Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Administracja

2009.02.20 g. 22:20

Warszawiaku! Decyduj o swoim mieście

Urząd stworzy system konsultacji społecznych

Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy opracowało wniosek na realizację projektu „Wzmacnianie mechanizmu partycypacji społecznej w m.st. Warszawie” do trzeciego naboru w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

W tym naborze otrzymał on najwyższą ocenę dla projektów rekomendowanych do dofinansowania.

Ratusz otrzymał z Norweskiego Mechanizmu Finansowego ok. 1,7 mln zł.


W dniu 22 grudnia 2008 r. Norweskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych wydało pozytywną decyzję odnośnie przyznania dofinansowania dla wspomnianego projektu. Cechuje się on innowacyjnością w podejściu do problemów społeczeństwa obywatelskiego oraz aktywizacji społecznej, przewidując realizację szeregu kompleksowych działań, mających na celu udoskonalenie partycypacji społecznej w Warszawie.

 

Projekt będzie realizowany przy współpracy z partnerem norweskim, który posiada duże doświadczenie w podejmowaniu decyzji wypracowanych w oparciu o mechanizmy demokracji partycypacyjnej. Norweskie doświadczenia oraz opracowane przez partnera „dobre praktyki” zostaną wykorzystane przy wdrażaniu poszczególnych działań projektu.

 

Warszawa jest miastem o największej liczbie ludności w Polsce, posiada także najwyższy ze wszystkich polskich miast budżet, przeznaczony na inwestycje finansowane ze środków własnych oraz współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Powoduje to znaczne zwiększenia liczby przedsięwzięć związanych z rozwojem usług i infrastruktury podstawowej. Ich realizacja przez miasto wpływa na poprawę warunków życia, jednakże często budzi wątpliwość lub sprzeciw mieszkańców, co może skutkować powstawaniem konfliktów społecznych i w konsekwencji opóźnieniami w realizacji lub wstrzymaniem zaplanowanych działań. Powstawaniu konfliktów społecznych można zapobiec, przeprowadzając na etapie opracowania projektu konsultacje społeczne, pozwalające z jednej strony zaangażować społeczność lokalną we współtworzenie polityki rozwoju miasta, z drugiej wypracować konsensus w zakresie sposobu realizacji projektu.

 

Warszawa posiada niewielkie doświadczenie w przygotowaniu i prowadzeniu konsultacji społecznych, związanych z realizowanymi przedsięwzięciami – konsultacje prowadzone są najczęściej w ograniczonym, formalnym zakresie, bądź też są podejmowane w sytuacji, gdy dochodzi do eskalacji konfliktu społecznego. W wyniku tak prowadzonych konsultacji rzadko dochodzi do konsensusu, a uczestniczący w konsultacjach mają poczucie, że każda ze stron preferuje przede wszystkim własne interesy.

 

Projekt „Wzmacnianie mechanizmu partycypacji społecznej w m. st. Warszawy” odpowiada na zaobserwowane problemy, wynikające z ograniczonej skuteczności dialogu społecznego, która powodowana jest też m.in. przez niedostateczną świadomość mieszkańców o możliwościach, jakie dają konsultacje i niewystarczającą wiedzę urzędników i umiejętności do ich prowadzenia. W konsekwencji wiele przedsięwzięć i inwestycji miejskich jest zagrożona wybuchem konfliktu społecznego, który może doprowadzić do ich wstrzymania lub opóźnienia. Przyczynia się to do spowolnienia rozwoju miasta i wolniejszej poprawy warunków życia. Realizacja projektu potrwa w okresie od 1 czerwca 2009 do 31 marca 2011.

 

Oczekuje się, że efekty projektu przyczynią się do zmniejszenia obaw urzędników przed prowadzeniem konsultacji, do zwiększenia partycypacji społecznej w zarządzaniu miastem i kreowaniu jego polityki rozwoju, zmniejszeniem opóźnień w realizacji inwestycji, spowodowanych ich oprotestowywaniem. To z kolei przyczyni się do zwiększenia możliwości rozwoju na szczeblu lokalnym w Polsce, co znajdzie przełożenie w jego bardziej dynamicznym i zrównoważonym rozwoju. Dodatkowo, dzięki zapewnionemu w wyniku projektu szerokiemu uczestnictwu obywateli w konsultacjach społecznych, projekt przyczyni się do rozwoju dialogu społecznego.

 

W odniesieniu do sformułowanego problemu stworzono strategię projektu, która obejmuje przeprowadzenie działań edukacyjnych, skierowanych do urzędników samorządowych, poprawiających ich kompetencje w zakresie prowadzenie konsultacji społecznych, przeprowadzenie działań informacyjnych skierowanych do mieszkańców miasta, podnoszących ich wiedzę w zakresie możliwości uczestnictwa w konsultacjach i ich celu oraz stworzenie narzędzia informatycznego, wspomagającego prowadzenie konsultacji z mieszkańcami. Beneficjentami bezpośrednimi projektu będą urzędnicy samorządowi zajmujący się problematyką konsultacji społecznych, natomiast beneficjentami pośrednimi będą mieszkańcy m.st. Warszawy i okolic.

 

Szczegółowy opis działań projektu:

 

W ramach projektu przewidziane jest opracowanie i wdrożenie platformy internetowej do konsultacji społecznych planowanych i realizowanych przedsięwzięć miejskich. Platforma będzie stanowiła narzędzie służące do przedstawiania społeczności lokalnej zamierzeń i przedsięwzięć miejskich, konsultowania i wymiany opinii, prowadzenia badań i sondaży. Założono, że będą w niej umieszczone informacje o wszystkich inwestycjach i inicjatywach, które mogą budzić społeczne zainteresowanie System będzie miał otwartą formułę, umożliwiającą jego rozbudowę w oparciu o nowo zdiagnozowane potrzeby. Platforma będzie obsługiwana przez pracowników wyznaczonych w biurach merytorycznych i urzędach dzielnic.

 

Przewidziana jest także realizacja szkoleń dla urzędników samorządowych w zakresie komunikacji i konsultacji społecznych oraz przeprowadzenie studiów podyplomowych w zakresie mediacji i konsultacji społecznych. Zaplanowano przeprowadzenie dwóch typów szkoleń: pierwsze z nich będzie miało charakter podstawowy, wprowadzający w problematykę komunikacji i konsultacji społecznych, drugie natomiast będzie miało charakter zaawansowany i będzie przede wszystkim dotyczyło narzędzi, wykorzystywanych w  prowadzeniu komunikacji i konsultacji. Celem szkoleń będzie nabycie umiejętności w zakresie komunikacji i konsultacji społecznych przez pracowników poszczególnych biur i dzielnic m.st. Warszawy oraz jednostek i spółek miejskich. Uczestnictwo w szkoleniu umożliwi ponadto nabycie umiejętności diagnozowania potencjalnych konfliktów społecznych i zapobiegania im na etapie planowania poszczególnych działań i inwestycji oraz zachęci do prowadzenia konsultacji społecznych poprzez przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności niezbędnych do tworzenia planu oraz realizacji takich konsultacji.  Zaplanowano przeprowadzenie 5 szkoleń w zakresie podstawowym oraz 5 szkoleń w zakresie zaawansowanym. Każde z nich potrwa 2 dni i obejmowało będzie 16 godzin lekcyjnych zajęć; w jednym szkoleniu weźmie udział 15 osób.

 

Uczestnikami rocznych studiów podyplomowych w zakresie mediacji i negocjacji społecznych będą pracownicy Urzędu m. st. Warszawy, uznani za osoby kluczowe w procesie przygotowania i prowadzenia konsultacji społecznych. Do ich zadań, po zakończeniu studiów, należeć będzie wspomaganie pracowników samorządowych przy opracowywaniu i wdrażaniu strategii konsultacji społecznych oraz przy rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych. Przewidziano, że w studiach weźmie udział 10 osób, przede wszystkim pracowników Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m. st. Warszawy, do których kompetencji będzie należeć udzielanie takiego wsparcia po zakończeniu projektu – staną się oni mediatorami społecznymi, a ich wiedza i umiejętności będą wykorzystywane przy zarządzaniu konfliktami społecznymi w m. st. Warszawa.

 

Zaplanowano także przeprowadzenie trzech wizyt studyjnych, przeznaczonych dla pracowników m. st. Warszawy, odpowiadających za przygotowanie przedsięwzięć miejskich. Wizyty studyjne odbędą się w Oslo, gdyż partner norweski posiada bogate doświadczenia dotyczące procesu prowadzenia konsultacji. Dlatego będzie on też odpowiedzialny za przygotowanie programu wizyt, który będzie dotyczyć szczegółowych kwestii, związanych z problematyką uspołeczniania procesu rewitalizacji, procesem prowadzenia konsultacji społecznych w przedsięwzięciach inwestycyjnych oraz stymulowaniem partycypacji społecznej w procesie konsultacji społecznych. Wizyta obejmie spotkania z przedstawicielami organizacji społecznych i instytucji aktywnie zaangażowanych w rozwój lokalny oraz zwiedzanie obszarów objętych konsultacjami, działaniami rewitalizacyjnymi i działaniami integracyjnymi.

 

Praktycznym ćwiczeniem przez osoby, uczestniczące w szkoleniach, nabytych w ich trakcie umiejętności będzie przygotowanie i przeprowadzenie modelowej kampanii społecznej na przykładzie wybranego przedsięwzięcia realizowanego przez m. st. Warszawę. Kampania zostanie przeprowadzona z wykorzystaniem wybranego przedsięwzięcia, wymagającego przeprowadzenia konsultacji, realizowanego przez m. st. Warszawa. Wezmą w niej udział wybrani pracownicy Biur Urzędu m. st. Warszawy i Dzielnic m. st. Warszawy, uczestniczący we wcześniejszych szkoleniach. Będą oni tworzyć zespół realizacyjny kampanii - do ich zadań będzie należało kierowanie procesem przygotowania kampanii i jej realizacji. Dzięki takiemu sposobowi zaangażowania pracowników Urzędu m. st. Warszawy i Urzędów Dzielnic m. st. Warszawy będą oni mieć możliwość nabycia praktycznych umiejętności, związanych z przygotowaniem pełnego procesu konsultacji społecznych, którą wykorzystają w przyszłości w swojej pracy zawodowej. Na etapie przygotowania strategii konsultacji oraz prowadzenia kampanii informacyjno - konsultacyjnej pracownicy samorządowi będą wspomagani przez eksperta norweskiego, reprezentującego miasto partnerskie. Będzie to osoba posiadająca doświadczenie zawodowe w przygotowaniu i realizacji kampanii społecznych.

 

Przekazaniu wypracowanych w trakcie projektu dobrych praktyk i upowszechnieniu mechanizmu konsultacji społecznych w społecznościach lokalnych będzie służyła organizacja i przeprowadzenie seminariów dla społeczności lokalnych w zakresie konsultacji społecznych. Seminaria przyczynią się do zwiększenia społecznego zrozumienia dla konsultacji społecznych oraz zachęcenia potencjalnych interesariuszy do uczestnictwa w tym procesie. Zaplanowano przeprowadzenie 18 seminariów, po jednym w każdej z Dzielnic m. st. Warszawy. Spotkania te odbywać się będą w formie panelu dyskusyjnego na temat prowadzenia konsultacji i integracji społecznej. Wezmą w nich udział osoby, reprezentujące organizacje pozarządowe, partnerów gospodarczych, instytucje społeczne i naukowe, biorące udział na terenie danej dzielnicy w procesie przemian społecznych i ekonomicznych.

 

Jako podsumowanie projektu zaplanowano opracowanie podręcznika ‘dobrych praktyk’. Złożą się na niego informacje o pozytywnych doświadczeniach, związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem konsultacji społecznych. W treści podręcznika znajdą się ‘dobre praktyki’ wypracowane w trakcie realizacji projektu, a także ‘dobre praktyki’ zgłoszone przez inne jednostki samorządu terytorialnego z Polski – będą one zaproszone do ich przedstawienia na opracowanym w tym celu formularzu. Założono, że prace nad przygotowaniem podręcznika prowadzone będą przez wybranych pracowników biur Urzędu m. st. Warszawy i dzielnic, uczestniczących wcześniej w wizytach studyjnych, szkoleniach oraz modelowej kampanii konsultacji społecznych.




Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy