Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Laboratorium Dramatu

2008.11.28 g. 22:20

Dramat hiszpańskojęzyczny w Laboratorium Dramatu


Trzy dni hiszpańskojęzycznego dramatu

1-3 grudnia, godz. 19:00

 

 

Na początku grudnia Laboratorium Dramatu zafunduje widzom potrójną dawkę otwartych czytań aktorskich. W czasie małego maratonu dramatu hiszpańskojęzycznego będzie można posłuchać jednego z najwybitniejszych dramatów hiszpańskiego baroku, współczesnej argentyńskiej groteski o babci, która pożera wszystko w zasięgu wzroku i komedii krzywego zwierciadła z głodującym poetą w roli głównej.

 

Poniedziałek (01.12) - "Wielki Teatr Świata" Pedro Calderon de la Barca reż. Tadeusz Słobodzianek

 

„Wielki Teatr Świata” Pedro Calderona to jeden z najwybitniejszych tekstów teatralnych powstałych w nieznanej polskiej dramaturgii formie „auto sacramental”, rozpowszechnionej w katolickiej Hiszpanii XVII wieku. Tekst Calderona to pierwsza alegoria świata jako teatru, w którym „sztukę” pisze „Autor”, a wszystkie „role” są z góry rozdane.
Czytanie wyreżyseruje Tadeusz Słobodzianek - Dramaturg, reżyser, krytyk teatralny, twórca Laboratorium Dramatu i Szkoły Dramatu, prowadzi warsztaty „Sztuka Dialogu”. W latach 1978-1981 pisał recenzje teatralne pod pseudonimem Jan Koniecpolski. Jest autorem m.in. dramatów: "Car Mikołaj" (1985), "Obywatel Pekosiewicz" (1986), "Turlajgroszek" (1990), "Prorok Ilja" (1992), "Merlin. Inna historia" (1992), "Malambo" (1992), "Sen pluskwy”"(2001) i „Nasza klasa” (2008)
W czytaniu wezmą udział m.in.: Krystyna Tkacz, Olgierd Łukaszewicz, Janusz R. Nowicki oraz Magdalena Smalara i Paweł Pabisiak.

 

Wtorek (02.12) - "Bunia" Roberto Cossa reż. Krzysztof Rekowski

 

Bunia” Roberto Cossa to groteskowa opowieść o rodzinie włoskich emigrantów w Argentynie, których życie zdominowała zjadająca wszystkie zapasy spożywcze babcia – tytułowa Bunia. Sztuka została napisana w latach 70. gdy Argentyna przeżywała okres dyktatury wojskowej. Jednak pochłaniająca wszystko Bunia staje się   metaforą nie tylko terroru ale i innych zagrożeń cywilizacyjnych, także  gospodarczych.
Czytanie wyreżyseruje Krzysztof Rekowski - reżyser i architekt, założyciel Teatru Studenckiego „Chichot” i alternatywnego Teatru Dwunastu Braci. Ma na swoim koncie wiele inscenizacji - „Zimę pod stołem” Rolanda Topora w krakowskim Teatrze Ludowym, „Zwyczajne szaleństwa” Petra Zelenki w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, „Merylin Mongoł” Nikołaja Kolady i „Żabią królową” Kerstin Specht w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu, „Porucznika z Inishmore” w szczecińskim Teatrze Współczesnym, „Dialogi o zwierzętach” Aleksandra Żelezcowa w Teatrze Jeleniogórskim i „Chiny” Miłogosta Reczka we wrocławskim Teatrze Polskim, a także dwie realizacje w Laboratorium Dramatu: „Urojenia” P. Jurka i „147 dni” R. Bolesto.

Środa (03.12) - "Światła cyganerii" Ramon del Valle-Inclan reż. Ewelina Pietrowiak

 

„Światła cyganerii” to pierwszy w dorobku Valle-Inclana esperpento, czyli komedia krzywego zwierciadła. To pełny groteskowo wyolbrzymionych drastycznych sytuacji i dziwnych postaci obraz Hiszpanii lat dwudziestych, którego głównym bohaterem jest Maks Estrella, cierpiący głód poeta.
 Czytanie wyreżyseruje Ewelina Pietrowiak - Reżyser i scenograf teatralny. Zadebiutowała „Pokojówkami” Jeana Geneta w warszawskim Teatrze Ateneum (styczeń 2006). Reżyserowała także w zielonogórskim Teatrze im. L. Kruczkowskiego, w gdańskim Teatrze Wybrzeże i na scenie LeMadame w Warszawie. Do swoich spektakli projektuje scenografię. W sezonie 2007/2008 wyreżyserowała „Sonatę jesienną” Ingmara Bergmana w Teatrze Ateneum w Warszawie oraz zadebiutowała w teatrze operowym realizując „Jutro” Tadeusza Bairda w Operze Wrocławskiej. W Laboratorium Dramatu wyreżyserowała „Matkę cierpiącą” Tomasza Kaczmarka.




-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy