Obecnie wszystkich kontrolerów jest około 160.
Są to zarówno etatowi pracownicy ZTM, jak i kontrolerzy zatrudnieni na umowę zlecenie w Pomocniczej Kontroli Biletowej. Nowo przyjęci do pracy także zasilą szeregi PKB.
Kandydaci na kontrolerów przechodzą złożony proces rekrutacji, połączony ze specjalistycznymi szkoleniami. Poznają przepisy i procedury kontroli, których znajomość jest następnie sprawdzana podczas dwuetapowego egzaminu, najpierw pisemnego, a potem ustnego. Ten drugi sprawdzian zawiera także praktyczne zadania. Kandydaci muszą udowodnić, że potrafią właściwie zachować się w trudnych sytuacjach, z którymi kontrolerzy biletów w swojej pracy mają do czynienia na co dzień, np. gdy pasażer zachowuje się agresywnie lub prowokująco.
Kandydaci przesiani przez egzaminacyjne sito, przechodzą instruktaż z kontroli tzw. elektronicznych biletów, zakupionych przy użyciu telefonu komórkowego (usługa „Płać za bilet komórką”). Następnie odbywają 30-godzinny staż „w terenie” pod okiem doświadczonych kontrolerów zawodowych, który oceniają ich predyspozycje. Pozytywna ocena pozwala nowemu kontrolerowi rozpocząć samodzielną pracę.
Podczas procesu rekrutacji zwraca się szczególną uwagę na wysoką kulturę osobistą, asertywność, odporność na stres, a także umiejętności rozładowywania sytuacji konfliktowych oraz praktycznego stosowania przepisów, z indywidualnym podejściem do każdej sytuacji.
Każdego miesiąca do ZTM wpływa kilkadziesiąt podań o przyjęcie do pracy w charakterze kontrolera biletów. Wśród ubiegających się o pracę przeważają osoby ze średnim wykształceniem, ale nie brak także absolwentów szkół wyższych. Swoje CV składa wielu studentów, m.in. kierunków prawniczych. W każdej rekrutacji pojawia się także kilka zgłoszeń kobiet, które chcą zostać kontrolerkami biletów.
Liczną grupę stanowią policjanci i strażnicy miejscy, zamierzający podjąć dodatkową pracę w Pomocniczej Kontroli Biletowej. Warto podkreślić, że obecność funkcjonariuszy służb mundurowych w szeregach kontrolerów, może pozytywnie wpłynąć na bezpieczeństwo podróżowania komunikacją miejską.
Kandydatom oferowane jest zatrudnienie na umowę zlecenie, dlatego największe szanse mają osoby uczące się, które nie ukończyły 26 roku życia oraz zatrudnieni w innych firmach na podstawie umowy o pracę. Najlepsi pracownicy Pomocniczej Kontroli Biletowej, posiadający odpowiedni staż pracy, mają możliwość zostać zawodowymi kontrolerami biletów.
Efektywność pracy kontrolerów systematycznie wzrasta. W lutym wystawili 25,3 tys. wezwań do zapłaty, czyli o ponad 3 tysiące więcej niż w styczniu i aż o 7 tysięcy więcej w porównaniu z lutym 2008 roku. W ciągu całego roku kontrolerzy wypisali aż ok. 240 tys. mandatów. Zatrudnienie dodatkowych kilkudziesięciu pracowników sprawi, że znacząco wzrośnie liczba kontroli (w czasie jednej zmiany kontroler sprawdza bilety w kilkudziesięciu pojazdach). Tym samym nieuczciwi pasażerowie, nagminnie i z premedytacją podróżujący komunikacją miejską bez biletu, będą mieli znacznie mniejsze szanse na uniknięcie kary.