Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Komunikacja

2010.02.18 g. 14:43

2 linia metra

Planowana organizacja transportu w czasie budowy II linii metra

Maksymalne uprzywilejowanie komunikacji miejskiej, zamknięcie Trasy W-Z dla samochodów osobowych i wytyczanie nowych, tymczasowych parkingów P+R

Priorytet dla komunikacji

 

Maksymalne uprzywilejowanie komunikacji miejskiej, zamknięcie Trasy W-Z dla samochodów osobowych i wytyczanie nowych, tymczasowych parkingów P+R – to najważniejsze założenia  projektu funkcjonowania komunikacji w czasie budowy centralnego odcinka II linii metra.

 

Sytuacja wyjściowa

 

Budowa centralnego odcinka II linii metra to największa samorządowa inwestycja w Polsce. Stanowi ogromne wyzwanie inżynieryjne i logistyczne. Realizacja tak kluczowego projektu wiąże się z poważnymi utrudnieniami.. W związku z budową centralnego odcinka II linii metra, na czas prowadzenia prac budowlanych niezbędne będzie wyłączenie z ruchu kluczowych dla centralnej Warszawy obszarów, w których powstaną stacje podziemnej kolei:

 

  • rondo Daszyńskiego
  • rondo ONZ
  • ul. Świętokrzyska
  • ul. Nowy Świat
  • Powiśle
  • Stadion
  • Dworzec Wileński

 

Faktycznie wyłączone z ruchu zostaną ciągi ulic:

 

  • ProstaŚwiętokrzyska,
  • ul. Sokola
  • ul. Targowa na odcinku:
    ul. 11 Listopadaul. Białostocka.

 

Istniejący w stolicy układ ulic, nie będzie w stanie przyjąć na siebie całego ruchu samochodowego z wyłączanych arterii. W związku z tym, w celu uniknięcia paraliżu miasta, konieczne będzie zapewnienie jak najsprawniejszego funkcjonowania komunikacji zbiorowej.  W celu usprawnienia działania komunikacji niezbędne będzie również zwiększanie zakresu jej uprzywilejowania.

 

Ustalenie priorytetu dla  komunikacji miejskiej  będzie się wiązać  z ograniczeniem w ruchu samochodów osobowych. Dla transportu indywidualnego udostępnione będą te ciągi komunikacyjne, które nie będą niezbędne dla swobodnego kursowania pojazdów komunikacji miejskiej.

 

Trasy tylko dla komunikacji miejskiej

 

Najważniejszym elementem, który pozwoli zapewnić sprawny przejazd pojazdom komunikacji miejskiej, będzie wydzielenie ciągów, którymi poruszać się będą mogły jedynie autobusy i tramwaje. Wyznaczone arterie będą niedostępne dla samochodów osobowych.

 

Zamknięta dla transportu indywidualnego będzie cała al. Solidarności na odcinku od ul. Andersa do  ul. Szwedzkiej.

W przypadku jej prawobrzeżnego odcinka, dopuszczony będzie jedynie dojazd do tymczasowego parkingu, który powstanie przy Dworcu Wileńskim. Zamknięta dla samochodów zostanie także ul. Jagiellońska na odcinku od Ratuszowej do Kłopotowskiego (dopuszczony będzie jedynie dojazd do ul. Cyryla i Metodego).

 

Utrzymane buspasy

 

Istniejące obecnie w centralnej części miasta wydzielone pasy dla autobusów, zostaną utrzymane. Chodzi o buspasy wzdłuż: Trasy  Łazienkowskiej, Radzymińskiej, al. Solidarności, Kasprzaka, Grójeckiej i Al. Jerozolimskich. Pas na Trasie Łazienkowskiej prawdopodobnie zostanie wydłużony do ul. Poligonowej i do Al. Jerozolimskich.

 

Kolejne priorytety dla autobusów

 

W czasie budowy metra, wytyczone zostaną kolejne wydzielone pasy tylko dla autobusów.
Nowe buspasy powstaną wzdłuż:

 

  • ul. Radzymińskiej (w kierunku centrum) na odcinku od Krynoliny do Kraśnickiej
  • ul. Leszno i ul. Górczewskiej (w kierunku centrum) na odcinku od ul. Lazurowej do ul. Młynarskiej i dalej wzdłuż ul. Młynarskiej do al. Solidarności lub ewentualnie wzdłuż ul. Leszno do ul. Okopowej
  • al. Zielenieckiej i ul. Targowej (w obu kierunkach)
  • ul. Kłopotowskiego (w obu kierunkach) na odcinku od ul. Targowej do ul. Jagiellońskiej
  • ul. Jagiellońskiej (w kierunku południowym) na odcinku od ronda Starzyńskiego do ul. Cyryla i Metodego

 

Dodatkowo, tylko w czasie wyłączenia ruchu na  ul. Marszałkowskiej będą wytyczone buspasy na:

 

  • ul. Marszałkowskiej (w kierunku pl. Bankowego) na odcinku od pl. Konstytucji do Al. Jerozolimskich
  • ul. Emilii Plater (w obu kierunkach)

 

Nowa organizacja ruchu

 

Zmieniona organizacja ruchu będzie obowiązywała także na ul. Siedmiogrodzkiej, ul. Grzybowskiej i ul. Królewskiej. W obu kierunkach autobusy będą tam miały priorytet. Dopuszczony będzie na niektórych odcinkach tych ulic ruch pojazdów indywidualnych.

 

Więcej trambuspasów

 

Wspólne pasy autobusowo-tramwajowe zostaną wydzielone (w obu kierunkach) na ulicach: 11 Listopada na odcinku od Szwedzkiej do Ratuszowej oraz na samej Ratuszowej na odcinku od Jagiellońskiej do Targowej.

 

Nowe tymczasowe pętle autobusowe

 

Autobusy, również te prywatne, jadące od strony Pragi, Wołomina czy Marek przez most Śląsko-Dąbrowski, otrzymają miejsca postojowe utworzone na pl. Bankowym, w miejscu istniejącego obecnie parkingu (przy pomniku  Juliusza Słowackiego).

 

Coś dla kierowców

 

Część ciągów komunikacyjnych, zostanie wyznaczona niemal wyłącznie dla samochodów osobowych. Takimi samochodowymi korytarzami będą:

 

  • ul. Starzyńskiego, most Gdański, ul. Słomińskiego, ul. Okopowa i ul. Towarowa
  • most Świętokrzyski
  • Al. Jana Pawła II i ul. Chałubińskiego
  • Wybrzeże Szczecińskie i Wybrzeże Helskie

 

Oznacza to, że z tych ciągów wycofane zostaną niemal wszystkie autobusy.

 

Rozważane jest także umożliwienie ruchu samochodowego na Nowym Świecie, na odcinku na południe od Świętokrzyskiej.

 

Do dyspozycji kierowców przez cały czas będą istniejące już parkingi w systemie Parkuj i Jedź. Dodatkowo w czasie budowy metra uruchomiony zostanie także parking tymczasowy. Będzie się znajdował przy Dworcu Wileńskim, na zamkniętym dla ruchu samochodowego odcinku al. Solidarności. Auta będą mogły parkować ukośnie na jednym z pasów ruchu w obu kierunkach. Umożliwiony zostanie także wjazd na parking istniejący przy centrum handlowym. W planach jest uruchomienie na czas budowy, również innych tymczasowych parkingów.

 

Inwestycje towarzyszące

 

W celu złagodzenia niedogodności związanych z zamknięciem dla ruchu przejazdu ul. Targową przez pl. Wileński, Wybrzeże Helskie i Wybrzeże Szczecińskie zostaną poszerzone na odcinku od ul. Okrzei do mostu Gdańskiego. Jezdnia zostanie poszerzona o ok. 1 m. co pozwoli utworzyć tam dodatkowy pas ruchu. Wtedy kierowcy jadący w kierunku północnym (w kierunku most Gdańskiego) będą mieli  do dyspozycji dwa, zamiast jednego pasa ruchu. Rozważane jest również wprowadzenie tam zmiennej w ciągu doby organizacji ruchu. Przebudowana zostanie także sygnalizacja świetlne i uliczne oświetlenie. Prace budowlane zostaną przeprowadzone w ciągu wakacji.
  


W związku z zamknięciem dla ruchu indywidualnego Trasy W-Z, most Gdański i ul. Słomińskiego staną się objazdami dla samochodów. Z tego wynika konieczność skoordynowania robót przy budowie nowych wiaduktów w ul. Andersa ze wstępnymi harmonogramami budowy centralnego odcinka II linii metra. W tym roku zbudowany zostanie jeden wiadukt drogowy w ul. Andersa oraz wykonane wszystkie prace wymagające ograniczenia ruchu na ul. Słomińskiego, w tym stojące między jezdniami podpory pod wszystkie trzy wiadukty. Taka organizacja budowy wymaga zamknięcia dla ruchu na kilka miesięcy ul. Andersa oraz zwężenia ul. Słomińskiego pod wiaduktami.

Prace przy budowie wiaduktu i ograniczenia w ruchu rozpoczną się w kwietniu. Roboty potrwają do października. W tym czasie wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu:

 

  • Wyłączenie z ruchu kołowego ciągu ul. Andersa od ul. gen Zajączka do ul. Stawki.
    Ruch poprowadzony zostanie ulicami:
    Krajewskiego,
    Zakroczymską
    Konwiktorską
    oraz Sanguszki,

  • Ruch kołowy w ciągu ul. Słomińskiego w kierunku Pragi poprowadzony będzie objazdem ulicami
    Dawidowskiego – prostopadle przez zamkniętą ul. Andersa 
    ul. Bonifraterską do ul. Słomińskiego.

  • Ruch kołowy w ciągu ul. Słomińskiego w kierunku Woli od przystanku Bonifraterska, do Dworca Gdańskiego, poprowadzony będzie jednym, prawym pasem ruchu.

  • Ruch tramwajów pod wiaduktem Andersa będzie się odbywał w obu kierunkach, na długości ok. 150 m, po jednym torze. Ruch tramwajów sterowany będzie sygnalizacją świetlną.

 



Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy