Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Motoryzacja

2010.12.11 g. 15:41

Samochody w PRL

Rzecz o motoryzacji i nie tylko.

Tomasz Szczerbicki, niestrudzony tropiciel historii polskiej motoryzacji wespół z wydawnictwem Vesper, wydał swą kolejną rewelacyjną książkę.

 

Samochody w PRL. Rzecz o motoryzacji i nie tylko.

 

 

Ta książka jest dedykowana nie tylko miłośnikom motoryzacji. Ci, którzy za nią nie przepadają również wciągną się w opowieść, jaką toczy Tomasz na jej 460 kartach.
Ogrom zdjęć, przytaczanych cytatów z prasy motoryzacyjnej, rozmowy z motoryzacyjnymi ekspertami, cytaty ze ściśle tajnych notatek jedynych słusznych sprzedawców samochodów w PRL-u.
Właściwie to tylko pierwsza część książki, pod tytułem "Od autora" zasilona jest jednym zdjęciem.
To zdjęcie dwóch Szczerbickich: autora i jego syna.
Dalej już moc fotografii pojazdów, ludzi i sytuacji, ilustrujących rozwój polskiej motoryzacji za PRL-u.

 

Czasy opisywane przez autora rozpoczęły się tuż po II Wojnie Światowej.
Czym był samochód w 1945? Ilustruje to poniższy obrazek.

 

Czym był samochód w 1945?  

 

Książkę tą właściwie powinno się czytać z podpartą brodą.
Tak często "szczęka opada", gdy poznaje się choćby tajniki sprzedaży samochodów za PRL-u.
Starszym czytelnikom przypomni to walkę o wymarzony samochód, a młodszym przybliży tajniki zarabiania na obywatelach przez ludowe państwo.

 

Warto zacytować takie notatki Banku Polska Kasa Opieki (sic!)
(W książce jest ich dużo więcej)

 

  •  z roku 1961:


    Motoimport zakupił 5 samochodów Fiat 1100 w cenie 1085$ - ustalono cenę sprzedaży 2200$. Klienci banku chcą kupić 2 samochody Fiat 1800 z silnikiem 2100 w cenie zakupu 1989$ przy zastosowaniu 95% zysku "eksport wewnętrzny" powinien wynieść 3880$, ustalono cenę 4000$.


  • z 13.04.1962 r


    Sprzedaż w latach 1961 do kwietnia 1962 wyniosła 1200 sztuk ogółem, w tym 339 sztuk z krajów kapitalistycznych (kk) - średni zysk na samochodzie z kk 100%, wyjątek stanowił jeden Mercedes 220S, na nim było tylko 60% zysku. Na samochodach z krajów demokracji ludowej zysk wynosił: Wołga - 28,2%, Moskwicz - 46,3%, Skoda Octavia - 64,7%, Wartburg - 35,1%.

  • z 28.05.1962 r.


    Nadeszły zestawy części zamiennych do samochodów Triumph Herald - cena zakupu 15,95$ - cena eksportu wewnętrznego - 40$

 

Samochody były również sprzedawane przez przez Państwowe Przedsiębiorstwo Motozbyt, którego punkt sprzedaży został uwieczniony na poniższym zdjęciu.

 

Witryna firmy Motozbyt (a moze Motozbytek?)

 

Centrala Handlowa Przemysłu Motoryzacyjnego
MOTOZBYT
(rok 1949)

 

A jak to było z seryjną produkcją samochodów w żerańskiej FSO?

 

Warszawa M20

 

Warszawa M20

 

Rozmowy z Fiatem były prowadzone już od 1946 roku. Za licencję mieliśmy płacić barterem (m.in. węgiel, żywność). Jednak decyzją Иосифa Виссарионовичa Джугашвилeгo (ksywa bandycka "Stalin" - kopyrajt Krzysztofa Pawlaka) "podarowano" Polsce licencję techniczną i tłoczniki wraz z oprzyrządowaniem dla produkcji samochodu GAZ M20 Pobieda.
Podarek kosztował Polskę (czyli polskich podatników) 380 ówczesnych milionów złotych.
Tak właśnie rozpoczęła się historia kultowych dziś samochodów Warszawa.

 

A co w środku?

 

RAJD PRZEZ PRL

 

Zaczyna się w 1945 roku i trwa do 1989.

W tym rozdziale, nie tylko z dokumentów bankowych, czytelnik dowie się jak wyglądał eksport wewnętrzny. Dziś aż nie chce się w to wierzyć.

 

SAMOCHODY AMERYKAŃSKIE.

 

Jeździło ich trochę po polskich drogach, uwielbiała je także ówczesna władza.

 

Bolesław Bierut w amerykańskim kabriolecie

 

Bolesław Bierut w samochodzie produkcji znienawidzonego przemysłu amerykańskich wyzyskiwaczy kapitalistycznych.

 

PROTOTYPY KRAJOWE

 

Prototyp samochodu Warszawa

 

Prototyp samochodu Warszawa 210

 

Ech, konstruktorów mieliśmy niesłychanie kreatywnych.
Autor opisuje wojskową terenówkę na bazie Malucha, super sportowego Poloneza o nazwie "Stratopolonez", pokazuje Alfę, Deltę, Wartę, Syrenę Mikrobus, Meduzę czy mikrosamochód Fafik, Ogara, Warsa czy Beskida.

Pojawia się nawet Syrena amfibia - wyrób prywatny.

 

Syrena Sport na torze FSO

 

Testy prototypów na torze FSO:
Syreny Sport i Syreny Mikrobus

 

 

SYRENA

 

"Królową polskich szos" nazywano ten samochód produkowany najpierw w Warszawie a następnie w Bielsko-Białej. A ileż było z nią kłopotów?

 

Jeden z pierwszych samochodó Syrena z FSO

 

Syrena 100 przed uruchomieniem produkscji

 

POZOSTAŁE MARKI

 

znajdziemy tu:

 

  • Alfa Romeo
  • BMW
  • Citroen
    Dacia
  • Mikrus
  • Nysa, Żuk, Tarpan
  • Mercedes-Benz
  • IFA, Trabant, Wartburg
  • samochody brytyjskie
    - Hilman,
    - Humber,
    - Sunbeam-Talbot,
    - Land Rover,
    - Triumph,
    - Vauxhall
  • Samochody radzieckie
    średniej klasy
    - Moskwicz,
    - Zaporożec,
    - Łada (Żiguli)
    Samochody GAZ (tu m.in. Gaziki, Wołgi, Czajki
    Samochody ZIS i ZIL (to nie tylko ciężarówki) czyli pochodzące z fabryk Zawod Inieni Stalina oraz Zawod Imieni Lichaczowa
  • Renault
  • Simca
  • Skoda
  • Zastawa
  • Fiat
  • Polskie Fiaty:
    - 125p,
    - 126p,
    - 127p,
    - 128p,
    - 131p,
    - Monte Carlo,
    - Akropolis,
    - no i oczywiście Polonez.
  • Warszawa !
    Pierwszy (zmontowany z części radzieckich) zjechał z taśmy montażowej 6 XI 1951 roku.

 

Warszawa 200

 

Warszawa 200

 


SAMOCHODY PRL-OWSKIEGO MISZMASZU.

 

Czyli różne i różniaste.

 

  • Aro
  • Mini,
  • BSU
  • Opel,
  • Peugeot,
  • Honda,
  • Seat,
  • Tatra,
  • UAZ,
  • Volkswagen,
  • Volvo,
  • Daihatsu,
  • Ssangyong,

 

Samochody pod Politechniką Warszawską w czasie strajku.

 

Rok 1968, Politechnika Warszawska.
Czas strajków.
Zdjęcie jest szczególnie wartościowe, bo pokazuje samochody PRL-u oraz historyczny czas strajków.

 

ROZMAITOŚCI

 

A tu giełdy samochodowe i ogłoszenia w PRL-u.
Bardzo ciekawy rozdział, gdzie można poznać lub przypomnieć sobie ceny na niektóre samochody.

 

Tu też samochody importowane prywatnie.

Kim trzeba było być by sprowadzić sobie samochód z zagranicy? No niekoniecznie aparatczykiem, czy wysokim urzędnikiem państrwowym, ci mieli samochody z przysdizału. Wystarczyło być... marynarzem.


Międzynarodowe Targi Poznańskie.
Ta historia sięga lat 20 zeszłego wieku. Szkoda, że to już przeszłość.

  

Ekskluzywne ciekawostki PRL-u

 

  • Maybach,
  • LUX,
  • Cadillac,
  • Jaguar,
  • Lancia,
  • Porshe,

 

No proszę, proszę.
Za komuny Maybachem jeździł m.in. nikt inny jak Bolesław Bierut i nie tylko. Były również w "zasobach prywatnych".


 


Samochody w PRL. Rzecz o motoryzacji i nie tylko.

 


Tomasz Szczerbicki napisał tą książkę z precyzją i swadą znaną nam już z książki "Harley mój kumpel" .
Jego motoryzacyjne pióro jest lekkie i dokładne, a o za tym idzie bardzo ciekawe.
Książka ta to właściwie album.
Szyte strony wydane są na kredowym papierze, oprawa jest twarda i w obwolucie, a całość waży ponad kilogram :).

 

Wszystkie zdjęcia pochodzą z opisywanej książki. 

 

Polecamy młodym i starszym czytelnikom.

 

Zobacz stronę Tomasza Szczerbickiego!



Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy