Reżyseria: Marcin Ehrlich
Adaptacja : Andrzej Żurowski
Tłumaczenie: Leon Ulrich
Muzyka: Louis Armstrong, Barbra Streisand
Premiera: 1 czerwca 2012, Teatr Korez, Katowice
Partner pokazu: Teatr Academia
GRAMY: 18 czerwca 2012r., godz. 18:00
MIEJSCE: Teatr Academia, ul. 11 listopada 22, Warszawa - Praga Północ
Dojazd do przystanku: INŻYNIERSKA.
BILETY:
Normalne: 25zł
Ulgowe: 20zł
Do nabycia na godzinę przed spektaklem w Teatrze Academia.
OGRANICZONA ILOŚĆ MIEJSC: gwarancją wejścia na spektakl jest rezerwacja biletów pod adresem: shylock.rezerwacje@gmail.com
INFO:
Nietoleancja, nienawiść, wartości chrześcijańskie w żydowskich oczach. SHYLOCK to najciekawsza część szekspirowskiego „Kupca weneckiego”. Szekspir pokazuje zawsze swoich bohaterów w ich wielkości i nędzy.
Shylock nie jest tylko bogatym Żydem, rekinem finansjery – widzimygo także jako biedaka, który wszystko stracił – nie tylko pieniądze, ale i ukochaną córkę.
Tekst Szekspira nabiera dzisiaj nowej aktualności. Prawie 70 lat po Holokauście odżywają stare resentymenty w obliczu atomowych zbrojeń irańsko-izraelskich.
Serce świata znowu bije w Jerozolimie.
„Do mego noża pierś przygotuj swoją. Najbliżej serca…”
Uliczny sprzedawca książek przy dźwiękach muzyki Armstronga i Barbry Streisand prezentuje swoją kolekcję i sam zmienia się w Shylocka, postać z Szekspira.
Potrzebujesz pieniędzy ?
Pożyczę ci. Zwróć w terminie, a nie zapłacisz żadnych odsetek.
Jeśli nie oddasz… oddasz mi serce. To znaczy funt mięsa, który wykroję, gdzie mi się podoba.
„O, Abrahamie! Jak ci chrześcijanie
Własnego serca twardością uczeni,
I cudze myśli mają w podejrzeniu.
Funt mięsa z ciała twego odkrojony
Mniej wart daleko niż funt baraniny.”
Fragmenty spektaklu:
http://www.youtube.com/watch?v=T3vF6fjx-GY&list=UUep6YO9wnOsEewNPkzZEYAQ&index=1&feature=plcp
PO PREMIERZE:
„Shylock, w wykonaniu Kondrata, to c z ł o w i e k z m i e n n y, niewątpliwie pochłonięty pieniędzmi i trudny w obejściu, ale z pewnością nie oczywisty lub jednoznaczny. Tym razem w Shylocku dostrzec można człowieka złamanego, który musi ciągle odpowiadać na agresję otoczenia i zarzuty innych, tworzy pancerz obronny, stając się zgorzkniałym i agresywnym skąpcem. Jednak za maską potwora kryje się ból wynikly z lekceważenia jego sposobu postrzegania świata, kultury i przekonań.
„Shylock” staje się nie tylko głosem w dyskusji o „antysemityzmie” (jakże aktualnym temacie w dzisiejszych czasach w Polsce), lecz nietolerancji w ogóle, na różnym tle. Dzięki temu monodram Piotra Kondrata przeobraża się w dzieło konkretne, przewrotne i treściwe.”
Pełna recenzja:
http://www.portalkatowicki.pl/wydarzenia/teatr/2095-szekspirowski-glos-w-sprawie-nietolerancji
Ewa Drab, „Portal Katowicki”, 4 czerwca 2012
PIOTR KONDRAT ma w swoim dorobku wiele ról z repertuaru klasycznego i współczesnego.
W sztukach Szekspira grał Prospera w „Burzy”, Oberona w „Śnie nocy letniej” oraz Hamleta. Ta ostatnia rola w monodramach „12 scen z Hamletem” i „Hamlet 24.00” przyniosła mu wiele nagród na festiwalach teatralnych na całym świecie. Wymienione monodramy grał blisko 150 razy w języku polskim i angielskim w Polsce, Rosji, Ukrainie, Łotwie Estonii, Armenii oraz Rumunii. W tym roku wejdzie na ekrany film z jego udziałem „Syberiada polska” w reżyserii Janusza Zaorskiego. W „Zemście” A.Fredry w krakowskim teatrze STU gra gościnnie rolę Cześnika Raptusiewicza.