Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Laboratorium Dramatu

2007.12.01 g. 23:22

Premiera w Laboratorium Dramatu

GARDENIA - Elżbieta Chowaniec
Cztery kobiety w poszukiwaniu szczęścia.

 

Konspiratorka państwa podziemnego, handlarka, życiowa oferma i biały kołnierzyk.


Historia pewnej krakowskiej rodziny, a zarazem zbiorowy portret - Polki z butelką wódki, Polki w podróży służbowej, Polki na skraju załamania nerwowego, Polki zakochanej. Uniwersalna opowieść o życiu w zaklętym kręgu uzależnień przekazywanych w sztafecie pokoleń. Czy można przed tym uciec? Czy którejś z bohaterek się to uda?


Na scenie:

 

  • Dorota Landowska,
  • Agnieszka Warchulska,
  • Paulina Kinaszewska,
  • Martyna Peszko.


Reżyseruje Aldona Figura.
 


 
Zapraszamy na stronę spektaklu

 

Spektakl gramy: 7, 8, 9, 11, 14 XII oraz 16 XII


 
 
LABORATORIUM DRAMATU

 

  • Warszawa,
  • Mokotów
  • ul. Olesińska 21.

  • Bilety:

    normalne – 30 zł.;
    20 zł (studenci, uczniowie, emeryci)

 

  • Próby czytanewstęp wolny

 

 

  • Tel. komórkowy.:
    889 51 55 46

 

 

„Gardenia” Elżbiety Chowaniec

 

Opowieść o alkoholiczkach  i pracoholiczkach. Sztafeta pokoleń, w której kobiety próbując wyrwać się z kręgu rodzinnych nałogów, wpadają w pułapki uzależnień.

 

Reżyserka Aldona Figura sztuką Eli Chowaniec wzbogaca obraz polskiej kobiety sportretowanej w „Absyncie” i „Tiramisu. Grają Dorota Landowska, Agnieszka Warchulska Paulina Kinaszewska, Martyna Peszko,

 

Gardenia” Elżbiety Chowaniec, opowiada historię prababki, babki, matki i córki, na których życiu zaciążyła skłonność do uzależnień. Prababka jest alkoholiczką, której nałóg pojawił się jako efekt traumatycznego dzieciństwa, młodości spędzonej podczas II wojny światowej i trudnego macierzyństwa w okresie Polski stalinowskiej. Babka to przedstawicielka pokolenia, które czas dojrzałości spędziło w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, w Polsce okresu „socjalizmu z ludzką twarzą”. Próbuje walczyć z nałogiem matki i… sama popada w pracoholizm.  Wyzbywa się uczuć, a miłość zastępuje jej misja walki z alkoholizmem najbliższych. Matka  cierpiąca z powodu braku rodzinnych więzi, pod pozorem poszukiwania miłości i rodzinnego ciepła także popada w alkoholizm, doprowadzający rodzinę do poziomu patologii. Córka jest ostatnią osobą w tym łańcuchu cierpienia, która próbuje przeciwstawić się rodzinnemu nałogowi poprzez realizację ambicji zawodowych  - przeradzających się, zgodnie z genetyczną skłonnością, w pracoholizm. Przedstawicielka najmłodszego pokolenia próbuje jednak nowoczesnych form walki z uzależnieniami. Równocześnie stara się zbudować rodzinę na nowych zasadach, które, jak ma nadzieję, pomogą jej uciec przed rodzinnymi obciążeniami.

 

Czy jej się to uda?

 

Sztuka Elżbiety Chowaniec, młodej, utalentowanej dramaturżki, jest portretem kobiety – Polki na przestrzeni ostatnich czterech pokoleń, a równocześnie uniwersalnym obrazem człowieka, który zmaga się z fatum uzależnień, wywołanych niemożliwym do pokonania tragizmem losu ludzkiego. Utwór Elżbiety Chowaniec charakteryzuje się żywym, inteligentnym dialogiem i celnymi obserwacjami społeczno-obyczajowymi, a także wrażliwością na uwarunkowania historyczne. Znajomość i zrozumienie tych realiów pozwala autorce wyjść poza bezpośrednią perspektywę obyczajową.

 

Spektakl reżyseruje Aldona Figura, przedstawicielka młodego pokolenia reżyserów z własnych charakterem pisma. Figura koncentruje się w swej pracy na opisie sytuacji kobiety. Jej, zwykle głośne, spektakle - jak „Monologi waginy” E. Ensler, „Zazdrość” E. Vilar, „Tylko ta pchła” N. Wallace, „Tiramisu” J. Owsianko i „Absynt” M. Fertacz - tworzą coraz bardziej komplementarne studium „drugiej płci”.




Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy