Priorytet dla komunikacji
Maksymalne uprzywilejowanie komunikacji miejskiej, zamknięcie Trasy W-Z dla samochodów osobowych i wytyczanie nowych, tymczasowych parkingów P+R – to najważniejsze założenia projektu funkcjonowania komunikacji w czasie budowy centralnego odcinka II linii metra.
Sytuacja wyjściowa
Budowa centralnego odcinka II linii metra to największa samorządowa inwestycja w Polsce. Stanowi ogromne wyzwanie inżynieryjne i logistyczne. Realizacja tak kluczowego projektu wiąże się z poważnymi utrudnieniami.. W związku z budową centralnego odcinka II linii metra, na czas prowadzenia prac budowlanych niezbędne będzie wyłączenie z ruchu kluczowych dla centralnej Warszawy obszarów, w których powstaną stacje podziemnej kolei:
Faktycznie wyłączone z ruchu zostaną ciągi ulic:
Istniejący w stolicy układ ulic, nie będzie w stanie przyjąć na siebie całego ruchu samochodowego z wyłączanych arterii. W związku z tym, w celu uniknięcia paraliżu miasta, konieczne będzie zapewnienie jak najsprawniejszego funkcjonowania komunikacji zbiorowej. W celu usprawnienia działania komunikacji niezbędne będzie również zwiększanie zakresu jej uprzywilejowania.
Ustalenie priorytetu dla komunikacji miejskiej będzie się wiązać z ograniczeniem w ruchu samochodów osobowych. Dla transportu indywidualnego udostępnione będą te ciągi komunikacyjne, które nie będą niezbędne dla swobodnego kursowania pojazdów komunikacji miejskiej.
Trasy tylko dla komunikacji miejskiej
Najważniejszym elementem, który pozwoli zapewnić sprawny przejazd pojazdom komunikacji miejskiej, będzie wydzielenie ciągów, którymi poruszać się będą mogły jedynie autobusy i tramwaje. Wyznaczone arterie będą niedostępne dla samochodów osobowych.
Zamknięta dla transportu indywidualnego będzie cała al. Solidarności na odcinku od ul. Andersa do ul. Szwedzkiej.
W przypadku jej prawobrzeżnego odcinka, dopuszczony będzie jedynie dojazd do tymczasowego parkingu, który powstanie przy Dworcu Wileńskim. Zamknięta dla samochodów zostanie także ul. Jagiellońska na odcinku od Ratuszowej do Kłopotowskiego (dopuszczony będzie jedynie dojazd do ul. Cyryla i Metodego).
Utrzymane buspasy
Istniejące obecnie w centralnej części miasta wydzielone pasy dla autobusów, zostaną utrzymane. Chodzi o buspasy wzdłuż: Trasy Łazienkowskiej, Radzymińskiej, al. Solidarności, Kasprzaka, Grójeckiej i Al. Jerozolimskich. Pas na Trasie Łazienkowskiej prawdopodobnie zostanie wydłużony do ul. Poligonowej i do Al. Jerozolimskich.
Kolejne priorytety dla autobusów
W czasie budowy metra, wytyczone zostaną kolejne wydzielone pasy tylko dla autobusów.
Nowe buspasy powstaną wzdłuż:
Dodatkowo, tylko w czasie wyłączenia ruchu na ul. Marszałkowskiej będą wytyczone buspasy na:
Nowa organizacja ruchu
Zmieniona organizacja ruchu będzie obowiązywała także na ul. Siedmiogrodzkiej, ul. Grzybowskiej i ul. Królewskiej. W obu kierunkach autobusy będą tam miały priorytet. Dopuszczony będzie na niektórych odcinkach tych ulic ruch pojazdów indywidualnych.
Więcej trambuspasów
Wspólne pasy autobusowo-tramwajowe zostaną wydzielone (w obu kierunkach) na ulicach: 11 Listopada na odcinku od Szwedzkiej do Ratuszowej oraz na samej Ratuszowej na odcinku od Jagiellońskiej do Targowej.
Nowe tymczasowe pętle autobusowe
Autobusy, również te prywatne, jadące od strony Pragi, Wołomina czy Marek przez most Śląsko-Dąbrowski, otrzymają miejsca postojowe utworzone na pl. Bankowym, w miejscu istniejącego obecnie parkingu (przy pomniku Juliusza Słowackiego).
Coś dla kierowców
Część ciągów komunikacyjnych, zostanie wyznaczona niemal wyłącznie dla samochodów osobowych. Takimi samochodowymi korytarzami będą:
Oznacza to, że z tych ciągów wycofane zostaną niemal wszystkie autobusy.
Rozważane jest także umożliwienie ruchu samochodowego na Nowym Świecie, na odcinku na południe od Świętokrzyskiej.
Do dyspozycji kierowców przez cały czas będą istniejące już parkingi w systemie Parkuj i Jedź. Dodatkowo w czasie budowy metra uruchomiony zostanie także parking tymczasowy. Będzie się znajdował przy Dworcu Wileńskim, na zamkniętym dla ruchu samochodowego odcinku al. Solidarności. Auta będą mogły parkować ukośnie na jednym z pasów ruchu w obu kierunkach. Umożliwiony zostanie także wjazd na parking istniejący przy centrum handlowym. W planach jest uruchomienie na czas budowy, również innych tymczasowych parkingów.
Inwestycje towarzyszące
W celu złagodzenia niedogodności związanych z zamknięciem dla ruchu przejazdu ul. Targową przez pl. Wileński, Wybrzeże Helskie i Wybrzeże Szczecińskie zostaną poszerzone na odcinku od ul. Okrzei do mostu Gdańskiego. Jezdnia zostanie poszerzona o ok. 1 m. co pozwoli utworzyć tam dodatkowy pas ruchu. Wtedy kierowcy jadący w kierunku północnym (w kierunku most Gdańskiego) będą mieli do dyspozycji dwa, zamiast jednego pasa ruchu. Rozważane jest również wprowadzenie tam zmiennej w ciągu doby organizacji ruchu. Przebudowana zostanie także sygnalizacja świetlne i uliczne oświetlenie. Prace budowlane zostaną przeprowadzone w ciągu wakacji.
W związku z zamknięciem dla ruchu indywidualnego Trasy W-Z, most Gdański i ul. Słomińskiego staną się objazdami dla samochodów. Z tego wynika konieczność skoordynowania robót przy budowie nowych wiaduktów w ul. Andersa ze wstępnymi harmonogramami budowy centralnego odcinka II linii metra. W tym roku zbudowany zostanie jeden wiadukt drogowy w ul. Andersa oraz wykonane wszystkie prace wymagające ograniczenia ruchu na ul. Słomińskiego, w tym stojące między jezdniami podpory pod wszystkie trzy wiadukty. Taka organizacja budowy wymaga zamknięcia dla ruchu na kilka miesięcy ul. Andersa oraz zwężenia ul. Słomińskiego pod wiaduktami.
Prace przy budowie wiaduktu i ograniczenia w ruchu rozpoczną się w kwietniu. Roboty potrwają do października. W tym czasie wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu: