Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Komunikacja

2011.06.08 g. 20:58

Temperaturę mierzymy każdego dnia

Kontrole klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej to w upalne dni priorytet służb nadzoru ruchu ZTM. Wykryto ok. 350 przypadków, gdy klimatyzacja była niesprawna lub nie została włączona.

Od 19 maja sprawdzonych zostało ponad 850 autobusów i tramwajów.
Przewoźnicy muszą niezwłocznie usunąć nieprawidłowości i zapłacą kary umowne.

 

Klimatyzacja na autobusie

 

Klimatyzacja na autobusie

 

Kontrole są prowadzone każdego dnia, ze szczególnym nasileniem, gdy temperatura powietrza przekracza 25 stopni Celsjusza. Sprawdzanych jest nawet 150 pojazdów dziennie. W przypadku wykrytych nieprawidłowości ZTM nakłada na przewoźników kary umowne. Ich wysokość jest uzależniona od czasu, przez jaki pojazd z niesprawną klimatyzacją kursował po mieście. ZTM bezwzględnie wymaga, by klimatyzacja została włączona, a w przypadku usterki - niezwłocznie naprawiona.

 

Kontrola polega m.in. na elektronicznym pomiarze temperatury wewnątrz pojazdu i sprawdzeniu nawiewu chłodnego powietrza z „kratek” klimatyzacji.

 

ZTM przeprowadził także kompleksową kontrolę, czy systemy chłodzenia posiadają aktualne certyfikaty i są należycie serwisowane (m.in. wymiana filtrów, czyszczenie chłodnic i uzupełnianie tzw. czynnika chłodzącego).

 

Klimatyzatory na tramwaju Swing

 

Klimatyzatory na tramwaju Swing

 

Sygnały o nieprawidłowym działaniu klimatyzacji można zgłaszać na Infolinię ZTM – numer (22) 194 84 - lub za pośrednictwem formularza kontaktowego na stronie internetowej. Sygnał zostanie przekazany służbom nadzoru do sprawdzenia.

 

Warto przypomnieć, że nasilone kontrole przyniosły pozytywny efekt podczas upałów w ubiegłym roku. W pierwszej połowie lipca 2010 odnotowano 432 przypadki nieprawidłowego funkcjonowania klimatyzacji, a w drugiej połowie miesiąca pracownicy nadzoru ruchu ZTM takich nieprawidłowości wykryli 72.

 

Wszyscy przewoźnicy autobusowi - Miejskie Zakłady Autobusowe oraz firmy Mobilis, PKS Grodzisk Mazowiecki i ITS Michalczewski są zobowiązani w umowach do utrzymania w pojazdach temperatury w przedziale 18 – 25 stopni Celsjusza. Powyżej 25 stopni klimatyzacja powinna włączyć się automatycznie.

 

W klimatyzację wyposażonych jest ponad 720 autobusów spośród ok. 1,5 tys., jakie codziennie wyjeżdżają na stołeczne ulice w godzinach szczytu. Wyposażenie kupowanych pojazdów w klimatyzację jest wymogiem stawianym przez ZTM przewoźnikom w każdym przetargu na obsługę komunikacyjną.

 

Ponieważ do ZTM trafiają skargi na niewłączoną klimatyzację w pojazdach, które nie są wyposażone w system chłodzenia, prezentujemy wykaz numerów taborowych klimatyzowanych autobusów i tramwajów. Jednocześnie przypominamy, że chłodzone pojazdy można także poznać po specjalnej naklejce na drzwiach („Pojazd klimatyzowany”) oraz po charakterystycznych urządzeniach zamontowanych na dachu.

 

Tramwaj z klimatyzacją i bez klimatyzacji

 

Tramwaj z klimatyzacją i bez klimatyzacji

 

Autobusy z klimatyzacją

 

  • MZA


    Solaris Urbino 10;
    numery taborowe: 1000-1015; 1100-1119; 1400-1409; 1500-1519; 1800-1869;
    MAN NG313 Lion’s City;
    numery taborowe: 3382-3384;
    MAN LION'S CITY G
    numery taborowe: 3400-3469
    Solaris Urbino 18;
    numery taborowe: 8201-8240; 8300-8341; 8401-8440; 8800-8899;


  • MOBILIS


    Solaris Urbino 12
    ;
    numery taborowe: A001-A031;
    Solaris Urbino 8.6;
    numery taborowe: A060-A082;
    Solaris Urbino 12;
    numery taborowe: A101-A153;
    Jelcz Libero;
    numery taborowe: A160-A192 i A199
    Autosan Solina
    numery taborowe: A360-A380;;
    Solaris Urbino 18
    numery taborowe: A701 - A754


  • ITS Michalczewski


    MAN Lion’s City G
    ;
    numery taborowe: A201-A255


  • PKS GRODZISK


    Scania CN270UB
    ;
    numery taborowe: A501-A607;
    Autosan Solina;
    numery taborowe: A648-A649

 

Tramwaje z klimatyzacją

 

  • PESA 120N
    numery taborowe: 3101-3115
  • PESA 120Na „SWING"
    numery taborowe: 3116-3166

 

Foto. warszawa.pl



Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy