Tymczasowa pętla bez zwrotnic to optymalne rozwiązanie na czas remontu, zapewniające mieszkańcom Woli szybki i bezpieczny dojazd do metra. Bez niej tramwaje musiałby jechać o wiele dłuższą trasą przez Plac Bankowy, a następnie ulicą Marszałkowską, Nowowiejską i Filtrową do placu Narutowicza. Z tej możliwości skorzystałyby jednak jedynie niektóre linie. Inne musiałby zostać skierowane do pozostałych pętli np. na Służewiec. Ponadto znaczne zwiększenie liczby tramwajów na Placu Bankowym i skierowanie ich w lewo, w kierunku Woli utrudniłoby ruch samochodowy i doprowadziło do powstania korków. Przyjęcie takiej opcji zwiększyłoby dodatkowo koszty funkcjonowania komunikacji tramwajowej o ok. 650 tys. zł miesięcznie.
Wybudowanie zawrotki na stałe wymaga wyposażenia jej w zwrotnice, co zwiększyłoby koszty jej wykonania z ok. 350 tys. zł nawet do 1,2 mln zł. Poza tym wybudowanie takiej pętli na stałe wymagałoby uzyskania wielu uzgodnień, pozwoleń budowlanych i dopełnienia innych formalności, co wydłużyłoby czas realizacji całej inwestycji. Ze względu na wysokie natężenie ruchu tramwajów na Trasie W-Z i jednostronną eksploatację zwrotnic, wymagane byłyby bardzo częste ich remonty. Oprócz tego zwrotnice spowalniałyby ruch tramwajów kursujących na wprost.
Należy przy tym zauważyć, że obecnie najwięcej pasażerów na Trasie W-Z korzysta z tramwajów na odcinku między pl. Bankowym i Dw. Wileńskim, dlatego stała zawrotka przy Muzeum Niepodległości nie byłaby praktycznie wykorzystywana.