Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Komunikacja

2008.04.10 g. 19:37

Parkuj i Jedź ma roczek

Rocznica uruchomienia

Z nieukrywaną dumą informuję, że warszawski system Parkuj i Jedź ma już rok. Rocznica uruchomienia pierwszego parkingu, a co za tym idzie również startu całego systemu, mija jutro – dokładnie o godz. 4.30. Z perspektywy czasu można powiedzieć, że to uruchomienie P+R to był strzał w dziesiątkę. Dzięki miejskim parkingom coraz więcej kierowców dobrowolnie decyduje się na pozostawienie swojego samochodu i przesiadkę do komunikacji miejskiej. 

  

Jako pierwszy ruszył parking P+R Metro Marymont przy ul. Włościańskiej. Mimo tego, że do stacji metra dojeżdżał wtedy tylko pociąg wahadłowy z pl. Wilsona, parking z dnia na dzień zapełniał cię coraz bardziej. Obecnie, gdy stacja Marymont została włączona do normalnego ruchu podziemnej kolejki i dojeżdżają do niej wszystkie pociągi, parking przeżywa prawdziwe oblężenie. Średnio codziennie korzysta z niego obecnie około 300 kierowców dziennie. Dziś padł kolejny rekord frekwencji. Maksymalne napełnienie wyniosło 350 aut! Przypominam, że cały garaż może pomieścić „tylko” 400 aut, czyli napełnienie sięgnęło sięgnęło ok. 88%! To rewelacyjny wynik, a kierowców z pewnością będzie przybywać. Tym bardziej, że trwa tam budowa dużej pętli autobusowej. Przebudowywane jest także skrzyżowanie ulic: Włościańskiej i Słowackiego. Dzięki temu dojazd do parkingu będzie o wiele łatwiejszy.

 

Ogromnym zainteresowaniem cieszy się również drugi, nieco mniejszy – uruchomiony 2 stycznia 2008 roku – parking P+R Metro Wilanowska. Przewidziany jest dla 290 samochodów. Tymczasem średnio codziennie zajętych jest na nim ok. 200 miejsc. Rekord frekwencji padł 19 marca. Na parkingu w tym samym czasie stało wtedy 217 samochodów (dziś 202). Korzystają z niego głównie kierowcy dojeżdżający do Warszawy z podwarszawskich miejscowości takich jak Piaseczno czy Konstancin. Dzięki przesiadkom do metra, oszczędzają czas i paliwo, nie stojąc w korkach na remontowanej ul. Puławskiej. Zdecydowanie najmniejszym zainteresowaniem cieszy się trzeci z działających obecnie parkingów – przy ul. Połczyńskiej.

 

Dorzucę Państwu może jeszcze trochę liczb. Z badań przeprowadzonych przez nas wśród użytkowników parkingów P+R wynika, że większość kierowców pozostawiających samochody na parkingach to mężczyźni. Stanowią 64% użytkowników. 92% wszystkich użytkowników korzysta z biletów okresowych zakodowanych na Warszawskiej Karcie Miejskiej. Jedynie 7% kierowców używa biletów dobowych. Po jednym procencie użytkowników P+R wykorzystuje bilety 3 i 7 dniowe.

 

Władze m. st. Warszawy oraz Zarząd Transportu Miejskiego będą sukcesywnie rozwijać system Parkuj i Jedź w stolicy. W drugiej połowie bieżącego roku otwarty zostanie czwarty parking P+R – Metro Młociny. Zlokalizowany będzie na terenie gigantycznego węzła komunikacyjnego, który powstaje właśnie przy końcowej stacji I linii metra. Zaawansowane są także prace nad realizacją kolejnych parkingów. Trwają obecnie prace projektowe parkingów przy stacji PKP Anin oraz przy stacji metra Ursynów. Ich budowa rozpocznie się jeszcze w tym roku. W planach jest także budowa parkingów przy pętli Okęcie, przy stacji PKP Wawer, przy stacji PKP Wesoła oraz przy stacji PKP Rembertów.

 

Systemy Park & Ride z powodzeniem funkcjonują w wielu europejskich miastach. Mogą z nich korzystać kierowcy np. z Pragi, Berlina, Wiednia czy Amsterdamu.

 

Wszystkich Państwa oczywiście zapraszam zarówno do korzystania z parkingu jak i do udokumentowania panującego tam tłoku :)



Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy