Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Komunikacja

2008.03.12 g. 23:18

Komunikacyjna sesja Rady Warszawy

Przyszłość warszawskiej KM

Sesja Rady Warszawy, 13 marca 2008 roku, będzie bardzo ważna z punktu widzenia przyszłości warszawskiej komunikacji miejskiej. Oprócz spraw związanych ze zmianami taryfowymi, radni będą obradowali nad wyrażeniem zgody na zawarcie umów wieloletnich z komunalnymi przewoźnikami. Umowy pozwolą miejskim spółkom przewozowym na liczne inwestycje, w tym zakupy taboru.

 

Umowy wieloletnie z m. st. Warszawą będą dla komunalnych przewoźników gwarancjami stałych przychodów. Dzięki temu spółki nie będą miały problemów np. z zaciąganiem kredytów bankowych, z których będą mogły finansować zakupy nowych pojazdów.

 

Rocznie na nowy tabor przeznaczać będą w sumie, według założeń, średnio 250 mln zł.

 

Tylko dzięki inwestycji w nowe, a co za tym idzie wygodne i nowoczesne pojazdy komunikacji miejskiej, Warszawa będzie w stanie sprostać rosnącym wymaganiom pasażerów oraz coraz silniejszej konkurencji ze strony transportu indywidualnego, czyli samochodów osobowych. Nowe pojazdy będą bodźcem, który skłoni mieszkańców Warszawy oraz okolicznych miejscowości, do korzystania z transportu publicznego. Dzięki wprowadzeniu do ruchu na szeroką skalę nowoczesnych, jednoprzestrzennych i niskopodłogowych tramwajów oraz autobusów zmieni się także wizerunek całej komunikacji.

 

Oto wstępne założenia dotyczące planów zakupów nowych pojazdów komunikacji miejskiej:

 

Zakupy taboru planowane przez komunikacyjne spółki miejskie

 

  • Autobusy (MZA Sp. z o.o.)
    Liczba szt.  -940
    mln. PLN - 934
    Lata - 2008 - 2017


  • Wagony tramwajowe niskopodłogowe  (TW Sp. z o.o.)
    Liczba szt. - 215
    mln. PLN  - 1 720
    Lata - 2008 - 2027


  • Wagony metra (MW Sp. z o.o.)
    Liczba szt. -  257
    mln. PLN - 1 500
    Lata - 2008 – 2027

 

Zakupy taboru, choć traktowane jako priorytet, nie będą jedynymi elementami rozwoju komunikacji zbiorowej na terenie zarówno samej Warszawy, jak i okolicznych gmin. Dzięki umowom wieloletnim rozwinie się także infrastruktura tramwajowa. Program modernizacji tras tramwajowych będzie realizowany z naciskiem na podniesienie standardu tras poprzez np. zapewnienie priorytetu metodami organizacji ruchu, ograniczaniu liczby punktów kolizji z układem drogowym i pieszym oraz poprawieniu stanu torowisk i zasilania. Kluczowym zadaniem będzie wdrożenie systemu zintegrowanego zarządzania ruchem, umożliwiającego udzielanie priorytetu dla komunikacji tramwajowej w sygnalizacji świetlnej. Zmodernizowane zostaną m.in. trasy:

 

  • Pętla Cm. Wolski
    - Dw. Wileński oraz Dw. Wileński
    – Stadion Narodowy
    Rondo Waszyngtona
    w związku z obsługą EURO 2012 komunikacją tramwajową,

  • Pętla Piaski
    - Pl. Grunwaldzki
    - Al. Jana Pawła II
    - Pętla Kielecka z odgałęzieniem Pętla Potocka
    - Pl. Grunwaldzki,

  • Rondo Starzyńskiego - Pl. Zawiszy.

 

Powstaną również następujące trasy (zbudowane przez TW i ZTM):

 

  • trasa tramwajowa
      Kasprzaka
    - Dw. Zachodni
    - Banacha
    - Pl. Unii Lubelskiej
    - Wilanów,

  • trasa tramwajowa 
      pętla Winnica
    - Most Północny
    - Młociny,

  • trasa tramwajowa w ciągu ulic Krasińskiego-Budowlana i Św. Wincentego od Placu Wilsona do skrzyżowania ul. Budowlana/Odrowąża i dalej do centrum handlowego w rejonie węzła Trasy AK z ul. Głębocką;

  • trasa tramwajowa z Tarchomina do Pętli Żerań.

 

Rozwijana będzie również sieć warszawskiego metra. W 2008 roku zostanie zakończona realizacja I linia metra do Młocin, wraz z organizacją w rejonie stacji końcowej węzła przesiadkowego z systemem Parkuj i Jedź oraz przesiadkami na trasę tramwajową do Tarchomina (wzdłuż Trasy Mostu Północnego). Przewiduje się także kontynuację rozwoju metra, w tym budowę II i III linii.

 

W pierwszej kolejności, z uwagi na potencjalnie duże obciążenie ruchem pasażerskim, realizowany będzie odcinek śródmiejski II linii od Ronda Daszyńskiego do stacji Warszawa Wileńska.

 

Następnie będzie następować przedłużenie II linii w kierunku zachodnim od Ronda Daszyńskiego na Bemowo oraz w kierunku wschodnim na Targówek i Bródno, oraz odgałęzienie II linii od stacji Stadion na Gocław. W ten sposób powstanie układ dwóch rozgałęziających się na stacji Stadion linii: IIA (Stadion - Bródno) i IIB (Stadion - Gocław).

 

Docelowo przewiduje się także realizację III linii metra.

 



Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy