLC, osiągający moc ponad 300 KM – 500 SLC. Nowa wersja znakomicie zaprezentowała się w wymagającej rywalizacji z konkurentami takich marek jak Peugeot, Toyota czy Fiat i po raz kolejny wygrała w Bandama Rally. Podwójne zwycięstwo wywalczyły pary Waldegaard/Thorszelius oraz Jorge Recalde/Nestor Straimel.

 

Sukces polskiej załogi w fabryce Mercedes-Benz w Untertürkheim 29 września 1978.

 

Po rajdzie dookoła Ameryki Południowej "Vuelta a la América del Sud", 17.
Sierpinia do 24. Września 1978.
Sukces polskiej załogi zespołu Mercedes-Benz, w fabryce Untertürkheim 29. września 1978.
Od lewej: Albert Pfuhl, Jean Todt, Herbert Kleint, Klaus Kaiser, Andrew Cowan, Vorstandsmitglied Prof. Werner Breitschwerdt, Vorstandsvorsitzender Prof. Joachim Zahn, Timo Mäkinen, Jürgen Nathan, Elpidio Caballero, Sobieslaw Zasada, Anthony Fowkes, Andrzey Zembrzuski, Alfred Kling.
Mercedes-Benz 450 SLC, samochód zwycięzcy z trofeum na masce.

 

500 SLC, którego będziemy podziwiać w barwach teamu Mercedesa podczas tegorocznego „Rajdu Żubrów”, to rajdówka z jednostką o mocy ponad 300 KM. Historyczny model pokonał takie wyzwania jak rajd dookoła Ameryki Południowej (Vuelta a la América del Sud), Bandama Rally czy morderczy Rajd Paryż-Dakar.

 

Do rywalizacji w barwach teamu Mercedes-Benz staną trzy egzemplarze 500 SLC przygotowane w słowackim warsztacie SLC Racing. To niezwykłe miejsce mieści się zaledwie 30 km od polskiej granicy. W dobie rosnącej fascynacji ścigania się klasycznymi autami pasjonaci pracują tam nad utrzymaniem w pełnej sprawności właśnie takich legend jak 500 SLC.

 

Sobiesław Zasada i Mercedes z numerem 409

 

 

 

Rajd Żubrów” jest jedną z najstarszych imprez samochodowych w naszym kraju. Tradycja zawodów sięga listopada 1966 roku, gdy rozegrano je z inicjatywy Sobiesława Zasady, który właśnie w sezonie 1966 zdobył pierwszy ze swych trzech tytułów Mistrza Europy. Sobiesław Zasada przez wiele lat był komandorem, a teraz pozostaje wiernym uczestnikiem imprezy.



Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy