Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Rozrywka

2010.10.24 g. 17:06

Koncerty skrzypcowe Jacquesa Loussiera


Koncert pod Patronatem Honorowym Instytutu Francuskiego Warszawskie Prawykonania 2010 Dwa Koncerty skrzypcowe Jacquesa Loussiera

Dla wielbicieli talentu Jacquesa Loussiera, muzyki klasycznej i jazzu orkiestra Warsaw Camerata oraz Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna przygotowały wspaniałą niespodziankę - koncert Warszawskie Prawykonania [29.10.2010 r.].

 

 

 

W Warszawie odbędzie się polska premiera dwóch Koncertów skrzypcowych, których twórcą jest jeden z najciekawszych pianistów jazzowych i kompozytor – Jacques Loussier. Będzie to również światowe prawykonanie obu koncertów podczas jednego wieczoru.
Jako solista wystąpi znakomity skrzypek Adam Kostecki – profesor Musikhochschule w Hannoverze, uczeń Davida Ojstracha, który zagra z towarzyszeniem orkiestry Warsaw Camerata pod dyr. Pawła Kosa-Nowickiego. Gościem specjalnym będzie Tomasz Tłuczkiewicz - dziennikarz muzyczny i znawca muzyki jazzowej, który przybliży sylwetkę kompozytora i jego osiągnięcia artystyczne.
Muzyka J. Loussiera z powodzeniem przełamuje stereotypy i jest świetnym pomostem między muzyką klasyczną i jazzem, czego doskonałym przykładem są oba koncerty skrzypcowe. Żywiołowość połączona z radością gry, egzotyka, perfekcyjna wirtuozeria, cudowne kantyleny, zachwycająca muzyka i jej fascynująca świeżość, składają się na arcyciekawą i intrygującą podróż muzyczną.
Nie można przegapić koncertu Warszawskie Prawykonania, bo dzięki porywającym kompozycjom i błyskotliwym artystom, będzie wybornym muzycznym antidotum na chłodny październikowy wieczór i jesienną depresję.

 

 

 

 

Koncert Warszawskie Prawykonania odbędzie się 29 października 2010 r. o godz. 19:00 w kościele Ewangelicko-Reformowanym przy al. Solidarności 74 w Warszawie.

Na wydarzenie będą obowiązywać bilety wstępu w wysokości 10 i 15 zł.

***

29 PAŹDZIERNIKA 2010 R. GODZ. 19:00
KOŚCIÓŁ EWANGELICKO-REFORMOWANY
AL. SOLIDARNOŚCI 74, WARSZAWA

 

Program:
Jacques Loussier  –  Koncert skrzypcowy nr 1
   –  Koncert skrzypcowy nr 2

 

Wykonawcy:
Adam Kostecki – skrzypce
Orkiestra Warsaw Camerata
Paweł Kos-Nowicki – dyrygent

Gość specjalny:
Tomasz Tłuczkiewicz

 

Bilety wstępu:
10 zł / 15 zł

www.fnok.pl

 

 

WYKONAWCY:

Adam Kostecki - skrzypce
Urodzony w Polsce, profesor klasy skrzypiec w Musikhochschule Hannover, uczeń Davida Ojstracha i Borisa Bielenkiego, otrzymał muzyczne wykształcenie w słynnym Konserwatorium Moskiewskim, gdzie studiował w latach 1967-1972. Dalsze, ważne impulsy muzyczne
i skrzypcowe otrzymał pracując na kursach skrzypcowych pod kierunkiem takich mistrzów światowej wiolinistyki jak Sir Yehudi Menuhin, Henryk Szeryng, Isaac Stern i Nathan Milstein.
Już w czasie studiów zaczął działalność koncertową jako solista i kameralista, którą kontynuował po przesiedleniu się w 1972 roku do Niemiec (współpracował m.in. z Rubinstein-Trio i Paganini-Duo). Adam Kostecki jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów kameralnych i skrzypcowych jak m.in. Opole, Colmar i Genua.
Między 1983 - 1989 współpracował z Polską Filharmonią Kameralną jako zastępca dyrektora artystycznego. W 1990 r. objął kierownictwo artystyczne nad orkiestrą Kammerorchester Hannover. Po wieloletniej działalności w czołowych orkiestrach niemieckich na stanowisku 1. koncertmistrza, Adam Kostecki otrzymał w 1992 nominacje na profesora klasy skrzypiec w Musikhochschule Hannover, gdzie wykłada do dziś.
Koncerty w Europie, Azji i obu Amerykach, liczne nagrania płytowe, kompaktowe, radiowe i telewizyjne (m.in. Telewizja Polska, Senado Brazil) jak również entuzjastyczne echa prasowe ugruntowały jego wysoko liczącą się pozycję jako solisty i kameralisty.
Dyskografia artysty obejmuje nagrania solowe i kameralne wszystkich epok muzycznych (nagrania w firmach fonograficznych Thorofon, Selene Records, Fox Records, Le Chant du Monde, Leuenhagen / Paris).
Adam Kostecki jest jurorem konkursów krajowych i międzynarodowych (m. in. Poznań, Hamburg, Hannover, Bonn, Nowosybirsk) oraz działa jako pedagog na licznych kursach muzycznych w Europie (m. in. Niemcy, Holandia, Francja, Hiszpania, Polska) obu Amerykach oraz na Dalekim Wschodzie (Korea, Japonia, Chiny/ Szanghai 2005).
W 2000 r. zostały powołane do życia festiwale i kursy muzyczne Summer Music Academy jak również Springtime Rydzyna, których kierownictwo artystyczne leży w rękach Adama Kosteckiego.

 

Warsaw Camerata
to wszechstronny zespół wykonujący muzykę od baroku po współczesność. Tworzą go muzycy najważniejszych warszawskich instytucji muzycznych m.in.: Filharmonii Narodowej, Warszawskiej Opery Kameralnej, Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.
Warsaw Camerata wywodzi się z Nowej Orkiestry Kameralnej, która w latach 2000-2010 koncertowała w wielu znaczących salach koncertowych – w tym Filharmonii Narodowej, Teatrze Wielkim, Studiu Koncertowym Polskiego Radia oraz współpracowała z najwybitniejszymi artystami polskimi i zagranicznymi. Orkiestrę prowadził m.in. Ch. Hogwood, zespół akompaniował E. Kirkby, E. Connell, M. Chance’owi.
Orkiestra jest gospodarzem warszawskich Letnich Festiwali Nowego Miasta organizowanych od 2008 roku, podczas których prezentowana jest zarówno znana jak
i zapomniana muzyka polska.

 

Paweł Kos-Nowicki - dyrygent
Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, gdzie kształcił się pod kierunkiem prof. Bogusława Madeya. Uczestniczył także w kursach dyrygenckich prowadzonych przez Sir Colina Daviesa i Jerzego. Salwarowskiego. Laureat III Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku, stypendysta Ministra Kultury i Sztuki. Paweł Kos-Nowicki jest cenionym interpretatorem muzyki oratoryjnej oraz dzieł klasycznych. Nie stroni również od muzyki innych epok oraz dzieł najnowszych.
Zadebiutował w 1999 r. w sali Filharmonii Lubelskiej jako dyrygent Orkiestry Trybunału Koronnego. Współpracował także z orkiestrami Akademii Muzycznej w Warszawie, Opery
i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Częstochowskiej, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Kameralną ACADEMIA, Elbląską Orkiestrą Kameralną. Od 2000 r. jest szefem Nowej Orkiestry Kameralnej. W 2010 roku z jego inicjatywy rozpoczęły działalność chór i orkiestra Warsaw Camerata.
Ma w swoim dorobku archiwalne nagrania dla Polskiego Radia m.in.: „Czterech pór roku” z K. Dudą, oratorium „Mesjasz” G. F. Haendla z E. Kirkby i M. Chancem, koncertu fortepianowego F. Riesa i in. Dokonał szeregu prawykonań utworów kompozytorów polskich i zagranicznych m.in.: P. Mossa, R. Twardowskiego, A. Williamsa, J. Dawe’a.
Paweł Kos-Nowicki współpracuje z wieloma znakomitymi solistami m.in.: Emmą Kirkby, Elizabeth Connell, Mirjam Tschopp, Michaelem Chancem, Katarzyną Dudą, Martą Boberską, Justyną Stępień, Piotrem Kusiewiczem, Robertem Gierlachem, Wojciechem Gierlachem, Pawłem Kowalskim, Leszkiem Wachnikiem, Tytusem Wojnowiczem, Zbigniewem Pilchem oraz zespołem Glass Duo.
Od 2009 r. jest wykładowcą Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Zamościu.

 


GOŚĆ SPECJALNY:

Tomasz Tłuczkiewicz
Promotor, komentator i eseista oraz producent muzyczny, dziennikarz prasowy i radiowy, tłumacz języka angielskiego.
Pochodzi z Wrocławia, zainteresowanie muzyką, zwłaszcza jazzową, powziął jeszcze jako uczeń liceum i później, jako student i pracownik naukowy Politechniki Wrocławskiej, rozwijał
w środowisku Akademickiego Centrum Kultury „Pałacyk”. Angażował się w wiele różnych przedsięwzięć, głównie, choć nie tylko, muzycznych (był m. in. współpracownikiem Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego), w szczególności od 1964 roku jest związany z Festiwalem Jazz nad Odrą, a w latach 1975-80 był jego dyrektorem artystycznym. Był jednym z założycieli Oddziału Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego we Wrocławiu.
W r. 1980 na przełomowym Walnym Zjeździe PSJ został niemal jednogłośnie wybrany Prezesem Zarządu Głównego i pełnił tę funkcję przez trzy kolejne trzyletnie kadencje. Pod jego przewodnictwem PSJ z sukcesem przeszło przez dramatyczną dekadę lat 1980-tych utrzymując swą pozycję powszechnie uznawanej reprezentacji polskiego środowiska jazzowego, a także największej w kraju korporacji przemysłu rozrywkowego. Szczególnie wiele uwagi poświęcał rozwojowi wydawnictwa płytowego „Poljazz”, międzynarodowej współpracy polskich jazzmanów, czemu sprzyjał jego wybór na Wiceprezesa Międzynarodowej Federacji Jazzowej, ale przede wszystkim rozwojowi sceny festiwalowej. Aktywnie popierał inicjatywy lokalne, w tym zwłaszcza jego macierzystego festiwalu „Jazz nad Odrą”, Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu oraz Festiwalu „Free Cooperation” w Zamościu, którego był inicjatorem, a także Warsztatów Jazzowych w Chodzieży.
W trakcie prezesury PSJ objął także obowiązki Przewodniczącego Komitetu Organizacyjnego oraz Dyrektora Artystycznego Festiwalu „Jazz Jamboree”, który pod jego dyrekcją utrzymał i umocnił pozycję znanej na całym świecie najważniejszej imprezy jazzowej Europy Środkowo-Wschodniej, zyskał nową formułę programową i podwoił publiczność. W tym czasie prowadził także ożywioną działalność publicystyczną w prasie krajowej i lokalnej, ale przede wszystkim na antenie Polskiego Radia i TVP. Przez ostatnią kadencję łączył obowiązki
w PSJ ze stanowiskiem Dyrektora Artystycznego „Polskich Nagrań”, osobiście angażując się
w produkcję wielu płyt i uczestnicząc w strukturalnych przekształceniach tego narodowego wydawnictwa fonograficznego.
Po trzech kadencjach zrezygnował z kontynuowania swych funkcji w PSJ i kontynuował działalność promocyjno-produkcyjną na czele prywatnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W tym czasie coraz częściej poświęcał się pracy translatorskiej,
w szczególności spolszczył autobiografię wielkiego trębacza Milesa Davisa (którego przedtem dwukrotnie zaprosił na występy na festiwalu Jazz Jamboree, do dziś powszechnie uznawane za największe wydarzenia w historii muzyki jazzowej w Polsce).
Obecnie w zasadzie odstąpił od pracy organizacyjno-impresaryjnej (w międzyczasie przez pół roku kierował Instytutem Adama Mickiewicza, z czego zrezygnował na skutek zasadniczych różnic w poglądach co do statusu, działalność i rozwoju tej instytucji pomiędzy nim
a kierownictwem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego), skupiając się na działalności publicystycznej współpracując z magazynem „Jazz Forum”, Redakcją Muzyczną Polskiego Radia
i wydawnictwami fonograficznymi (m.in. wyprodukował dla „Polskich Nagrań” wielopłytowe analogie Festiwali Jazzowych w Sopocie 1957, 1958, a ostatnio zaopatrzył w swoje eseje zbiór płyt „1971-1982” Tomasz Stańki, płytę „Directions” Krzysztofa Ścierańskiego, pośmiertne wydanie „Complete Edition” Sławomira Kulpowicza, „Alchemy of Soul” Piotra Cieślikowskiego
i „Normal” Karoliny Glazer.).
Nadal występuje jako mistrz ceremonii na estradach koncertów i festiwali jazzowych
w całym kraju.



-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy