Od 19 maja sprawdzonych zostało ponad 850 autobusów i tramwajów.
Przewoźnicy muszą niezwłocznie usunąć nieprawidłowości i zapłacą kary umowne.
Klimatyzacja na autobusie
Kontrole są prowadzone każdego dnia, ze szczególnym nasileniem, gdy temperatura powietrza przekracza 25 stopni Celsjusza. Sprawdzanych jest nawet 150 pojazdów dziennie. W przypadku wykrytych nieprawidłowości ZTM nakłada na przewoźników kary umowne. Ich wysokość jest uzależniona od czasu, przez jaki pojazd z niesprawną klimatyzacją kursował po mieście. ZTM bezwzględnie wymaga, by klimatyzacja została włączona, a w przypadku usterki - niezwłocznie naprawiona.
Kontrola polega m.in. na elektronicznym pomiarze temperatury wewnątrz pojazdu i sprawdzeniu nawiewu chłodnego powietrza z „kratek” klimatyzacji.
ZTM przeprowadził także kompleksową kontrolę, czy systemy chłodzenia posiadają aktualne certyfikaty i są należycie serwisowane (m.in. wymiana filtrów, czyszczenie chłodnic i uzupełnianie tzw. czynnika chłodzącego).
Klimatyzatory na tramwaju Swing
Sygnały o nieprawidłowym działaniu klimatyzacji można zgłaszać na Infolinię ZTM – numer (22) 194 84 - lub za pośrednictwem formularza kontaktowego na stronie internetowej. Sygnał zostanie przekazany służbom nadzoru do sprawdzenia.
Warto przypomnieć, że nasilone kontrole przyniosły pozytywny efekt podczas upałów w ubiegłym roku. W pierwszej połowie lipca 2010 odnotowano 432 przypadki nieprawidłowego funkcjonowania klimatyzacji, a w drugiej połowie miesiąca pracownicy nadzoru ruchu ZTM takich nieprawidłowości wykryli 72.
Wszyscy przewoźnicy autobusowi - Miejskie Zakłady Autobusowe oraz firmy Mobilis, PKS Grodzisk Mazowiecki i ITS Michalczewski są zobowiązani w umowach do utrzymania w pojazdach temperatury w przedziale 18 – 25 stopni Celsjusza. Powyżej 25 stopni klimatyzacja powinna włączyć się automatycznie.
W klimatyzację wyposażonych jest ponad 720 autobusów spośród ok. 1,5 tys., jakie codziennie wyjeżdżają na stołeczne ulice w godzinach szczytu. Wyposażenie kupowanych pojazdów w klimatyzację jest wymogiem stawianym przez ZTM przewoźnikom w każdym przetargu na obsługę komunikacyjną.
Ponieważ do ZTM trafiają skargi na niewłączoną klimatyzację w pojazdach, które nie są wyposażone w system chłodzenia, prezentujemy wykaz numerów taborowych klimatyzowanych autobusów i tramwajów. Jednocześnie przypominamy, że chłodzone pojazdy można także poznać po specjalnej naklejce na drzwiach („Pojazd klimatyzowany”) oraz po charakterystycznych urządzeniach zamontowanych na dachu.
Tramwaj z klimatyzacją i bez klimatyzacji
Autobusy z klimatyzacją
Tramwaje z klimatyzacją
Foto. warszawa.pl