Przeglądając rozmaite tematy i zagadnienia komunikacyjne nie można pominąć wątku miłośników komunikacji. Tym bardziej, gdy mamy do czynienia z czymś więcej, niż tylko z powierzchownym zainteresowaniem. Bowiem dzisiejsze kluby zrzeszające miłośników komunikacji miejskiej muszą wykazać się wszechstronnością, by okazać się wiarygodnym partnerem potrafiącym działać skutecznie. Dobrym przykładem może być Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie, który obchodził niedawno 25-lecie swojej działalności. Obecnie jest on najstarszym i najbardziej licznym stowarzyszeniem tego typu w Polsce, które na dodatek może pochwalić się wieloma zrealizowanymi projektami.
Odrobina historii
Wszystko zaczęło się 11 kwietnia 1980 roku, kiedy to mała grupka miłośników komunikacji miejskiej pod kierunkiem pana Leszka Pohorylesa spotkała się w celu wymiany swoich uwag i doświadczeń hobbystycznych związanych z historią i geografią tramwajów. Spotkania odbywały się regularnie i przyciągały coraz większą liczbę nowych zainteresowanych. Rok później Klub działał już pod opieką Muzeum Techniki w Warszawie.
Wielu jego członków zajmowało się pozyskiwaniem dokumentacji oraz pamiątek komunikacyjnych. Podejmowano działania mające na celu uratowanie kilku tramwajowych zabytków komunikacji przy współpracy z sekcją historyczną MPK Kraków, MPK Łódź oraz MZK Warszawa.
Kolejne lata przyniosły owocną współpracę ze Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Komunikacji oraz z wieloma innymi organizacjami.
W roku 1996 Klub, zwany przez samych miłośników „KMKM-em”, przeszedł pod patronat Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, co otworzyło nowe możliwości aktywnego działania na rzecz komunikacji miejskiej.
W ostatnim czasie Klub mógł osiągać kolejne sukcesy dzięki dobrej współpracy m.in. z Tramwajami Warszawskimi, Miejskimi Zakładami Autobusowymi oraz z innymi stołecznymi przewoźnikami prywatnymi.
Cele, plany i ich realizacja
Podstawowym celem Klubu jest promocja publicznej komunikacji miejskiej. W dzisiejszych czasach zachwytu nad motoryzacją indywidualną nie jest to łatwe zadanie. Dlatego też KMKM stawia na pielęgnowanie i upowszechnianie tradycji publicznej komunikacji miejskiej w Polsce, a w szczególności komunikacji stołecznej.
Kolejnym ważnym aspektem działalności Klubu jest kolekcjonowanie pamiątek i zabytków związanych z publiczną komunikacją miejską, a także dokumentowanie faktów z nią związanych.
Członkowie Klubu posiadają bogate archiwum, również fotograficzne, a wszystkie teraźniejsze fakty i ważne zdarzenia są na bieżąco odnotowywane. Te wymienione działania mają na celu przygotowanie odpowiedniego materiału muzealnego, który stałby się bazą dla planowanego Muzeum Komunikacji Miejskiej — drugiego co do wagi strategicznego celu naszego stowarzyszenia. Powstanie takiego muzeum nie jest możliwe bez aktywnego współdziałania z instytucjami, towarzystwami oraz klubami zajmującymi się publiczną komunikacją miejską w kraju i za granicą. Z tego powodu Klub jest w ciągłym kontakcie z wieloma takimi podmiotami. Jednak i tak największą siłę sprawczą posiadają lokalne władze administracyjne i przedsiębiorstwa komunikacyjne, a także środki masowego przekazu, dlatego też współpraca z nimi jest kolejnym z celów KMKM.
Jak widać — celów tych jest sporo. W przeważającej części zazębiają się one ze sobą, więc ich realizacja odbywa się wielotorowo i często równocześnie. Tak wiele ambitnych założeń wymaga intensywnego działania. Tego również w naszym Klubie nie brakuje. Od ponad 10 lat KMKM współorganizuje wiele linii okolicznościowych. Najważniejszą z nich jest letnia turystyczna linia tramwajowa „T”, zwana popularnie tetką.
Zabytkowe pojazdy tramwajowe wyjeżdżają również przy innych cyklicznych okazjach, takich jak Mikołajki, Dzień Dziecka, Boże Narodzenie i Wielkanoc. Oprócz tego KMKM od wielu lat współpracuje z różnymi organizacjami społecznymi, biorąc „tramwajowy” udział w akcjach charytatywnych, takich jak np. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Wigilia na Równej, akcja „Rzuć palenie razem z nami”, program „Pierwsza Praca” oraz w wielu, wielu innych.
Osobną kwestią są duże imprezy, w których Klub prezentuje swój liczny, zabytkowy tabor autobusowy. Są to m.in. „Noc Muzeów” (organizowana we współpracy z Biurem Promocji m.st. Warszawy), czy też trzy edycje dorocznych Dni Transportu Publicznego. Do tej pory wpisywały się one w kalendarz imprez stołecznych popularyzujących ideę komunikacji miejskiej jako przyjaznego środka transportu. Dawało to doskonałą sposobność do przeprowadzania edukacji w zakresie publicznej komunikacji zbiorowej.
Inną okazją do pojawienia się zabytkowych pojazdów — klubowych „perełek” — na ulicach i torowiskach Warszawy są wycieczki miłośników komunikacji z innych miast Polski, a także Europy. Zawsze usiłujemy uczynić wszystko, by otoczyć ich kompleksową opieką.
Podczas każdej z imprez KMKM stara się prowadzić działalność popularyzacyjną i informacyjną z zakresu celów Klubu (np. poprzez rozdawanie pasażerom ulotek oraz umieszczanie w pojazdach historycznych specjalnych tablic opisujących ich historię i dane techniczne).
Jednak eksploatacja pojazdów to nie wszystko. Nasze stowarzyszenie prowadzi ochronę obiektów zabytkowych będących celem działalności Klubu oraz przeprowadza w miarę możliwości prace konserwatorskie przy zabytkach techniki komunikacyjnej.
Poza działalnością związaną z eksploatacją pojazdów zabytkowych istnieje też dobrze rozbudowana część dokumentacyjno-naukowa. Klub ma możliwość sporządzania analiz i projektów związanych z funkcjonowaniem komunikacji oraz prowadzenia w tym zakresie badań i opracowywania ich wyników.
Ludzie
Klub to przede wszystkim tworzący go ludzie — członkowie KMKM.
W chwili obecnej Klub zrzesza ponad 270 osób, które reprezentują bardzo zróżnicowany przekrój wiekowy. Bez nich wszelkie dotychczasowe osiągnięcia i przyszłe plany pozostałyby jedynie na papierze. To właśnie klubowicze — poświęcając swój własny czas — przekuwają wielką pasję na realne działania. Niejednokrotnie ta społeczna praca na rzecz Klubu stanowiła dla nich również niezapomnianą przygodę oraz satysfakcję. Spędzali przecież niezliczone godziny przy remontach zabytkowych pojazdów. Odbywali setki służb konduktorskich podczas kursowania linii okolicznościowych i obsługi rozlicznych imprez oraz akcji. Uczestniczyli w odczytach tematycznych oraz bywali prelegentami podczas konferencji dotyczących problemów komunikacyjnych. Zdarzali się i tacy, którzy przemierzali całą Polskę w poszukiwaniu zabytków komunikacji miejskiej bądź też wyłuskiwali do nich części lub dokumentację techniczną. Inni z kolei prowadzili rozmowy i negocjacje z firmami — partnerami KMKM.
Te wszystkie pojedyncze elementy składają się na wizerunek Klubu i jego skuteczność. Wiedział o tym doskonale zarówno poprzedni prezes —
Dariusz Walczak, jak i obecny —
Robert Człapiński. Dokonywali oni wszelkich starań, by zaktywizować maksymalnie wszystkich „KMKM-owców”, a także tych, których współpraca mogłaby służyć celom Klubu. Można chyba stwierdzić, że przynosi to pożądane rezultaty, bowiem każde spotkanie miłośników, każda kolejna impreza na mieście — gdzie widać dorobek naszego stowarzyszenia — owocuje następnymi „nowymi twarzami”. Ci ludzie chcieliby poprzez Klub rozwinąć swoje zainteresowania i mieć jednocześnie swój wkład w promowanie idei oraz zalet komunikacji miejskiej. To dowodzi, że KMKM ma im dużo ciekawego do zaoferowania. Nie wolno zaś zapomnieć, że to właśnie od ich edukacji komunikacyjnej będą w dużej mierze zależeć za kilka lat kształt i forma publicznego transportu zbiorowego.
Spoglądając na kolejne — w przeważającej mierze młode — pokolenie klubowiczów można być spokojnym o przyszłość komunikacji miejskiej nie tylko w Warszawie, ale i w całej Polsce.
Zajrzyj także na strony
KMKM
/artykuł udostępniony przez pismo "
Zajezdnia"/