W związku z pojawiającymi się w mediach nieprawdziwymi informacjami (w poniedziałek 10.XII) pisała o tym jedna z gazet, materiał w tej sprawie wyemitowała też w poniedziałek jedna ze stacji telewizyjnych), że ZTM zabrania prywatnym przewoźnikom autobusowym wjazdu do centrum miasta oraz, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał postępowanie ZTM za bezprawne, Zarząd Transportu Miejskiego informuje:
- UOKiK nigdy nie wydał żadnego orzeczenia w sprawie korzystania przez prywatnych przewoźników autobusowych z przystanków komunikacji miejskiej w Warszawie. Orzeczenie, na które powołują się dziennikarze w wyżej wspomnianych publikacjach, UOKiK wydał po skardze prywatnego przewoźnika w małym mieście Łask (woj. łódzkie).
- Orzeczenie Urzędu zostało wydane w konkretnej sprawie i jest wiążące tylko dla stron postępowania. Orzeczenie to (oraz każde inne wydane przez UOKiK) nie tworzy prawa powszechnie obowiązującego, wobec tego nie można automatycznie odnosić go do każdej gminy w Polsce.
- Zarząd Transportu Miejskiego dążąc do integracji systemu transportowego nie tylko w granicach Warszawy, ale również na terenie całej aglomeracji, doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że w tym procesie nie może być pominięta rola przewoźników prywatnych. Mają oni stanowić istotny element tego systemu. Prowadzimy obecnie rozmowy z prywatnymi przewoźnikami i zachęcamy ich do integracji systemu transportowego miejskiego i prywatnego poprzez wprowadzenie biletów przesiadkowych. Skorzystają na tym zarówno przewoźnicy jak i pasażerowie.
- Zarząd Transportu Miejskiego nie wydawał nigdy decyzji o zakazie wjazdu do centrum stolicy. ZTM jako zarządca przystanków, jedynie określa zasady korzystania z nich oraz opiniuje rozkłady jazdy. Wszyscy przewoźnicy prywatni, którzy dotychczas korzystali z przystanków na terenie m. st. Warszawy, na podstawie umów z ZTM, nadal mogą to czynić. Należy jednak zauważyć, że wiele przystanków w ścisłym centrum miasta jest obecnie przepełnionych (120 podjazdów autobusów miejskich na godzinę!) co utrudnia wspólne z nich korzystanie. W związku z tym, w przypadku stwierdzenia przekroczenia przepustowości niestety zmuszeni jesteśmy wydawać opinię negatywną. ZTM statutowo organizując warszawską komunikację w imieniu Miasta st. Warszawy, nie może dopuścić do pogorszenia się komfortu wsiadania i wysiadania mieszkańcom Warszawy lub punktualności kursowania środków komunikacji miejskiej poprzez uprzywilejowanie przewoźników prywatnych. Tym bardziej, że podaż miejsc w tych autobusach jest kilkakrotnie mniejsza od pojemności autobusów i tramwajów ZTM, a wg. naszych obserwacji również wykorzystanie tych autobusów w centrum Warszawy sukcesywnie maleje - pasażerowie odpowiednio wcześniej dokonują przesiadki do szybszych środków komunikacji szynowej.