Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Rozrywka

2008.01.17 g. 02:00

b. boro. borowczyk. walerian borowczyk: retrospektywa twórczości Waleriana Borowczyka

Wystawa prac Waleriana Borowczyka - Piwnice CSW
Wystawa prac Waleriana Borowczyka towarzysząca szerokiej retrospektywie twórczości polskiego reżysera, który większość życia spędził we Francji.

 

Szeroka retrospektywa twórczości Waleriana Borowczyka – polskiego artysty, którego prace, ze względu na jego działalność na emigracji i ówczesną sytuację polityczną Polski, pozostawały poza zasięgiem szerszej, rodzimej publiczności.

 

Retrospektywie towarzyszyć będzie wystawa prac reżysera (grafiki, rysunki, rekwizyty do filmów animowanych): ponad 60 obiektów z muzeum Musee de Chateau Annecy, która jest największą kolekcją związaną z twórczością Borowczyka.

 

Czas trwania wystawy:

 

  • 21.01 – 30.03.2008

 

 

Walerian Borowczyk (1923 – 2006)

jest jednym najciekawszych twórców filmowych minionego wieku. Przede wszystkim należy podkreślić jego zasługi w dziedzinie polskiej i światowej animacji. Pierwsze filmy animowane i eksperymentalne robił już na studiach na krakowskiej ASP, jednak sławę i miejsce w czołówce światowych animatorów zapewniły mu prace, które stworzył wspólnie z Janem Lenicą (Był sobie raz, 1957; Dom, 1958). Ich rewolucyjność polegała na udowodnieniu, że film animowany należy do sfery sztuki, a więc zdolny jest do wyrażania treści bardziej skomplikowanych niż infantylne historyjki przeznaczone dla najmłodszej publiczności. Borowczyk traktował animację jako formę sztuki, w której nie odżegnywał się od humoru, często absurdalnego. W jego pracach wyraźne widać inspiracje filmami trickowymi George’a Mélièsa i francuską awangardą lat dwudziestych. Wykorzystywał też fotografię – w jego filmach fabularnych animowane zdjęcia były często ważniejsze od rysunku. Aktorzy grający w jego filmach zmuszeni byli poddać się całkowicie jego woli. Podobnie jak Robert Bresson, Borowczyk pozbawiał swoje postaci psychologicznej głębi, ponieważ bardziej interesowała go odpowiedzią na pytanie „jak?” niż „dlaczego?”. Uchodzi za największego obok Bustera Keatona specjalistę tworzącego i ożywiającego rekwizyty. Jego filmy wpłynęły na twórczość całej generacji artystów m.in. Terry Gilliama, Petera Greeneway’a, a w dziedzinie animacji – braci Quay.

 

Więcej informacji: www.kinolab.art.pl

 



Autor: KINO.LAB
Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy