200 rocznica urodzin Fryderyka Chopina w 2010 r. W tym samym roku Olimpiada Specjalna , gromadząca uczestników z całego świata, a odbywająca się pod patronatem Pierwszej Damy RP – Marii Kaczyńskiej. Później mistrzostwa EURO 2012 to wielkie wydarzenia , które będą miały miejsce w stolicy, a zagraniczni goście korzystać będą ze środków komunikacji miejskiej. Nic więc dziwnego, że już teraz – przygotowując się do sprostania wymaganiom jakie stawia się gospodarzowi – Zarząd transportu Miejskiego podpatruje, jak funkcjonują systemy komunikacyjne w największych europejskich aglomeracjach.
Nie można też zapomnieć, iż Warszawa ubiega się o przyznanie jej tytułu Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku.
Dzięki tym wszystkim wydarzeniom, stolica stanie się swoistą turystyczną „Mekką”. Przyjadą do nas sportowcy, kibice czy melomani z całego świata. Żeby przewieźć tak dużą liczbę pasażerów, stołeczna komunikacja miejska musi działać jak najbardziej efektywnie. Zanim jednak wprowadzone będą nowe rozwiązania przyglądamy się jak one funkcjonują w praktyce. Dlatego podpatrujemy i będziemy podpatrywać najlepszych – największe i najsprawniej zarządzane przedsiębiorstwa komunikacyjne w dużych aglomeracjach. Będzie to wymagało od pracowników ZTM podróży zagranicznych. Nie można bowiem przyglądać się komunikacji miejskiej zza biurka.
Pierwsza okazja na zdobycie nowych doświadczeń w zakresie komunikacji miejskiej nadarzy się już w marcu przyszłego roku. Grupa ośmiu pracowników ZTM uda się wtedy, w ramach programu “Nowa jakość usług – młodzi pracownicy motorem zmian w komunikacji miejskiej” realizowanego w ramach programu “Uczenie się przez całe życie – Leonardo da Vinci”, na miesięczny staż do Berlina do tamtejszego odpowiednika ZTM, czyli BVG. Będą podpatrywać rozwiązania, które jeszcze nie funkcjonują nigdzie w Polsce jak np.:
To pierwsze tego typu doświadczenia. Działanie komunikacji miejskiej w dużych aglomeracjach obserwujemy przez cały czas. Dla przykładu: