Jednak nasuwa się pytanie:
dlaczego urzędnicy pytają jaką Warszawę chcielibyśmy pokochać, kiedy my, warszawiacy, Warszawę po prostu kochamy i nie trzeba nas namawiać byśmy ją pokochali a tym bardziej się w niej zakochali?
Poniżej jest materiał prasowy Urzędu Miasta st. Warszawy.
Dyskusja z mieszkańcami o tożsamości miasta zainaugurowana została w październiku br. w ramach cyklu debat „Zmieniamy Warszawę. Warszawa 2.0.”. Debata w SWPS jest kontynuacją tego tematu, a uczestniczący w niej studenci zaprezentują wyniki badań które dotyczyły emocji, jakie budzi stolica, jaką ma osobowość, jakie są skojarzenia do miasta u studentów, u ludzi biznesu, a przede wszystkim – co z tego wynika dla budowania silnej i rozpoznawalnej marki Warszawy.
Promotorami ich prac są dr Alicja Grochowska i prof. Andrzej Falkowski. Ponadto w debacie uczestniczyć będą eksperci ze środowiska naukowego: prof. Paweł Boski i prof. Barbara Giza z SWPS oraz dr Maciej Smętowski z EUROREG, UW.
Studenci w swoich pracach magisterskich i doktoranckich badali m.in. jak na wizerunek marki wpływa umieszczanie obiektów sztuki w przestrzeni publicznej oraz jak pozycjonują się teatry i muzea w stolicy. Odpowiadali na pytanie, jak zmieniło się postrzeganie tożsamości Warszawy po Euro 2012. Interesowało ich, w jaki sposób komunikować markę miasta - czy warto stosować przekaz kontrowersyjny, w jaki sposób mówić o Chopinie? Posługując się teoriami i metodologią psychologiczną zbadali emocje na temat marki miejskiej warszawiaków i gości przybywających do stolicy.
Streszczenia prac studenckich:
- Anna Kaczmarek
Struktura skojarzeniowa, emocjonalna i osobowościowa marki Warszawa oraz miast dla niej strategicznych
W badaniu sprawdzono, w jaki sposób studenci Warszawy, Gdańska, Poznania i Wrocławia spostrzegają Warszawę. By się tego dowiedzieć, proszono studentów o generowanie skojarzeń związanych z Warszawą, a także o określenie atrakcyjności, osobowości i emocji względem tego miasta. Badania wykonano w Warszawie oraz Gdańsku, Wrocławiu i Poznaniu. Otrzymane dane mogą być przydatne w stworzeniu strategii promowania marek miast.
- Magdalena Jabłońska
Warszawa w oczach warszawiaków i mieszkańców innych miast.
Osobowość i afekt
Celem badania było przeanalizowanie różnic pomiędzy warszawiakami a mieszkańcami innych dużych miast Polski w sposobie postrzegania Warszawy oraz powiązanych z nią submarek (PKiN, Łazienki, Stare Miasto, Syrenka, Stadion, Chopin, Wedel). Badanie dotyczyło osobowości marki miasta, a także postrzegania przez osoby badane submarek najbardziej związanych ze stolicą. Ustalono, które z submarek wzbudzają wśród dwóch badanych grup najsilniejsze emocje. Wyniki badań mają istotną wartość praktyczną i mogą zostać wykorzystane przy promocji miasta oraz poszczególnych submarek, a także przy tworzeniu strategii adresowanej do wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy Warszawy.
- Ewa Pekról
Warszawa w oczach warszawiaków i mieszkańców innych miast.
Emocje specyficzne
Celem badań była analiza atrakcyjności wizerunku Warszawy i związanych z nią submarek ukształtowanych w umysłach mieszkańców stolicy i mieszkańców innych miast. Zostały zbadane związki przyczynowo-skutkowe, które pokazały, w jakie elementy należy inwestować, aby strategie promocyjne miasta były efektywne. Określono nasycenie emocjonalne dla całej marki, emocję marki i submarek ją reprezentujących. Konkretne emocje pozytywne i negatywne, a także ich połączenia z ogólnym nastawieniem emocjonalnym, stanowiące o unikalności Warszawy, mogą zostać wykorzystane podczas tworzenia strategii promocyjnych miasta.
- Małgorzata Florczak
Nastawienie emocjonalne i osobowość marki Warszawa oczami ludzi biznesu:
Warszawa dziś i Warszawa przyszłości
Celem badania było ustaleniu struktury skojarzeniowej marki Warszawa w grupie ludzi biznesu: jak przedsiębiorcy widzą Warszawę DZIŚ oraz jaką chcieliby widzieć w PRZYSZŁOŚCI. Dokonano oraz analizy atrakcyjności poszczególnych submarek Warszawy i określono, która z submarek posiada największy potencjał w budowaniu pożądanego wizerunku Warszawy PRZYSZŁOŚCI w grupie ludzi biznesu.
- Adrianna Cholewa
Pozycjonowanie teatrów w Warszawie z uwzględnieniem znaczenia kontekstu – w świetle modelu wieloaspektowego
Przeprowadzone badanie pozwoliło rozpoznać cechy teatrów, jakimi kierują się mieszkańcy Warszawy przy ich wyborze, jak również, które teatry w Warszawie najbardziej odpowiadają widzom – odpowiednio udając się na sztukę o charakterze komediowym, rozrywkowym lub poważnym, dramatycznym. Ponadto opracowano tak zwaną siłę marki każdego z badanych teatrów, co inaczej określa się postawą odbiorców wobec danego teatru. Taką postawę warunkują przekonania osób o cechach posiadanych przez teatr, jak na przykład dobra obsada czy ciekawy repertuar. Dodatkowo zbadano, które teatry stanowią o Warszawie, tworzą tożsamość stolicy.
- Adrianna Cholewa
Pozycjonowanie teatrów w Warszawie z uwzględnieniem znaczenia kontekstu – w świetle modelu wieloaspektowego
Przeprowadzone badanie pozwoliło rozpoznać cechy teatrów, jakimi kierują się mieszkańcy Warszawy przy ich wyborze, jak również, które teatry w Warszawie najbardziej odpowiadają widzom – odpowiednio udając się na sztukę o charakterze komediowym, rozrywkowym lub poważnym, dramatycznym. Ponadto opracowano tak zwaną siłę marki każdego z badanych teatrów, co inaczej określa się postawą odbiorców wobec danego teatru. Taką postawę warunkują przekonania osób o cechach posiadanych przez teatr, jak na przykład dobra obsada czy ciekawy repertuar. Dodatkowo zbadano, które teatry stanowią o Warszawie, tworzą tożsamość stolicy.
- Olga Tarłowska
Wpływ sztuki publicznej na postrzeganie marki miasta Warszawa
Celem badań było sprawdzenie, na ile sztuka publiczna jest integralnym elementem miasta, jak wpływa na markę Warszawy i jak emocje, które wywołuje, wpływają na postrzeganie jej oraz miasta. Ocenie podlegały następujące instalacje artystyczne: palma na rondzie de Gaulle'a (Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich), tęcza na Placu Zbawiciela i usunięta już kula pod Pałacem Kultury (Really Shiny Things That Don't Mean Anything). Wyniki badań pozwalają ocenić, czy pomimo różnorodnych odczuć na temat sztuki w przestrzeni publicznej, miasto powinno w nią inwestować.
- Katarzyna Wolf
Warszawa – miasto otwarte dla wszystkich
Celem badania było sprawdzenie, jakie jest nastawienie osób mieszkających w Warszawie wobec osób przyjezdnych. Aby się tego dowiedzieć, przygotowano skalę oceniającą stosunek do osób przyjezdnych. Sprawdzano także źródło takiego nastawienia zwracając uwagę na zmienne osobowościowe: otwartość na doświadczenia i potrzebę domknięcia poznawczego oraz na stosunek do miasta spostrzegany jako: więź z miejscem zamieszkania, długość mieszkania w Warszawie oraz stosunek emocjonalny wyrażony na skali sieci emocjonalnej.
- Agata Palacz
Wizerunek marki Warszawa przed i po Euro 2012.
Badanie wśród mieszkańców
Celem pracy było sprawdzenie, czy wizerunek marki Warszawa wśród mieszkańców zmienił się po Euro 2012, a jeżeli tak, to w jaki sposób. Badanie przeprowadzono dwuetapowo, najpierw w grudniu 2011 r., później w październiku 2012 r. Po obu etapach porównywano nastawienie, emocje i uczucia wobec miasta, poczucie przynależności, dumy i bezpieczeństwa, oraz podobieństwo marki do jej użytkowników – mieszkańców przed i po Euro 2012.
- Magdalena Kozłowska
Skojarzeniowa struktura marki Warszawa w umysłach warszawiaków i kielczan:
Znaczenie przekazu obrazowego i werbalnego
Celem pracy było zbadanie skojarzeniowej struktury marki miasta Warszawa oraz trzech submarek. W badaniu submarkami miasta Warszawa były: Syrenka Warszawska, Pałac Kultury i Nauki oraz Fryderyk Chopin. Submarki oraz marka miasta były prezentowane w dwóch warunkach badawczych: obrazowym oraz werbalnym. Osobami badanymi byli rdzenni warszawiacy oraz rdzenni kielczanie. Skojarzenia przywoływane przez markę miasta oraz jej submarki, pozwoliły określić pozycję miasta i submarek w umysłach osób badanych.
- Magdalena Warabida
Reklama kontrowersyjna w promowaniu marki Warszawa:
Reakcje emocjonalno-poznawcze ze względu na wiek i zakorzenienie mieszkańców
Celem badania było sprawdzenie, czy teledysk grupy Projekt Warszawiak do unowocześnionej wersji piosenki Stanisława Grzesiuka „ Nie ma cwaniaka na Warszawiaka" może być promocją Warszawy oraz jak odbierany jest przez mieszkańców Stolicy. Teledysk jest tu reklamą o charakterze kontrowersyjnym. Celem było sprawdzenie, czy taki sposób promocji miasta jest skuteczny. Badanie określa nastawienie Warszawiaków, tych przyjezdnych i rodowitych do miasta.
Program debaty, SWPS, 19. listopada 2013
- 10.00-10.10
Powitanie gości:
– Prorektor ds. Nauki prof. SWPS Roman Cieślak
– Jarosław Jóźwiak, dyrektor Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy.
- 10.10-10.25
Dr Paweł Koniak
– Znaczenie marki miasta
- 10.25-10.40
Dr Alicja Grochowska, prof. Andrzej Falkowski
– Tożsamość marki Warszawa
Prezentacje badań studentów
- 10.40-11.00
Małgorzata Florczak, Magdalena Jabłońska, Anna Kaczmarek, Ewa Pekról
- Warszawa w oczach warszawiaków i mieszkańców innych miast: osobowość, emocje, skojarzenia
- 11.00-11.20
Agata Palacz, Katarzyna Wolf
- Zmiany w postrzeganiu tożsamości Warszawy u mieszkańców: znaczenie Euro 2012 oraz identyfikacji z miejscem
- 11.20-11.40
Adrianna Cholewa Michał Majchrowski, Olga Tarłowska
- Kultura jako element marki Warszawa: teatry muzea, sztuka w przestrzeni publicznej
- 11.40-12.00
Edyta Daniluk, Magdalena Kozłowska, Magdalena Warabida
- Projekt Warszawiak, Chopin, słowo czy tekst - czyli jaka reklama dla marki Warszawa
12.00
dyskusja, pytania, rozmowy o marce i tożsamości Warszawy przy kawie
konferencja prasowa