Zarząd Transportu Miejskiego został uhonorowany wyróżnieniem w konkursie Lider Transportu Szynowego 2007 organizowanym przez redakcję czasopisma Transport i Komunikacja.
Otrzymaliśmy wyróżnienie w kategorii Samorząd:
za wkład w rozwój i promocję transportu szynowego oraz za działania na rzecz integracji transportu kolejowego z systemem komunikacji miejskiej.
Dyr. Leszek Ruta
Patronat nad konkursem objęło:
Ministerstwo Infrastruktury,
Urząd Transportu Kolejowego,
Komitet Naukowy Polskiej Akademii Nauk.
Nagrody przyznano w sześciu kategoriach:
przewoźnik
logistyka i spedycja
bocznica kolejowa
infrastruktura
tabor
samorząd
W jury konkursu znaleźli się m.in. eksperci branży transportu szynowego, a także przedstawiciele mediów i branżowych organizacji biznesowych.
Zarząd Transportu Miejskiego sukcesywnie od wielu lat stawia na rozwój transportu szynowego w Warszawie. Jest inwestorem budowy metra, organizuje przewozy tramwajowe i pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej. ZTM w trakcie rozmów z Kolejami Mazowieckimi doprowadził również do objęcia całej Warszawy wspólnym biletem. Jest również gorącym orędownikiem rozszerzania biletu na teren całej aglomeracji.
Rok 2007 był „kamieniem milowym” w rozwoju transportu szynowego w Warszawie. W tym czasie odbyła się:
Modernizacja najważniejszej trasy tramwajowej (Aleje Jerozolimskie)
Kończono prace nad zakończeniem budowy I linii metra
„Wspólny bilet” na komunikację miejską oraz na pociągi spółek kolejowych niezależnych od ZTM (Koleje Mazowieckie, Warszawska Kolej Dojazdowa) uzyskał charakter stały i objął cały obszar Warszawy
Dzięki rozwojowi transportu szynowego i integracji z komunikacją miejską w Warszawie zmniejszają się korki drogowe a gminy aglomeracji podwarszawskiej poprawiają swoim mieszkańcom ofertę komunikacyjną – a co za tym idzie jakość życia.
W zakresie utrzymania, modernizacji i budowy infrastruktury szynowej podjęto w latach 1999-2007 następujące działania:
została zbudowana północna połowa I linii metra ,
wybudowano „łącznik tramwajowy” między dzielnicami Bielany i Bemowo – tj. linię tramwajową w ciągu ul. Reymonta-Powstańców Śląskich, między ul. Broniewskiego a pętlą Nowe Bemowo,
modernizacja linii tramwajowej w ciągu Al. Jerozolimskich-Waszyngtona, od pętli Banacha do pętli Gocławek,
wybudowane zostały nowe przystanki osobowe przy linii kolejowej nr 8 Warszawa-Radom.
Do 2010 roku zostanie zbudowany łącznik kolejowy między linią kolejową nr 8 oraz Portem Lotniczym im. F. Chopina w Warszawie.
Zarząd Transportu Miejskiego jako organizator ustala kryteria dla taboru obsługującego gminny transport zbiorowy na terenie Warszawy, oraz przez cenę usług przewozowych pokrywa koszty nabycia nowych pojazdów.
W roku 2007 przybyła do Warszawy większość zamówionych w 2005 roku wagonów typu 123N oraz 15 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów typu 120N.
Metro Warszawskie sukcesywnie kupuje nowe składy.
W 2007 roku przybyło 26 nowych wagonów środkowych. Pozwoliły one wydłużyć wszystkie składy do pełnego wymiaru 6 wagonów.
W latach 2000-2005 Metro Warszawskie zakupiło od francuskiej firmy Alstom 36 składów metra.
W 2005 roku swoją działalność przewozową rozpoczęła Szybka Kolej Miejska w Warszawie Sp. z o.o. Przewozy pasażerskie wykonała za pomocą 6 składów 14WE, zakupionych od ZNTK Nowy Sącz.
W roku 2007 spółka zakupiła dodatkowe 2 wozy typu 14WE, które zostały dostarczone w bieżącym roku.