Miejskie Zakłady Autobusowe od miesiąca mają nowego prezesa.
Jedną z pierwszych decyzji Mieczysława Magierskiego było przeprowadzenie audytu i zidentyfikowanie sytuacji w spółce. Po przeprowadzeniu gruntownej analizy stanu technicznego taboru zarząd MZA podjął decyzję o wykorzystaniu letniego okresu wakacyjnego do wdrożenia planu naprawczego. Jego elementami są:
- Wycofanie części autobusów do remontu
- Zapewnienie szybkich dostaw nowych autobusów
- Nabór i szkolenia nowych kierowców
- Wycofanie części autobusów do szybkiego remontu ma na celu, zapewnienie od września pełnej obsady linii zgodnie z wymogami ZTM. Na ogólną ilość zakontraktowanych na wrzesień 1120 wozów (na wakacje było zaplanowanych 1013 wozów) stan taboru bez żadnych wad określono na dzień dzisiejszy na 900 sztuk.
Do naprawy bieżącej, oprócz planowanych 160 autobusów, postanowiono skierować dodatkowo 82 wozy, a do naprawy średniej, oprócz planowanych 147, postanowiono skierować 70 wozów. Na naprawy bieżące i średnie przeznaczonych jest 21 milionów zł.
Do naprawy głównej, oprócz planowanych 30 wozów, skierowano dodatkowo 47 autobusów. Zarząd rozważa też przesunięcie środków przeznaczonych na naprawy główne autobusów na zakup nowych autobusów lub ich wynajem.
Oprócz tego w tym roku zaplanowano kasację 163 wozów (52 Ikarusów 260, 100 Ikarusów 280, i 11 Jelczy 120M). 52 wozy (z tych 163) zostały już skasowane.
- Zarząd MZA podjął również decyzję o zapewnieniu szybkich dostaw nowych autobusów. W tej chwili MZA przygotowuje w trybie pilnym przetargi na zakup nowych pojazdów. Przygotowywane jest postępowanie przetargowe na 150 wozów (prawdopodobnie 12 i 18 metrowych). Niedawno rozstrzygnięto przetarg na 50 nowych, 12 metrowych autobusów. Umowa podpisana została w zeszłym tygodniu i pierwsze dostawy planowane są już od września. Poza tym MZA prowadzi rozmowy nt. zakupu autobusów na alternatywne paliwo – ok. 60 sztuk, a także nt. wynajmu ok. 100 wozów.
- Oprócz tego w związku z mniejszym stanem zatrudnienia w spółce, zarząd MZA rozpoczął nabór i szkolenia nowych kierowców. Akcja skierowana jest również do pań (rozpoczęła się dzisiaj kampania dotycząca naboru pań). Zarząd MZA chce, żeby od września na ulice Warszawy wyjechało co najmniej 250 gruntownie przeszkolonych kierowców.
- W związku z powyższym planem (zwłaszcza w związku z dodatkowymi remontami) Zarząd MZA poinformował ZTM o pilnej konieczności wprowadzenia dodatkowych ograniczeń w rozkładzie jazdy. ZTM doskonale rozumie trudną sytuację pasażerów, ale chcąc zagwarantować lepszy poziom usług od września, był zmuszony wybrać mniejsze zło.
- W związku z tym, od dnia dzisiejszego (wtorek, 24 lipca), zawieszeniu w szczycie popołudniowym w dni robocze ulegają linie: 307, 401 i 408, a na liniach 101, 117, 125, 159, 182, 190 i E-4 zmniejszona zostaje częstotliwość kursowania (zdjęte zostają pojedyncze brygady). Ograniczenia dotyczą zmiany popołudniowej ponieważ popołudniowy szczyt komunikacyjny cechuje znacznie mniejszy wskaźnik wykorzystania pojazdów – okres ten jest znacznie dłuższy niż szczyt poranny i potoki pasażerskie rozkładają się na cały ten czas.
Linie 307, 401 i 408 zostały wytypowane, jako te, których trasy dublują się z innymi liniami a pasażerowie mają z nich wygodne przesiadki.
Linia 307 ma słabe wykorzystanie na odcinku od CH Arkadia do Dw. Wileńskiego. Na odcinku CH Arkadia – ul. Ząbkowska zastępuje ją linia tramwajowa 6 i autobusowe linie 103 i 170. Na os. Utrata można dojechać linią 170 z przesiadką w 138.
Linia 401. Na odcinku od os. Służew nad Dolinką do ul. Ryżowej jej trasa pokrywa się z linią 189, w której po południu występuje rezerwa podaży miejsc. Na odcinku od Ursusa do Ryżowej jest zastępstwo w postaci silnej linii 517. Zasadniczo przesiadka odbywać się będzie z linii 517 do 189, a każda z nich kursuje co 10 min.
Linia 408. W Rembertowie pokrywa się z trasą linii 153, czyli linii dowozowej do pociągu. Pasażerowie mogą skorzystać z komunikacji szynowej. Na Ostrobramskiej istnieje szereg linii pokrywających się z trasą linii 408 m.in. 520 od Okularowej do Metra Politechnika, a na odcinku Płowiecka – Metro Politechnika są linie 502, 514 i 525. Od przystanku Saska do PKP Kasprzaka trasa linii 408 pokrywa się z 523, a od PKP Kasprzaka do os. Górczewska z parą linii 105 i 125.
Zarząd Transportu Miejskiego przeprasza wszystkich pasażerów za nagły tryb wprowadzenia zmian.
Zdajemy sobie sprawę z trudnej sytuacji komunikacyjnej jaka jest w chwili obecnej w Warszawie (remonty, objazdy, rozkład wakacyjny) zmiany, jeszcze raz pragniemy podkreślić, nie są wprowadzane z naszej inicjatywy, są jednak konieczne jeżeli chcemy zapewnić odpowiednią ilość autobusów i ich częstotliwość kursowania we wrześniu. Żeby jednak maksymalnie złagodzić niedogodności zwróciliśmy się do prywatnych przewoźników obsługujących linie ZTM z zapytaniem odnośnie możliwości zwiększenia ilości kursów. Najszybciej jak to tylko będzie możliwe będziemy zmniejszać skalę ograniczeń.